Hur ser man skillnad i SBH på...

Startat av virtual1, 29 juli 2007, 11:58:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

...t.ex. Swebus 3814 och 3827? - modellerna skiljer ju sig avsevärt i fronten, men ändå så ser de ut o ha motsvarande data på chassityperna! - har en oidentifierad västtrafiklackad buss från Riga med motsvarande utseende som just Swebus 3814

YV31M3D16SA043995 KMA415 1995 Volvo B10M-70B Säffle Karosseri AB, Säffle System 2000 8034 Swebus AB 3814



...men söker jag på SBH med de data som jag kan få ut från den bussen dyker t.e.x. 3827 upp i samma veva, o de ser ju helt olika ut! - hjääälp :-)

YV31M3D13SA043369 LGN002 1995 Volvo B10M-70B Säffle Karosseri AB, Säffle System 2000 8041 Swebus AB 3827



Hur ska man kunna särskilja dessa i SBH då??



bussgrabben

Citat från: virtual1 skrivet 29 juli 2007, 11:58:03 AM

Varför beställer man bussar med denna kaross? Vad jag ser är det bara fronten som skiljer dem åt? Vad är fördelarna?

homer

det är väl samma sak med säffle idag, då de absolut flesta beställs med stor ruta och skyltskåpet innanför, "förr" var de vanligare med mindre ruta och skyltskåpet i en separat ruta ovanför

Johan B

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juli 2007, 13:23:48 PM
Det kan man inte.

Chassiet är av samma modell, däremot är karossen på 3814 annorlunda.

//Lars

Utseendemässigt ja, men beteckningen är väl fortfarande samma? Är ju fortfarande samma kaross fast man valt att speca med hög ruta i fallet 3814, precis som det idag finns 8500 med skyltskåp resp. hög vindruta. Beteckningen skiljer sig inte där heller.

Niklas Bygdestam

Citat från: bussgrabben skrivet 29 juli 2007, 15:49:38 PM

Varför beställer man bussar med denna kaross? Vad jag ser är det bara fronten som skiljer dem åt? Vad är fördelarna?


Jag har inte heller riktigt förstått fördelarna med att beställa en buss som ser ut så här. Om man inte alls har något skyltskåp så finns det en fördel. Sikten blir ju bättre, inte minst för passagerarna. Men i det här fallet sitter det ju ett skyltskåp, det sitter bara innanför frontrutan istället för ovanför i ett separat skåp. Här upplever jag inte alls att sikten blir bättre utan att det blir lika bra eller lika dåligt beroende på hur man ser på detta. Så därför ser jag ingen fördel med att beställa den här karossen. Kan det bara röra sig om att vissa vill ha den här designen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.