Nytt biljettsystem i Blekinge

Startat av yuåiteru, 31 mars 2009, 14:13:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yuåiteru

Man har så smått börjat installera nytt biljettsystem från Cubic i Blekinge. Nu vet jag inte om installationen är tillfällig eftersom den gamla kortläsare fortfarande sitter kvar, men själva kontrollenheten i de bussar jag befann mig i under förmiddagen skakade så mycket att jag nästan var orolig att de skulle lossna eller gå sönder

preacher

Installationen av det nya Biljettsystemet har börjat i Blekinge. Först ut blir Karlskrona Området. Självklart måste den gamla kortläsaren vara kvar parallelt för att kunna hantera dom gamla magnetkorten.Dels därför att företaget inte kan leverera dom nya kontaktlösa korten i tid. Prognosen är att alla Magnetkort ska vara bytta till Årskiftet.Vilket årsskifte som avses är för tillfället oklart. Eftersom systemet inte heller fungerar 100 procentigt utan är full av olika systemfel o mjukvarufel är det verkligen roligt med nya upplevelser. Att Blekingetrafiken också började med att installera systemet i Karlskrona där det är mest resenärer o som mest tajta tidtabeller är ju också genomtänkt.Men visst när det fungerar så blir det nog bra för maskinen är rätt lättarbetad i sej självt.OOps måste till jobbet. Tadaaa



Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

bjalle



virtual1

Citat från: Storken skrivet 12 augusti 2009, 15:19:35 PM
Ja nu kan man se hur de nya korten ser ut i Blekinge
http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/blekingetrafiken-byter-busskort-till-hosten(1466294).gm

Lite off topic, men hur kommer det sig att man inte verkar samordna biljettsystemen i Sverige mer än man gör? - Känns som man går bakåt då man tar bort möjligheten att t.ex. kunna resa med det kort som funkat i Halland/Skåne/Östergötland mm o inför egna system! - Sen känns det ju bara löjligt om man i alla fall hos Västtrafik/SL haft visionen att man ska kunna ha samma RFID-baserade korttyp Sverige över (jfr baksidan av SL-access där pil-symbolen finns och det står 'Symbolen innebär att kortet framöver kan användas för resor i hela landet') och inget system är det andra likt som införs! - Eller är tanken att man ska kunna knyta samman dessa förr eller senare ändå eftersom det är RFID på de flesta nya????

yngrot

Nja det känns väl som alla kör eget race nu förtiden synd det blir så ju ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Leif D

Allså detta har vi ju skrivit om förr och dessutom borde ju de flesta här faktiskt inse, att dagens biljettmaskiner är datorer.
Alltså kan man låta en massa olika tillverkare sälja olika produkter som ändå funkar ihop. Så är ju fallet nu.....
Det är ju tänkt att alla olika typer av resekort ska fungera över allt i Sverige och egentligen hela Norden.

Det enda som är nödvändigt är ju att maskinerna håller sej till den kortstandard som är fastställd. I detta fallet är det företaget Resekortet i Sverige AB, som håller i samordningen. Hemsida finns här http://svenskkollektivtrafik.se/Resekortet/.

Sen kan ju alla ha sin egen taxa om man vill, men korten som då ska kunna innehålla såväl "börs" (= värde) som olika typer av "perioder" (= t.ex. månadsbiljett).

Tidsnog ska det alltså gå att använda sitt TIM-kort att åka på exempelvis på stadsbuss i Helsingborg, eller sitt VästTrafikkort för att åka buss mellan Jokkmokk och Gällivare.    /Leif D
;-)

Tobias

Exakt samma som hos Jönköpings länstrafik också! På tågen har man satt upp samma biljettmaskiner med knappsatser så att man ska kunna knappa in vart man ska, likt hur det är idag.

Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

preacher

Vet inte om jag missuppfattat systemet. Men ska inte länstrafikerna i Blekinge,Skåne,Kronoberg,Jönköping,Halland o Östergötland ha fortsatt samarbete.Iallafall Resekassan i korten ska gå att använda i dessa länen. Redan nu fungerar det med Skåne/Blekinge att ladda Månadskort i gränsöverskridande trafik. Eller har jag fel.

Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

737

Läste du inlägget som skrivits här tidigare?

Alla som följer en viss standard kan tillverka biljettmaskiner som fungerar tillsammans.

Skånetrafiken har upphandlat åt sig själva, Blekinge, Halland, Kronoberg och Jönköping. Leverantör Cubic. Följer standarden.

Västtrafiks nya, såväl som SL:s nya följer också standarden. Ett SL Acesskort, ett Jojo-kort, ett Västtrafik kort (namn?) och kort i övriga uppradade län kommer att fungera i alla ovanstående län.

Det finns säkert fler, jag vet inte hur det blev med Östergötland, Kalmar? Någon som vet?

Tobias

Citat från: 737 skrivet 12 augusti 2009, 21:49:47 PM

Det finns säkert fler, jag vet inte hur det blev med Östergötland, Kalmar? Någon som vet?
Östergötland och Kalmar har samma slags maskiner iaf har jag noterat, dock vet jag inte hur det blev i Kalmar, hade inte leverantören av biljettsystemet konkursat? Eller var det något system som var tänkt att sättas in före nuvarande biljettmaskiner som finns uppsatta på KLT's bussar (antagligen för test, då Magnusmaskinerna fortfarande används).
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Kaxen

Citat från: Tobias skrivet 12 augusti 2009, 22:06:24 PM
Östergötland och Kalmar har samma slags maskiner iaf har jag noterat, dock vet jag inte hur det blev i Kalmar, hade inte leverantören av biljettsystemet konkursat? Eller var det något system som var tänkt att sättas in före nuvarande biljettmaskiner som finns uppsatta på KLT's bussar (antagligen för test, då Magnusmaskinerna fortfarande används).

Maskinerna i Kalmar läns bussar är de som kommer att användas även i framtiden, dock med en annan programvara än det var tänkt från början. Detta p.g.a leverantörens konkurs. Gamla biljettmaskinen (har aldrig hört någon i Kalmar län kalla den Magnus och jag tänker inte börja göra det själv nu när den bara har några månader kvar "att leva") används fortfarande för biljettförsäljning och den nya används till skyltning och för att trafikledningen ska hitta rätt buss på resp. omlopp. Cubic kommer att monteras inom de närmaste veckorna i de bussar som trafikerar Kronobergs län och systemet fungerar givetvis över länsgränserna. Det är en gemensam upphandling som gjorts som till och med har något käckt namn som jag inte kommer på just nu.

737

Jag tror upphandlingen som Skånetrafiken gjorde hette Biff.

MrRep

Citat från: 737 skrivet 13 augusti 2009, 06:12:50 AM
Jag tror upphandlingen som Skånetrafiken gjorde hette Biff.

BIFF = Biljettsystem för framtiden(?) fast på danska dock...