en vanlig kväll i Viby, (ligist-varning)

Startat av Magnus_J, 01 juni 2007, 13:49:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus_J

kanske inte en helt vanlig...  :-\

Stannade och släppte av en kille på hållplatsen och rullade vidare i uppförsbacken. Jag hade en etanol ledvagn så de är lite sega,
uppe på krönet, precis på väg utför igen får jag möte av en personbil.
Eftersom det duggregnar och är lite dålig sikt hade jag torkaren på intervall, och han bländar mig lite på väg upp från andra hållet.

ca 20 meter innan vi möts ser jag en lång, blond snaggad kille som står upp i takluckan med armarna sträckta uppåt.
sen ser jag nåt gult/vit som kommer emot mig och sen smäller det till i vindrutan. hela rutan blir "vattengrumlig" så jag ser inte ett dugg och sen tar torkaren bort det.
Jag hade ca. 25-30 Km/h kanske. svårt att bedömma mötande bilen. Betydligt snabbare om man säger så.

Så det var bara att slå på Stop och värdera läget och trycka på radion, allt går väldigt fort när det händer sånt där.
man hinner knappt reagera i förväg.
Hade bara 2 pass, och det var sista rundan till Sollentuna så jag kunde köra vidare och in till garage.


Cero

Det är kanske tur att man inte får tag i sådana personer precis när det har inträffat. Då är väl risken stor att man skulle få gratis kost och logi ett tag.

Ni borde sluta köra buss i det där området, för det här var väl inte första gången om jag minns rätt?

:(

/Cero

Magnus_J

Citat från: Cero skrivet 01 juni 2007, 14:12:18 PM
Det är kanske tur att man inte får tag i sådana personer precis när det har inträffat. Då är väl risken stor att man skulle få gratis kost och logi ett tag.

Ni borde sluta köra buss i det där området, för det här var väl inte första gången om jag minns rätt?

:(

/Cero

nä det händer då och då.
vet ju inte om de här tokarna var från det området eller bara "hälsade på" men iallafall....

Patrik

Det finns väl några skolor i det området också vilket gör att många ungdomar går runt där och vägen går ju rakt igenom och runt bostadsområdet.

Nico

#4

Viby är som sagt ett riktigt h-e ibland! Så vitt jag vet så leder området som sagt Råstas interntabell över rapporterade incidenter och trots att man gjort i princip allt så vägrar de som har de ultimata ansvaret, dvs. föräldrarna, att inse att det faktiskt är deras glin som håller på så här. Önskar som sagt att man kunde ställa trafiken efter klockan 20:00, åtminstone i ett par tre månader, för att visa att man menar allvar och att folk som bor i området även de borde ta det på allvar. Tyvärr är detta ett sådant här praktexempel där de vuxna i 'den fria uppfostrans generation' helt har kapitulerat för sina ungar vad gäller detta med vem som ska bestämma och resultaten blir därefter.

En av orsakerna till de myckna problemen i området är dels 520:s sträckning genom Viby som då utgörs av en stor slinga (som tar strax under 10 min att köra) samt att i princip alla ungar har skolkort med tillägg. Det gör att 520 ofta (då vuxna i detta område sällan åker efter klockan 20:00 på kvällarna) att glina har bussen för sig själva vilket har gjort att den blir ett slags rullande ungdomsgård där de som bestämmer är ungarna och inte föraren. I de fallen där föraren har varit för bestämd så går budkavlen om 'taskig förare som ska sättas på plats' via nalle osv. Mitt rekord är att bli utsatt för stenkastning 4 ggr på ett och samma varv genom slingan. I övrigt är det som sagt dock trist att råka ut för något sådant här så fort, men tyvärr så händer det. Lite därför som jag själv hellre kör t.ex. 179 än 520.

PS. Magnus, ingen kritik men det hade säkert inte varit någon som tog illa upp ifall du hade lagt in detta under ordinarie Bussnack. Detta då det här verkligen är något som berör vår vardag samtidigt som det på många håll tyvärr inte är ovanliga företeelser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

#5
har mest jobbat sista tiden så jag har inte hunnit läsa ifatt reglerna om vad som ska vara vad.. jaja..

Själva resenärerna var tok-lungt igår.
genomsnitt kanske 5 personer per runda. det var ändå torsdag, de här som det gäller var.. gissningsvis.. över 18 iaf.


annars hade jag 527 på rudbäckskolan på eftermiddagen och det var väl 100 talet ungar som väntade och  givetvis skulle nån gå av där så de vällde in genom alla dörrar, så det var bara att akta så ingen klämde sig. men det är en annan diskussion om sånt.

Magnus_J

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juni 2007, 14:49:04 PM
Har flyttat upp ämnet.

F.ö känns situationen lite bekant från Tyresö och Linje 819...

//Lars

Tack Lars.
jo.. vi har ju Rosengård, Södertälje, Rinkeby,Tensta osv..


Nico

Citat från: Magnus_J skrivet 01 juni 2007, 14:52:04 PM
har mest jobbat sista tiden så jag har inte hunnit läsa ifatt reglerna om vad som ska vara vad.. jaja..

Ingen fara med reglerna eller så. Tänkte bara att det är något som rör busstrafik och således även platsar under ordinarie tavla.  ;)

Sedan så visst finns det problem, i vissa fall allvarliga sådana, i de områden som räknas upp ovan. Däremot skiljer de sig en aning år från Viby. Det senare är mera att problemen inte har uppstått ur sociala problem, frustration osv. utan i Viby j***as man tyvärr för att det är kul och ofta tävlar man om vem som kan ställa till med mest...  :-[
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Doomsday

#8
Citat från: Magnus_J skrivet 01 juni 2007, 14:55:35 PM
Tack Lars.
jo.. vi har ju Rosengård, Södertälje, Rinkeby,Tensta osv..



I Södertälje har vi ett speciellt ställe (Hovsjö) där 753 inte rullar in i efter 19 på kvällarna sen sådana vanartiga ligister kastat sten på bussarna som en del av "fritidsnöjet". Det var inte så länge sen som polisen blev attackerad med stenkastning då de skulle eskortera bussar och ingripa mot ett gäng på c.a 10 - 15 st glin.

Ibland kan man se spåren av dessa ligister när de vandrat fram eftersom det ofta är sönderslaget i deras spår. Sönderslagna busskurer, krossade lampor, krossade reklampelare o.s.v.

Vid pendeltågsstationen Östertälje finns t.ex. ett uppklippt stängsel där det kan smitas in på egen risk för tjuvåkning nära slutänden av perrongen från Nynäshamnsvägen. Godisautomaten är ofta sönderslagen/rånad/ur funktion efter snorungars framfart kvällstid.

Jag undrar hur det är med Fisksätra. Det ska vara en otrevlig plats där många bussförare torde ha upplevt tjafs och problem med diverse löst folk som bl.a. inte begriper att även en bussresa i SL-land ska betalas precis som alla andra tjänster, samt ligistgäng o.s.v.

Jag undrar bara hur Swebus-garaget (i Södertälje) klarat sig trots att det ligger i ett av de "tyngre" områdena med ligistvarning.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 01 juni 2007, 14:44:45 PM
En av orsakerna till de myckna problemen i området är dels 520:s sträckning genom Viby som då utgörs av en stor slinga (som tar strax under 10 min att köra) samt att i princip alla ungar har skolkort med tillägg. Det gör att 520 ofta (då vuxna i detta område sällan åker efter klockan 20:00 på kvällarna) att glina har bussen för sig själva vilket har gjort att den blir ett slags rullande ungdomsgård där de som bestämmer är ungarna och inte föraren. I de fallen där föraren har varit för bestämd så går budkavlen om 'taskig förare som ska sättas på plats' via nalle osv.

Om linjen vid dessa tillfällen enbart tjänar som ungdomsgård är det väl bara att ta bort den? Det främsta argumentet att fortsätta köra, är ju att "det drabbar oskyldiga". Men finns inga andra "oskyldiga" är det väl ingen mening att kasta skattepengar i sjön genom att acceptera konstant vandalism?

Magnus_J

de gånger jag kört. bland annat förra fredagen,lönehelg. var det lungt men det kommer många ungdomar som åker ner till Norrviken och sen får man dem tillbaka på nästa varv.


Nico

#12
Citat från: Cero skrivet 01 juni 2007, 14:12:18 PM
Det är kanske tur att man inte får tag i sådana personer precis när det har inträffat. Då är väl risken stor att man skulle få gratis kost och logi ett tag.

Ni borde sluta köra buss i det där området, för det här var väl inte första gången om jag minns rätt?

Citat från: Verspieder skrivet 01 juni 2007, 16:12:24 PM
Om linjen vid dessa tillfällen enbart tjänar som ungdomsgård är det väl bara att ta bort den? Det främsta argumentet att fortsätta köra, är ju att "det drabbar oskyldiga". Men finns inga andra "oskyldiga" är det väl ingen mening att kasta skattepengar i sjön genom att acceptera konstant vandalism?

Borde ju inte vara det, men tyvärr är det ju inte vi som bestämmer. Har ju hänt några gånger att tjänstgörande trafikledare stoppat trafiken, men det är tyvärr stopp som varar i max några timmar. För mer permanenta stopp så krävs det lite mer, men det verkar tyvärr inte vara någon på de högre pinnarna som är så intresserad.


Citat från: Marcus skrivet 02 juni 2007, 00:17:40 AM
Påminner om Ödåkra:

http://hd.se/helsingborg/2007/04/28/busstrafik-till-oedaakra-staells/
http://hd.se/helsingborg/2007/04/28/mer-stenkastning-mot-bussar/
http://hd.se/inrikes/2007/04/28/stopp-foer-bussar-efter-stenattack/

Jo, texten i de refererade artiklarna påminner en del om hur en fredags- eller lördagskväll på 520 kan te sig om man har lite oflax. OK, jag ska inte måla f-n på väggen och säga att det är konstant bråk eller skadegörelse och så. Däremot är det tyvärr tillräckligt ofta som något händer för att man nästan sedan blir förvånad när det råkar vara lugnt. Å andra sidan är allt som innebär att man slipper skriva en trafikhändelserapport bara positivt.  ::)


Citat från: Magnus_J skrivet 01 juni 2007, 13:49:24 PMSå det var bara att slå på Stop och värdera läget och trycka på radion, allt går väldigt fort när det händer sånt där.
man hinner knappt reagera i förväg.
Hade bara 2 pass, och det var sista rundan till Sollentuna så jag kunde köra vidare och in till garage.

Den aktuella vagnen stod inatt lite vid sidan om infarterna till tvätthallen. Var dock redan försedd med ny vindruta så jag antar att det bara är att vänta medans limmet härdar och sedan är det bara att tuta å köra igen...  :P ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Doomsday skrivet 01 juni 2007, 15:54:27 PM
Jag undrar hur det är med Fisksätra. Det ska vara en otrevlig plats där många bussförare torde ha upplevt tjafs och problem med diverse löst folk som bl.a. inte begriper att även en bussresa i SL-land ska betalas precis som alla andra tjänster, samt ligistgäng o.s.v.

Först ber jag om ursäkt för att jag drar upp den här gamla tråden, men jag kände att nån måste ju svara:

Kan inte svara för busschaufförer, men faktum är att det inte går så himla mycket bussar nattetid (en till stan och en åter natt mot vardag).
Men på tågen kan det ibland vara problem, men faktiskt inte så extremt mycket med folk ifrån Fisksätra.
Visst, en del är bråkiga och vet var man bor (vilket brukar få till svar: Ja, det står i telefonkatalogen).
Men skadegörelse är inte så himla vanligt. De mest extrema grejerna brukar hända vid Tattby. Och det var inga invandrarbarn från Fisksätra det inte. Vad de gjorde? Ja, var allmänt stökiga, slet i dörrar och så.
Deras "karriär" slutade med att de brände av nåt fyverkeri/rökgranat ombord på tåget. Resultatet blev panik och att nästa tåg inte stannade där vilket berodde på flera orsaker. (Men då uppstod diskussion i Swetramway Forum om huruvida det var tillåtet att inte stanna.)
Den största skadegörelsen står klo**ret för. Och det är inte heller folk från Fisksätra.
På tågen, i Igelboda och i Lillängen sker det mest klo**er. Och man har ju spanat lite och sett vilka som åker till Lillängen med en nymålad kur och när de åker tillbaka är kuren nedklo**rad.