GDG vanHool i Swebus skrud till j-a

Startat av Lars Ödlund, 11 juni 2007, 22:35:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Samma söndag som jag knäppte kortet på 2293 ( i Staffans Alizeetråd) fick jag äran att ta ut 0458 för en färd söderut mot Östgötaslätten, men vart gick den Veckoslutslinjen? det har jag glömt.



0458 var en lite udda turistare från GDG genom att den saknade A/C

//Lars

j-a

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juni 2007, 22:35:09 PM
Samma söndag som jag knäppte kortet på 2293 ( i Staffans Alizeetråd) fick jag äran att ta ut 0458 för en färd söderut mot Östgötaslätten, men vart gick den Veckoslutslinjen? det har jag glömt.



0458 var en lite udda turistare från GDG genom att den saknade A/C

//Lars
Härligt, gamla 2789 var placerad i Alingsås som ny

S Svensson

Tyvärr lasse. 458 har aldrig gått som turistare varken i Alingsås,Skene,Uddevalla eller Stenungsund. Den har gått som linjevagn hela tiden. Första tiden som skoltur i Alingsås och på linje (nuv)800 och 801 fredagar och söndagar. Senare kom den till Sken e (33010) för GLab tur på linje 300. Pga ett haveri på 3054 (tror jag) som fick den rycka in där.Alltså E6 express. Efter sådan tjänst (senare enbart förstärkning) kom den till Stenungsund för röd express och för tågersättning. När Snu utgick 1998 tror jag att Swebus Express tog över den. Hur den utgick vet jag ej.
458 hade bakre dörr som manövrerades från förarplatsen.
Jag vet inte villka regler som gällde i Norge 1990-92 men troligen samma som i Sverige att fordon som användes skulle användas i förväg. E6 exp var den anmäld för (gick som sådan en tid u nder sommaren som fst.)
Skene fick 3251 som gick kvar till april 1992 då den kom att bli älabmålad.Kort ersättare var 3062 (nu i Älabfärg) och i juni 3019.
Alingsås fick istället för 458 och en 310 (fd 2281 ursp Sandviken) 535 och 536 som var linjevagnar dessa också. De följdes av 4 likadana vagnar.2 till Buss i Väst (Ulricehamn OAB) och (Kjellgrens) samt Swebus 3200/3203.
3251 var en lite lyxigare variant av vanliga GLExpressutförandet. Den och 3250 hade lite bättre stolar och glasruta bakom föraren. 3250 kom att få placering i Vänersborg men med tillhörighet Göteborg för tågtur på BJ/Rv45. 3251 kom på slutet till Skaraborgs län och slutade sina dagar där. En bok har denna buss på framsidan då den körde in i en ladugård. Sören S

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 11 juni 2007, 23:41:50 PM
Jag vet inte villka regler som gällde i Norge 1990-92 men troligen samma som i Sverige att fordon som användes skulle användas i förväg. E6 exp var den anmäld för (gick som sådan en tid u nder sommaren som fst.)

Jag antar att du menar att den skulle anmälas i förväg. Detta gällde dock bara bussar längre än 12 meter och möjligen också boggibussar överhuvudtaget. Bussar längre än 12 meter var egentligen inte tillåtna i Norge på den tiden med undantag för ledbussar (räknades som fordonståg) men det gick att få dispens för vissa bestämda körvägar. E6-an med lämplig infart till Oslo var en sådan väg.
Undantag beviljades också t ex Vest Karosseri i Stryn; annars skulle de inte ha kunnat leverera sina boggibussar på egna hjul. Vägen över Strynefjellet var dock inte den allra bästa att köra boggibussar på, och ännu mindre de andra två alternativa vägarna att ta sig från Stryn. Dessa undantag gällde dock inte generellt utan fick sökas för varje leverans särskilt.
NorWay Bussekspress dröjde länge med att köra boggibussar, och de är fortfarande ovanliga men de förekommer. Jag såg ett par sådana i Stryn i förra veckan och hamnade också bakom en sådan upp mot Jostedalsbreen. Den hade inga problem i serpentinkurvorna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

I Sverige gällde att linjevagnar skulle anmälas till länsstyrelse. Detta skulle antecknas på tillståndakorten. Enl SJ Uddevalla hade man anmält 458till någon myndighet i Norge.
SJ körde med längre bussar än 12 m på E6 Expressen vid denna tid.
Märk fö att Swebus inte längre använder benämningen E6 Expressen.
Denna benämning användes av Nettbuss. Fö såg jag en norskreg buss i "Säfflebussen"-s färgsättning med inv nr 161. Vill minnas att denna tidigare var E6 X målad.
Jag börjar att glömma av inv nr. Men nog var det 2419,3005 och 3054 som SJ hade E6 expressmålad och sedan fanns 3055 som gick ibland (SJ Turistfärgad)Staffan ,Du kanske har foto på dem. Det fanns också ganska många norska bussar som E6 Expresser. Både egna färgen och med Östfoldsfärgsättning. MB303 med VHool karosser. Sören S

Staffan Sävenfjord

Det du skriver om verkar vara det vanliga yrkestrafiktillståndet. Sådant skall naturligtvis alla bussar som används yrkesmässigt ha. Därutöver behövs väl knappast något. Och efter vad jag hört gäller tillståndet även i Norge med inskränkning för de begränsningar som finns i fordonslängd m m i Norge. Det kan ju ha varit så att 458 på något sätt avvek, kanske var längre än 12 meter. Eller också anmälde man den "av gammal vana" eftersom flertalet av de bussar som gick på E6-Expressen var boggibussar.
Vilka bussar som var E6-expresser har jag inga noteringar om.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)