Två Hägglundsleder...

Startat av Fredrik Klint, 10 augusti 2007, 18:33:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Två bilder från Totte.


H43 4574 vid Östra station augusti 1976.


H44 4722 vid Skansen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 augusti 2007, 18:33:47 PM
Två bilder från Totte.


H43 4574 vid Östra station augusti 1976.



Är detta en Arlandabuss?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

virtual1

Aaaah, nostalgi =) - de här är nog de första busstyper jag la märke till då jag var liten, dock kan jag inte erinra mig
att jag nånsin (fast jag minns säkert fel) sett någon annan skyltning än just 'SL' som på den nedre bilden, var det nåt
fel på skyltskåpen, eller var man inte förutseende nog gällande nog med destinationsval på rullarna????

Björn Forslund

hur många H43 blev ombyggda till 1-1-1 och försedda med bladdörrar?

Peter Rost

Fritt  ur  minnet  4600-4609 =10. Fanns  det  några  fler?
Trevlig  bild  för  övrigt.

Mvh
Peter

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 augusti 2007, 20:40:43 PM
Destinationerna var aktuella 1971-72, H43:orna hade förutom div flygrelaterade namn Norrtälje, Kappelskär osv.
H44:orna hade mer begränsade rullar, flera jag kört hade bara SL kvar, resten var bortklippt.
annars fanns Roslagsdesinationer ganska friskt, sämre med närförorterna, kyrkbuss minns jag fanns också...

//Lars

Förklarar saken då jag e född '73... tack för svaret, då hade jag lite minnen från barndomen kvar IAF :-)

Björn Forslund

Jodå, H43 började ned 4565 (just denna brann upp tidigt. slopad redan -74) till 4579, och så 4600-4609 tror jag, totalt25 st.

Niklas Bygdestam

Skulle gärna vilja se bilder på den här typen av Hägglundsleder som gick på Arlanda också :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Bilden på 4574 ovan är en typisk Arlandaled av första generationen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2007, 22:51:11 PM
Bilden på 4574 ovan är en typisk Arlandaled av första generationen.


Visst! Men tydligen har den inte gått på Arlanda  :-\
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.


Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2007, 22:58:54 PM
Inte?


Åtminstone påstår Lars det i ett inlägg ovan där han säger att den aldrig gått på Arlanda utan Roslagen. Jag tyckte också att den såg ut som en Arlandabuss och hoppades att det skulle vara en äkta Arlandaled
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Hursomhelst såg Arlandalederna exakt likadana ut i begynnelsen, alla 25 var av typ H43 med bagagehyllor och dörrar 1-0-1. Så en Arlandaled såg likadan ut, även om ett antal vagnar gick på Roslagen. Minns att de gick upp till Vikingbåtarna i Kapellskär och kanske Silja i Norrtälje.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2007, 23:10:04 PM
Hursomhelst såg Arlandalederna exakt likadana ut i begynnelsen, alla 25 var av typ H43 med bagagehyllor och dörrar 1-0-1. Så en Arlandaled såg likadan ut, även om ett antal vagnar gick på Roslagen. Minns att de gick upp till Vikingbåtarna i Kapellskär och kanske Silja i Norrtälje.



Ok, men jag hoppas på att få se bilder på dessa Hägglundsleder i Arlandatrafik :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

#14
Kolla kommande septembernumret av Bussbranschen! Där bör det finnas ett foto av 4568 som ny vid Hagaterminalen (gamla flygbussterminalen)
Om Lars och kanske någon annan initierad på Arlandatrafiken (Uffe Essén?) hjälper till kanske vi kan göra en utförligare artikel om detta i Färdskrivaren?
Vad jag vet som rullat på ARN (öppnat början på 60-talet) var Scania CF (SJ-tiden till dagen H), H82 (Volvo B58 SKV, SJ-SL) H43 (Volvo B58 Hägglund led), H53 (Volvo B58 Hägglund led med godsutrymme baktill), H21 (Volvo B58 Van Hool) osv...