Fredagsfototur i Trondheim [14 busser med variasjon, 1 svenske]

Startat av Bergenga, 12 juni 2007, 18:58:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Mens noen på norske Busspraten syns et mobilbilde tatt i mørket er "supert" virker det som folk er mer interessert i fotografering her. Derfor legger jeg ut denne samlingen med bussbilder jeg tok på fredag også her. Viser bildene i den rekkefølgen jeg tok dem. Klikk på bildene for større versjon.


Først var jeg til stasjonen, der jeg tok bilde av denne 20 år gamle Setra S 215 HRI GT fra Østerdal Billag. Ikke mange av disse lenger.


KF 18930 ved Trondheim S, 08.06.2007.


Så gikk jeg videre til Nidelv bru, hvor det er parkeringsplasser for busser. Der står det nesten alltid noe spennende. Denne gangen fant jeg først en Vest Ambassadør 370, som stod i skyggen under Nidelv bru.


UE 90123 under Nidelv bru, 08.06.2007.


Ute i sola stod en O580 Travego fra 2002. Stor og tøff, og jeg måtte jo så klart vise bildet fra den mest imponerende vinkelen. Denne bussen er virkelig fin med boggi, og kunne gjerne hatt et par akslinger ekstra. :D


DK 50050 ved Nidelv bru, 08.06.2007.


Og som en kontrast til den lange bussen fant jeg så en Irizar Classic/Century av det heller korte slaget, nemlig Firda Billag #2137. Ifølge websidene til Irizar ser dette ut som en 12,0 m, men de finnes også som 10,0 m, 10,7 m og 11,3 m. Tviler nok på at det finnes så mange av de kortere som Scania Classic her i landet.


TV 68626 ved Nidelv bru, 08.06.2007.


Så gikk jeg videre utover og tok bilde av noen cruiseskip som var der den dagen, men de legger jeg ikke ut bilde av her.


Tilbake ved Nidelv bru igjen passerte denne Scania Classic IV 360 Comfort, den siste utgaven av Classic fra Finland, og definitivt bedre utseende enn 9700, med imitert grill. Dette er SAS Transportservice #25, som for tiden er til salgs og brukes av Gauldal Billag. Eller kanskje har Gauldal Billag kjøpt den.


CF 14825 ved Nidelv bru, 08.06.2007.


Tilbake på stasjonen igjen traff jeg på en svenske. En Setra S 415 GT-HD, Bergkvarabuss #043.


XZR 757 ved Trondheim S, 08.06.2007.


Like etterpå kom en annen Setra forbi, i Gauldal Billags tur-/langrutefarger, en Setra S 315 GT-HD som har tilhørt Brustad Busstrafikk.


KH 21825 ved Trondheim S, 08.06.2007.


Så gikk jeg litt innover i byen, og der kom jeg over nok en Vest Ambassadør 370. Akkurat denne bussen ble visstnok brukt til Fakkelstafetten i forkant av vinterolympiaden på Lillehammer i 1994. Det startet i november 1993 i Morgedal, som ligger i min hjemkommune.


DH 23221 i Kongens gate, Trondheim, 08.06.2007.


Trondheims, etter det jeg vet, eneste Starliner kom rett bak. Den er fra 1999, men bruktimportert i 2005. Det finnes ikke mange Neoplan her i distriktet.


VF 69496 i Kongens gate, Trondheim, 08.06.2007.


Litt etter kom denne bussen, en tidligere Klæburuten turbuss. Dette er en av de aller første av Star x02-generasjonen til Norge.



VE 88243 i Smedbakken og Kongens gate, Trondheim, 08.06.2007.


Norges første 9900 av den nye typen har nå fått registreringsnummer og er satt i trafikk. Møtte den i det jeg rundet et hushjørne, så bildet ble ikke så bra. Nå er det 4 busser av den nye typen 9700/9900 i byen, og flere kommer i løpet av sommeren. Men det er visst leveranseproblemer, så det kommer nok ikke flere umiddelbart.


VF 87624 i Prinsens gate, Trondheim, 08.06.2007.


Ved Nidarosdomen, en av byens største turistfeller, står det ofte både norske og utenlandske turistbusser. Denne gangen stod det to høybygde her, en tilsynelatende ganske ny Van Hool fra Sveits og en Setra S 416 HDH fra Tyskland.


BE 690 og AZE-MW 103 utenfor Nidarosdomen, 08.06.2007.


Og til slutt en buss av det korte slaget igjen. Denne Vest Contrast passerte meg da jeg stod og ventet på bussen hjem igjen.


VF 76580 i Prinsens gate, 08.06.2007.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Mycket trevligt att se bilder från Trondheim. Jag kommer att visa några till om ett par dagar.
Och några från Gauldal Billag som gick för Hurtigruten mellan Geiranger och Molde. Tydligen kan man sommartid välja att åka buss mellan dessa orter i stället för med båten. Det blir då en "flott reise", först uppför den brana Ørneveien och sedan nedför den ännu brantare Trollstigen. Så förbi Åndalsnes och utmed fjordarna till Åfarnes där man färjar över till Sølsnes och via en tre kilometer lång tunnel når Molde. Det har också tidigare blivit färja, nämligen mellan Eidsdal och Linge.
Den som såg programmet om Hurtigruten på SVT i går kväll eller i dag på eftermiddagen lade märke till hur reseledaren var bekymrad för att få i väg alla resenärerna och få över dem i den mindre båt, som skulle föra dem i land i Geiranger.
Man kan ju undra varför man använder ett Trondheims-företag för dessa körningar. Det är i alla fall över 20 mil mellan Molde och Trondheim. Fast bussarna står naturligtvis normalt över i Molde och körs sedan tomma till Geiranger vid 9-tiden på morgonen. Undrar om förarna tröttnar på att köra denna förmodligen världens vackraste bussresa.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andreas Ljungqvist

Mycke trevliga bilder på en massa härliga bussar.. Tusen tack för detta svep..

Bergenga

Takk! Det er fint å glede andre med de fotografiene man tar. Det er mye trivligere å laste opp bildene når man også har en historie å fortelle.

Gauldal Billag er faktisk et Røros-basert foretak, men de har lokalavdelinger på blant annet Støren og her i Trondheim. Datterselskapet (kjøpt opp) Østerdal Billag holder til på Tynset, men har også lokalavdeling sammen med GB her i Trondheim.

Jeg tror ikke sjåførene trøtner på veiene, bare på de tyske bobilene ...  >:( ;D
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord


Jeg tror ikke sjåførene trøtner på veiene, bare på de tyske bobilene ...  >:( ;D
[/quote]

Ja, eller holländare som envisas att köra campingutrustningen på tillhenger.
Dessutom är det väl rätt mycket tyskar och japaner i bussen så här års, vilket också kan bli lite tröttsamt. När det gäller utsikten så blir i alla fall jag aldrig trött på Norge. Skall försöka finna skäl att snart återvända dit, fast då blir det nog Nordnorge igen.
Kort lektion i norska: bobil = husbil, tillhenger = släpvagn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)