Skånes snyggaste låggolvsbussmodell [Bild]

Startat av bjalle, 09 oktober 2008, 17:52:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ulf Rådeström

Ja, det måste jag absolut hålla med om...och inte bara Skånes...bussmodellen är jäkligt lyckad över huvud taget tycker jag.

//Uffe


Bussmicke

#2
Jag tycker att en delad frontruta hade varit Ännu snyggare men det är min åsikt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Citat från: Bussmicke skrivet 09 oktober 2008, 19:03:01 PM
Ännu snyggare om man haft delad frontruta

Mer praktiskt kanske men snyggare vet jag ej om jag kan hålla med dig om

homer

Är dem båda ovanstående bussarna lika långa eller är den gula längre?

bjalle

Citat från: homer skrivet 09 oktober 2008, 19:40:04 PM
Är dem båda ovanstående bussarna lika långa eller är den gula längre?

Skiljer 1 meter mellan bussarna.
Den gula Skånebussen är 14,75m medan
Den röda Stockholmsbussen är 13,7 m lång

Krille

Citat från: Bussmicke skrivet 09 oktober 2008, 19:03:01 PM
Ännu snyggare om man haft delad frontruta

Snyggare MED delad vindruta?!
Däremot kan jag tycka att man borde lacka bakdörrarna i bussens färg upp till rutornas kant.
F.ö mycket stilren bussmodell.

/K

Yujin Zhang

Får nog hålla med att vagnen ser snygg ut, men gud vet hur de är att köra. ::)

Hörde idag att förare i Kalmar är bara så trötta på deras nya MAN vagnar (kortvagnar, CNG?) i stadstrafik att man har börjat sjukskriva sig för att undvika vagnarna. Tusentals fel och passagerare som klagar konstant till förare och till slut orkar man inte längre med bussarna. (och NEJ, jag var INTE i Kalmar idag för er som undrar)

Optimal

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 oktober 2008, 19:52:20 PM
Får nog hålla med att vagnen ser snygg ut, men gud vet hur de är att köra. ::)

Hörde idag att förare i Kalmar är bara så trötta på deras nya MAN vagnar (kortvagnar, CNG?) i stadstrafik att man har börjat sjukskriva sig för att undvika vagnarna. Tusentals fel och passagerare som klagar konstant till förare och till slut orkar man inte längre med bussarna. (och NEJ, jag var INTE i Kalmar idag för er som undrar)

Är det Lut som skvalrat   ;)

Kristian


virtual1

Citat från: Krille skrivet 09 oktober 2008, 19:47:42 PM
Snyggare MED delad vindruta?!
Däremot kan jag tycka att man borde lacka bakdörrarna i bussens färg upp till rutornas kant.
F.ö mycket stilren bussmodell.

/K

Håller med, delad frontruta är sällan snyggt :-)

Simon Bertilsson

#11
Ja, helt klart! Den här modellen är riktigt snygg. Funkar grymt bra både som gul, grön och SL-röd.
Tveklöst är hel frontruta läckrast. Men jag står fortfarande fast vid att SL slaktar den läckra designen med den vita dekalen runt destinationsskylten. Den är bara helt fullständigt meningslös och förstör vad designern tänkte när han ritade bussen.

Ulf Rådeström

#12
Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 oktober 2008, 19:52:20 PM
Får nog hålla med att vagnen ser snygg ut, men gud vet hur de är att köra. ::)

Hörde idag att förare i Kalmar är bara så trötta på deras nya MAN vagnar (kortvagnar, CNG?) i stadstrafik att man har börjat sjukskriva sig för att undvika vagnarna. Tusentals fel och passagerare som klagar konstant till förare och till slut orkar man inte längre med bussarna. (och NEJ, jag var INTE i Kalmar idag för er som undrar)

Det där var nog dagens överdrift tror jag.
Var själv i Kalmar igår och pratade såväl med förare som med verkstadspersonal som trafikledning, och över lag verkar man vara väldigt nöjd med bussarna.
Tusentals småfel har INGEN buss - även om dörrarna krånglar en del på dom. Dock är det ibland lite SBR - skit bakom ratten som tillverkar en del av krånglet av ren okunskap - även om det har sina tekniska orsaker as well.

Dessutom säljer MAN-modellerna bra - och var dom totalt värdelösa som det verkar på dig eller den du talat med så vore det väldigt väldigt konstigt.

Alla bussarna var i trafik, förutom en - så skulle man ha sjukskrivningar för att man inte vill köra dom har jag svårt för att se. Men det är ju klart - det finns ju vissa förare som precis som en del här på forumet - inte tål något som är nytt och annorlunda.

Nej, åtminstone jag är väldigt positivt inställd till dessa bussar - bra design, funktionell arbetsplats, inga flygplansdesignade rader med knappar, utan helt enkelt det som behövs.

Vad gäller konfiguration på stolar eller på förarstolens placering är det helt upp till företaget som beställer bussen att bestämma - och har således egentligen inget med själva bussen i grunden att göra.

Ersa

#13
Som förare i tätortstrafik föredrar jag delad vindruta med lodräta torkarblad som inte drar på sig is och snö. Designmässigt är det inte... men utseende struntar jag oftast i när jag kör i stan, för då vill jag ha en praktisk, effektiv och enkel buss. Betänk att jag i tätortstrafik fortfarande trivs bäst i en Scania MaxCi samt Volvos motsvarighet B10BLE Säffle -01. ;)

På landsbygden passar däremot hel vindruta bättre.... enligt min personliga mening alltså.

Knut

Det er vel like viktig med snø/is problemer uansett hvor man kjør. I Norge har noen selskaper kjørt med oppvarmede torkerblader.
Kjenner ikke til om dette har fungert tilfredstillende
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge