Trafikinformation i realtid

Startat av tydal, 09 mars 2019, 18:47:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tydal

I går kväll åkte jag flygbussen från Arlanda till Västerås och på E18 strax efter Enköping hade en trafikolycka inträffat, så vi blev cirka 45 minuter försenade. Trafikolyckan hade dock inträffat en timme innan vi kom fram till kön, och aktuell prognos när vi kom dit var att det skulle ta ytterligare 30 minuter att röja upp. Jag som vanlig resenär tycker ju att den här informationen borde ha nått bussföraren innan, antingen genom att han fått någon notifiering på en skärm eller att någon slags trafikledning kontaktat honom. För hade vi kört gamla vägen över Hummelsta hade ju förseningen inte blivit mer än 10 minuter.

Jag har i många år jobbat med trafikinformation för tåg samtidigt som jag också är lokförare. Jag har integrerat ett flertal datakällor (Trafikverket, SMHI, bokningssystem, fordonsplaneringssystem, personalplaneringssystem) så att de som kör tåg får en samlad bild över det aktuella trafikläget som automatiskt uppdateras så att de inte behöver leta efter information. Vi ser var tågen är och hur fort de kör med hjälp av GPS. Trafikledningen kan enkelt kommunicera med förarna och resenärerna.

Det jag undrar nu är hur mycket av detta som redan finns i bussbranschen, alltså realtidstrafikinformation, prognoser och automatiserad kommunikation mellan förare, resenärer och trafikledning. Om det möjligen finns en potential för oss att ta vår teknik till bussbranschen...

pegee

Västtrafik har ett väl utvecklat system för detta.  Trafiken presenteras pä realtidstavlor på hållplatserna, där det anges i realtid när nästa buss/spårvagn skall komma och eventuell ny tid vid förseningar.
Fordonen har GPS så att trafikledningen vet exakt var varje fordon är, och förarna vet på sekunden när hur de ligger till i tidtabellen.
Denna i formation har trafikledningen för respektive bolag som kan kommunicera ut eventuella störningar till förarna. En svaghet i systemet är att trafikledningens information inte blir bättre än vad som rapporteras in till dem av förare eller annan personal ute i trafiken. Ofta ligger Radio Göteborgs trafikmeddelanden långt före trafikledningen eftersom de har kontakt med allmänheten via telefon när det händer något.
Så vad tekniken anbelangar ligger vi bra till. Men tillämpningen kan nog förbättras åtskilligt.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

tosiaba

Realtidsinformation från många bolag över hela världen, bara zooma in intressant del, klicka på buss eller tåg för att se destination och hur linjen går, verkar som att man inte kan se om det är i tid eller försenat --> https://traze.app/

Skånetrafiken har sin egen variant som bygger på samma system där man ser om det är i tid eller sent https://skanetrafiken.livemap24.com

pnott

Intressanta frågor. Här kommer några till :)

De flesta (alla?) huvudmän för lokaltrafiken har väl realtidsinfo idag, som ger info vid hållplatser och i appar. Men använder trafikledningen realtidsinfo proaktivt och finns det stödfunktioner för det i systemen?

Det finns ju också tjänster där man kan se bilköer i realtid. Om man tar in den typen av information så kan man reagera redan innan något av de "egna" fordonen har fastnat. Används sådan extern info?

I just detta fall var det ju dessutom antingen Flixbus eller Nettbuss som Tydal åkte med och hur ser trafikledningen ut där? Finns det en gemensam trafikledning eller är det upp till det företag som kör bussen?

mittlinje

I vissa fall kan man nå ut med information via t ex Rakel och andra kommunikationssystem men vi skall också ha i åtanke att lagen om mobilförbud kan i sådana fall vara ett hinder. Alla förare har inte handsfree, t ex genom öronsnäcka. Detta går dock att lösa. Vet inte vilka begränsningar det är på tågsidan men tror att det är lättare att få fram information där?

Nico

Den stora stötesten på vägsidan (busstrafiken) är väl bristen på standardisering samt att trafiklösningarna (och trafiken överlag) på vägsidan är betydligt mera mångfacetterad än vad järnvägstrafiken är. Tåg går inte i blandtrafik på samma vis som bussarna. När det läggs om i vägtrafiken är det inte heller sällsynt att omledningsvägarna snabbt blir igenkorkade även de så ibland vinner man inte heller mycket på att lägga om.

Det finns sedan ett otal aktörer inom busstrafiken, och de i sin tur använder sig av diverse olika tekniska lösningar för trafikledning och trafikinformation. Dessutom måste man på busstrafiksidan ofta (helt eller delvis) bekosta trafikledningssystem mm. själva (till skillnad från järnvägen där det mesta väl ändå i grund utgår ifrån Trafikverkets trafikledning om jag minns rätt) vilket ofta medför att man satsar på det man har råd med. Vad gäller omläggning av körväg är även det ibland marigare på väg då både bussförare och trafikledning behöver ha viss egen kunskap (lokalkännedom) kring hur man lägger om, dvs. hur ser den tänkta vägen ut och går det ens att lägga om osv. Har varit med om att vissa vägar som fungerat som omledningsvägar inte alltid har varit tillåtna. Kan vara sånt som begränsad bärighet, låga broar etc.

Sedan är det även som pegee skriver att trafikledningarna är beroende av personal och kunskaper från fältet och det är lätt att det brister även där. Likaså är Trafikverkets väginformation ofta beroende av att folk ringer in och meddelar att något har hänt. Det innebär att det kan ta lång tid då även polisen och räddningstjänsten brukar vara väldigt vaga i sina prognoser samt inte meddelar något konkret förrän de börjar bli klara. Informationen som rings in från allmänheten är inte alltid den mest tillförlitliga och även på mottagarsidan är kunskaperna inte alltid de bästa, dvs. trafikinformatörerna själva kan inte alltid avgöra om information de får in är korrekt. I vissa fall är alltså allmänhetens information mera till stjälp än till hjälp.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman