Huvudmeny

Kabusfrågor

Startat av Fredrik Gelin, 09 juni 2007, 23:35:40 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Finska Wikipedias artikel om Kabus är en bra början, men jag skulle gärna vilja få några förtydliganden eftersom jag inte kan finska:


  • Gissar jag rätt att bolaget grundades 1977?

  • Har det tillverkats fler modeller än de som anges i artikeln?

  • Använder man normalt Chassibeteckningen (t ex TC6Z/7300) eller karossnamnet (t ex Kabus 4) som benämning på de olika modellerna?

Tack på förhand!
//Fredrik

L-G Lassander

#1
Kabus Oy ägs av Finlands största busstrafikbolag Koiviston Auto Koncernen. Koncernen har idag knappt 800 bussar i trafik runtom i landet. Ägaren Martti Tommola hade redan i tidigt skede som målsättning att själv kunna tillverka sina bussar, detta eftersom han ansåg att en beställt buss alltid var en kompromiss. Den första Kabussen började man planera 1975, och den såg dagsljuset 1977. Jämfört med sina finska kollegor var den mycket före sin tid. Bussen var betydligt högre, hade luftfjädring och separat framhjulsupphängning.

Följande är översatt från finska Wikipedia:

K110-62MDA/6200
- Expressbuss med mittmotor från MAN, och manuell Dana Spicer växellåda. Fyra stycken tillverkade under åren 1977 - 1979. Tagna ur trafik under 1990-talet, en buss från 1979 har bevarats.

K70-DAB/6900
- Expressbuss med Detroi Diesel 6-71T mittmotor och Allison automatlåda. Tre stycken tillverkades 1980 - 81. Två av bussarna byggdes om till godstransportbussar med nio sittplatser. Dessa bussar togs ur trafik under 2006.

T110SAA/7250
- Bakmotor Kabussernas prototyp med Scania DS11 motor och Allison automatlåda. Den enda Kabus modellen som försetts med kaross från extern fabrik. Karosserades med en Ajokki 5000D kaross, togs ur trafik 1993.

T110SAB/7250
- Samma som föregående, men med Kabus egen långfärdskaross. Tillverkades i 12 exemplar under 1982 - 83. Första serien som tillverkades i Varkaus, vid den karossfabrik som tillkom koncernen genom köpet av Kuopion Liikenne Oy 1979.

TD-4/7250
- Lokalbuss med Detroit Diesel 4-71T motor och Allison automatlåda. 1983 tillverkade 12 bussar, och 1986 ytterligare 12. Används i lokaltrafiken i Kuopio. Under 1990-talet bytte man till MAN motor och ZF-växellådor.

T110SAC-/7250
- Som T110-SAB men med ny design, och högre kaross. 12 bussar tillverkades under åren 1984 - 85.

TG-6/7000
- Utseendemässigt likadan som T110-SAC, men med Gardner 6LXCT motor och manuell ZF-låda. 12 stycken tillverkades under åren 1985 - 86.

TG-6L/7000
- Lokalbuss med Gardner 6LXCT motor och manuell ZF-låda. 12 bussar tillverkades åren 1987 - 88 för lokaltrafiken i Jyväskylä. Senare har bussarna fått ZF-automatlådor. Sista serien som karosserades i Varkaus, efter det har all tillverkning koncentrerats till Lahtis.

TG-6S/6000
- Likandan som TG-6/7000, men en meter kortare, dvs 12 meter lång, och med Scania bakaxel istället för Rockwell. 6 bussar tillverkades åren 1988 - 89.

TG-6S/7000
- Likadan som föregående, men 13 meter lång. Sex bussar tillverkades under 1990.

TM-6Z1/6800
- Lokalbuss med MAN motor och ZF-automatlåda. Fem bussar tillverkades åren 1995 - 96 för dåvarande trafiken i Helsingfors. Senare har bussarna flyttats till Kuopio och Varkaus.

TM-6Z2/6800
- Lokalbuss med hellågt golv, motor från MAN auto ZF-automatlåda. 9 bussar tillverkades för Lahtis lokaltrafik åren 1999 - 2001.

TC-6Z3/7300
- Expressbuss med Cummins ISBe 275 motor och manuell ZF-låda. 45 bussar tillverkades åren 2002 - 2005.

TC-6A4/6450
- Lågnetré buss för lokaltrafik med Cummins ISBe 220 motor och Allison automatlåda. 15 bussar tillverkades för lokaltrafiken i Jyväskylä åren 2005 - 06.

TC-4A4/6450
- Som föregående men med Euro4-motor från Cummins. Produktionen fortsätter....

L-G Lassander

Lägger här ut lite bilder på modellerna:

T110-SAB/7250:


TD-4/7250:


T110-SAC/7250:


TG-6S/6000:


TG-6/7000:


TG-6L/7000:


TM-6Z1/6800:


TM-6Z2/6800:


TC-6Z3/7300:


TC-6A4/6450:


TC-4A4/6450: