Veolia vann Kustpilen

Startat av Kaxen, 09 juni 2007, 12:34:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kaxen

Veolia Transport vann upphandlingen av tågtrafiken på sträckorna Linköping-Kalmar och Linköping- Västervik Trafiken tas över från juni 2008. Avtalstiden är från juni 2008 – juni 2014 med möjlighet till förlängning i två år. :)


Staffan Sävenfjord

Så då får vi väl se om det kommer att funger bättre på de här banorna nu. Det har ju varit lite si och så både när BK Tåg körde och nu senast när SJ kört. Framför allt är det Östgötatrafikens fordon som tycks krångla.
Connex/Veolia Transport har dock lyckats bra på Kinnekullebanan, så man vet aldrig... Kanske blir lite mindre tågkörningar för östgötska bussbolag framöver...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Veolia brukar inte köra tågersättningar i egen regi. Således kör de sällan själva på Kinnekullebanan, inte ens vid planerade avbrott, och aldrig åt SJ. Trots det goda samarbetet med SJ på tågbusslinjen 100 brukar Bussakuten (som beställer ersättningstrafik åt SJ) sällan eller aldrig ringa Veolia. De har helt enkelt inte satsat på organisation för körningar av taxikarriär.
Hur man tänker göra i Östergötland vet jag inte, men på BK Tågs tid var det Östgötatrafiken som hade hand om ersättningskörningarna. Jag tror inte det är så nu när SJ kör, men troligtvis blir det så igen. Och då blir det väl Stångå och Blåklint som får köra.
Det är väl högst tänkbart att Veolia tagit höjd för att de inte själva skall behöva stå för kostnader vid indragna tåg på grund av fordonsbrist. De får naturligtvis inget betalt för tåg de inte kör, men heller inga viten eller extrakostnader om felet är utanför deras kontroll. För den som har minsta kännedom om trafiken på Stångådals- och Tjustbanorna vore allt annat vansinne.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

blubb

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juni 2007, 14:30:04 PM
Veolia brukar inte köra tågersättningar i egen regi. Således kör de sällan själva på Kinnekullebanan, inte ens vid planerade avbrott, och aldrig åt SJ. Trots det goda samarbetet med SJ på tågbusslinjen 100 brukar Bussakuten (som beställer ersättningstrafik åt SJ) sällan eller aldrig ringa Veolia. De har helt enkelt inte satsat på organisation för körningar av taxikarriär.
Hur man tänker göra i Östergötland vet jag inte, men på BK Tågs tid var det Östgötatrafiken som hade hand om ersättningskörningarna. Jag tror inte det är så nu när SJ kör, men troligtvis blir det så igen. Och då blir det väl Stångå och Blåklint som får köra.
Det är väl högst tänkbart att Veolia tagit höjd för att de inte själva skall behöva stå för kostnader vid indragna tåg på grund av fordonsbrist. De får naturligtvis inget betalt för tåg de inte kör, men heller inga viten eller extrakostnader om felet är utanför deras kontroll. För den som har minsta kännedom om trafiken på Stångådals- och Tjustbanorna vore allt annat vansinne.



Beror väl snare på om man är med i bussakuten eller inte. Veolia Kristianstad är med och har tidigare kört en hel del tågersättning för Kustpilen och kan fortfarande ses köra ibland. Även Veolia Växjö har jag åkt tågersättning med för något år sen. Hur det är med de andra depåerna vet jag inte.

OSkar000

Senaste gångerna jag åkte ersättningsbuss för tjustbanan så har det varit Veolia som har kört med KLT-bussar, både i KLT-lack och Veolia/Connex-lack.

Får hoppas att de kan få ordning på tågtrafiken så det går att lita på att tågen går igen. Busstrafiken har de ju lyckats ganska bra med, sen om de är lika duktiga på att köra tåg återstår att se.

Staffan Sävenfjord

CitatBeror väl snarare på om man är med i bussakuten eller inte.

Man "är inte med" i Bussakuten utan de ringer till alla bussbolag som uppfyller deras kvalitetskrav och naturligtvis accepterar deras ersättningar. Att Veolia som företag uppfyller kvalitetskraven är ingen tvekan om - om de sedan har bussar som gör det är en annan sak. Men just i Kalmar län har ju Veolia sådana.
Men det är klart att Bussakuten tröttnar ju snart på att ringa till företag som aldrig kan ställa upp. Och att de i första hand ringer till dem som snabbt kan vara på plats. Sven Carlsson Trafik AB, Moheda Buss, Nilsbuss och Dacke Buss för att nämna ett par stycken i närheten av Småland.
Dessutom är jag inte helt säker på att det är Bussakuten som beställer ersättningstrafiken i Kalmar län. På BK Tågs tid var det KLT  och det är mycket möjligt det fortfarande är så.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Veolia kör väl oftast som "underentreprenör" åt andra åkerier???

Johan

Kaxen

Vi (Veolia) kör tågersättningar för Kustpilen och har gjort det sen den började gå -96 (mycket körning har det blivit genom åren). Däremot tror jag inte det blir någon skillnad när vi tagig över, det hänger mer på geografiska förutsättningar vem som kör. KLT ringer lämpligt trafikföretag och beställer tågersättning när det behövs, det är alltså inte SJ (eller tidigare BK) som beställer.

Staffan Sävenfjord

Tack för det klarläggandet. Jag har nog trots 20 försök inte fått något svar på om det är KLT/Ötraf eller SJ som beställer ersättningstrafiken.
Får också tillstå att jag glömde Veolias verksamhet i Kalmar län. Den, liksom den i Kronoberg, lämpar ju sig mycket väl för att komplettera med tågersättningar. Det är främst i Partille man inte är intresserad av tillfälliga uppdrag. Att Veolia inte kör ersättningar på Kinnekullebanan har förstås också att göra med att de inte har någon busstrafik utmed banan.
Veolias trafik i Östergötland - slutligen - är ju av samma karaktär som i Partille varför jag fortfarande ställer mig tvivlande till att de kommer att köra där när tågen står still. Och eftersom det tydligen är Ötraf som beställer ersättningstrafiken har de ju ingen större anledning att gynna just Veolia. Även om det strikt juridiskt inte alltid är deras fel så läggs skulden lätt ändå på trafikoperatören.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kaxen

Nu var väl inte mitt inlägg hela förklaringen, jag talade bara för delen i Kalmar län, det framgick tyvärr inte. Ibland kommer det Ö-trafbussar, men dem vet jag inte vem som beställer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kaxen skrivet 09 juni 2007, 22:20:33 PM
Nu var väl inte mitt inlägg hela förklaringen, jag talade bara för delen i Kalmar län, det framgick tyvärr inte. Ibland kommer det Ö-trafbussar, men dem vet jag inte vem som beställer.

När jag jobbade som driftledare på BK Tåg fram till konkursen (Tågkompaniet hade hand även om detta) så var det i alla fall Östgötatrafiken som fixade ersättningsbussar för tåg som gick från Östergötland. Och KLT för tåg som gick från Kalmar län. Givetvis samordnade de resurserna så att bussarna inte i onödan gick tomma i ena riktningen.
Så det finns alltså ingen anledning att tro att detta skulle ändrats i Östergötland bara för att SJ tog över trafiken.
Det var heller ingen specialbehandling av BK Tåg utan samma sak gällde för alla entreprenörer. Om en sådan på grund av personal- eller fordonsbrist inte kunde köra sina avgångar var det Ötraf/KLT som tog hand om anskaffande av ersättande buss. Det normala torde vara att entreprenören själv fixar detta. Skall väl också tilläggas att i bussbranschen är sådant extremt ovanligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juni 2007, 22:24:27 PM
När jag jobbade som driftledare på BK Tåg fram till konkursen (Tågkompaniet hade hand även om detta) så var det i alla fall Östgötatrafiken som fixade ersättningsbussar för tåg som gick från Östergötland. Och KLT för tåg som gick från Kalmar län. Givetvis samordnade de resurserna så att bussarna inte i onödan gick tomma i ena riktningen.
Så det finns alltså ingen anledning att tro att detta skulle ändrats i Östergötland bara för att SJ tog över trafiken.
Det var heller ingen specialbehandling av BK Tåg utan samma sak gällde för alla entreprenörer. Om en sådan på grund av personal- eller fordonsbrist inte kunde köra sina avgångar var det Ötraf/KLT som tog hand om anskaffande av ersättande buss. Det normala torde vara att entreprenören själv fixar detta. Skall väl också tilläggas att i bussbranschen är sådant extremt ovanligt.

Jodå Staffan så är det och har alltid varit, i vart fall i avtalen.
Länsbolagens egna trafikledningar skaffar fram ersättningstrafiken, dock händer det ju att operatören också hjälper till i detta arbete. Eftersom operatören just nu är SJ, så hände det ju att Bussakuten får fixa ersättande trafik.

Rent praktiskt så är det ju så att KLT lyckas i de flesta (läs alla) fall skaffa fram ersättningstrafik. Detta är då för sådan trafik som påbörjas i Kalmar län.
Ötraf lyckas ganska bra numera också, men under en tid så klarade man det inte lika bra. Orsaken till det är nog att man omorganiserade sin trafikledning, från att ha den i egen regi, till att köpa tjänsten av Connex Norrköping. Så är trafikledningen fortfarande organiserad, vilket innebär att Veolia alltså själva får ordna ersättningstrafiken från Östergötland medan KLT fortsätter som förut i Kalmar län.

Dock ska man veta att detta ju är en resursfråga i väldigt hög grad. Vid högtrafiktid, går det oftast inte att få fram ledig kapacitet hos Veolia i Östergötland. Det kan även vara svårt hitta kapcitet hos de mindre bolagen, varför det ofta är nödvändigt att ta det som man lyckas hitta, oavsett vem det är.

Vad gäller mängden tågersättning, så lär det knappast bli någon större förändring, sålänge man använder sig av de motorvagnar man kör med idag (4 st Y1 och 6 st Y2).
Skadeläget är fortsatt högt och har ju varit så sedan trafiken startade på dessa banor under Ötraf och KLT regi (självklart har det svängt en del upp och ner över tiden, men jämfört med elfordonen är det skyhögt skadeläge konstant).

Nu vill jag slutligen påpeka att jag inte vill vara negativ då jag skriver detta, jag berättar bara hur det faktiskt är, IRL så att säga.
Dessutom kommer i vart fall inte jag att sörja så mycket att vi tappar trafiken.....
Vi får hoppas att det kommer att bli bättre för resenärerna allafall.

/Leif D
;-)