Göta Älvbron, vägen uppför

Startat av Niclas Rosenius, 01 november 2008, 18:30:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

   Efter att vi hade besökt Hj. Brantingsplatsen tog vi en liten promenad över Göta Älv-bron.

   Bla dessa bussar kom på vägen uppför.

   Orust 59

 

   GS 549 kämpar uppför

   
   
   Även en och annan spåvagn kom med på minneskortet, här vagn 421

   

   För den som missade vilken bro vi var på så kolla här:

   

   GS 963 på väg utför

   

   Orust 358

   

   GS 939

   

   GS 611 möter bla spårvagn 708

   

   Lite trångt att fota blev det ibland med all trafik

   
   
    Veolia 2583 o GS 581 kämpar sig uppför

   

   Även lite örlogsfartyget Belos låg inne i hamnen.

   

   Även en o annan dubbelled svischade förbi här GS 809

   

   Nästan uppe på toppen

   

   Mer bilder från bron kommer i nästa del.

   //Niclas

Möllers

Varför kör dom på spåret för  ???

Niclas Rosenius

Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 november 2008, 18:39:38 PM
Varför kör dom på spåret för  ???

   För det är även en bussfil.

   //Niclas

Möllers

okey så dom för inte köra brevid det då var händer då om dom gör det  ::)

Niclas Rosenius

Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 november 2008, 18:41:44 PM
okey så dom för inte köra brevid det då var händer då om dom gör det  ::)

   Ingeting, varför skulle det hända nåt för det?

   //Niclas

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

blubb

Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 november 2008, 18:41:44 PM
okey så dom för inte köra brevid det då var händer då om dom gör det  ::)

Bron kan rasa då

S Svensson

Bron  kan mycket riktigt rasa. Göta Älvbron är byggd i stål och svetsad. Troligen med fel ståltyp så det blir spänningar. 1939 byggdes den ursprungliga bron. Senare har monterats på utliggare (jfr en fisk med mittben och ben ut från detta) och desa utliggare tål ingenting. Den yttersta bilfilen ligger på dessa uteliggare. För något år sedan så bröt en sopmaskin som körde på cykelbanan igenom och höll på att ramla i älven.
Ca 2015 kommeren helt ny bro att byggas. Just nu håller "göteborgare" på att undersöka och rita en ny bro eller två. Frågetecknen är om det skall byggas en högbro (som nuvarande bro) eller en halvhög. Det är också möjligt att det kan byggas en eller två lågbroar. Men troligen kan sådana inte byggas fn. Dessutom önskar sig en del personer,t ex KIA, att det byggs en cykelbro över älven på något ställe. Troligen från "banan"piren som syns nedanför till operan.

Lägg märke till Belos (nyaste, 3:e eller 4:e Belos i flottan) och båten bredvid Belos.

Knut

3,5t begrensningen gjelde KUN høyre fältet. Så bussene kan bruke spåret eller "midt"fältet.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Niclas Rosenius

Citat från: Snacke skrivet 01 november 2008, 19:18:23 PM
Kul bilder! Bussen som kommer från vänster här, är det en dubbelled?

  Det är denna:

   GS 964

   

   //Niclas

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Niclas Rosenius

Citat från: Snacke skrivet 02 november 2008, 00:11:47 AM
Ok, rätt lik iaf. :P

   Det är ju samma buss men på dubbelleden har dom hängt på ett släp till om nu skall förklara det lite enkelt.

   //Niclas

Hagri

Citat från: S Svensson skrivet 01 november 2008, 20:24:32 PM
För något år sedan så bröt en sopmaskin som körde på cykelbanan igenom och höll på att ramla i älven.
Var det inte så att en del av de plattor som låg i cykel och gångbanan var så medfarna att de fick bytas ut?

S Svensson

Jo det hände. Men det hände även att spåren och fästen av spåren i själva brobanan fick göras om. Tyvärr är bron i dåligt skick. En ny kostar mycket. Runt 1985 så ställdes det ut ett förslag om att bygga en tunnel under bangården vid Göteborg C och låta denna tunnel gå under älven och komma upp vid gamla Bultfabriken. Var för dyr. Därefter omfattande renovering som följts av mindre renoveringar varje år.
Jag kan tänka mig att det kan vara möjligt att bygga lågbroar om sjöfartsverket minskar ned sjöfarten på Göta älv. Den har redan en låg nivå. Men en broöppning behövs om masterna är höga och det går inte heller att låta bron stå öppen och ha konvojkörning på älven.

Någon frågade tidigare om bifurkation och om detta är sådan eller inte. Det är det inte och inte heller den nordliga fåran.Nordre älv är en del av Göta älv. Nordre älv är inget egennamn utan namnet är Göta älv nordliga fåran. Den sydliga fåran fanns troligen ganska tidigt men på 1300 talet inträffade ett av de berömda jordskreden. Så den sydliga delen blev betydligt större än den var tidigare. Den norliga grenen var tidigare huvudfåran med en borg vid Ramsholmen.Denna ersattes med borgen vid Kungahälla,Bohus fästning. Exakt när jordskredet skedde,"jordfallet" vet jag ej. 

ch

Det finns en fara att köra i spåret, och det är halka. Vissa tider på dygnet är det köbildning i de vanliga körfälten, och då är det väl guld värt för bussarna och taxi att få köra i spårvagnsfilen.

Dessutom ska merparten av bussarna från Hisingen i riktning mot centrum svänga vänster efter bron, och det kan man endast göra från spårvagnsfilen.