Norrtelje 8 juli 2000

Startat av Bussmicke, 19 januari 2024, 13:41:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Snyggt! Tiden innan BussPC:n medgav mera lokala inslag. :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Det är den dåvarande korrekta stavningen av stadens namn, ja. Se även namnet på lokaltidningen, samt restaurangbåten i hamnen, som för tillfället är på renovering på Beckholmen.
https://www.norrteljetidning.se/
https://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Norrtelje

Nico

#4
Detta är iofs. lite OT, men är du verkligen säker på att detta var den officiella stavningen år 2000? Inget är ju sedan tvärsäkert, men mycket av detta (där bl.a. E byttes mot Ä) kan ju kopplas till stavningsreformen från 1906, alltså från tiden strax efter förra sekelskiftet (där en del tydligen även ändrade från s.k. gammalstavning redan innan bara som förberedelse). Att just ortnamnet Norrtälje däremot officiellt skulle stavats "Norrtelje" runt det senaste sekelskiftet hittar jag i alla fall inga direkta belägg för när jag skummade nätet lite snabbt. Istället verkar det mera som en variant av s.k. dekorativ stavning.

Enligt Wikipediasidan om Norrtälje stad så står det så här;

»Namnet
I publikationer utgivna av Statistiska centralbyrån benämns staden Norrtelge fram till 1900, då stavningen ändras till Norrtälje.«



Nissepedias sida om Norrtälje så inleds ju då artikeln om Norrtälje med följande mening;

»Norrtälje
Norrtälje, eller Norrtelje som det ibland stavas, är en stad i Uppland och huvudort i Norrtälje kommun, vilket säger sig självt.«



Nissepedia verkar dock vara de enda som nämner detta mera direkt. Rent krasst så skulle jag anta att båtens namn är en felstavning av Norrtelge och att tidningens namn mm. mera handlar om att man vill verka lite speciella (eller eljest som det så vackert heter) och typ försöker att efterlikna t.ex. Wermlands Tidning/Nya Wermlands-tidningen.

Vad gäller orter så fick ju även t.ex. Helsingborg sitt namn ändrat till Ä-stavning vid ungefär samma tid, men bytte officiellt tillbaka till gammalstavning med E i början av 1970-talet. Kanske det låg bättre till med skånskan. Som en jämförelse i övrigt så ändrade ju även Södertälje stavningen runt 1906 och då från Södertelge. Kan säkert sedan ha fel, men där har de väl inte stavat det som "Södertelje" annat än möjligen i mer skämtsam kontext.

Utgår här att stavningen "Norrtelje" på bussen mera var ett utslag av något slags lokalpatriotism snarare än att det var gällande stavning eller officiellt sanktionerat på så vis. Däremot kan säkert den ansvarige på SL ha gett tummen upp, det är ju svårt att veta nu så här snart ett kvarts sekel senare.


// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Eje Larsson

Lantmäteriet som är rikslikaren för stavning av ortsnamn skriver Norrtälje.

Ersa

E istället för Ä var som den "dåvarande korrekta stavningen", men jag menade inte dåvarande som i år 2000, utan mera hundra år innan dess. :)
Denna stavning lever som sagt kvar i vissa firmanamn, som sagt, samt framförallt i uttalet på det lokala målet.

Sen finns det ju för övrigt väldigt gott om orts- och platsnamn i landet, som inte ska uttalas som de stavas. I norra halvan har vi bl.a Storhogna, Brunflo, Norsjö och Klövsjö. I södra halvan har vi bl.a Finsta, Karlstad, Växjö och Kristianstad.

Nico

För att inte nämna den eviga och existensiella frågan om man ska säga Kapellskär eller Kappelskär samt hur ska man egentligen uttala Valhallavägen ?!  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Per E

För några år sedan stod det "Kapellskär" på vägvisaren innan korsningen med 276an när man kom gamla vägen från Frötuna kyrka medan skylten på 276an när man svängde in på den angav "Kappelskär" (eller om det var tvärtom). Men det kanske är ändrat numera.

Eje Larsson

Min favorit är Spraxkya (Spracha) utanför Borlänge.

Ulf Berlin

I Norrtäljetrakten kunde man hitta flera olika informativa skyltningar :)
Ett intressant inslag var att man kunde skylta med kommunvapnet(=upp-och nervänt ankare):


Här har dock matriserna bluddrat till det,men på sidoskylten såg det utmärkt ut :)/Ulf

zjbus

När är 4231 och 5732 fotograferade? Mvh zjbus

Ulf Berlin