Bussar i Gjøvik del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 juli 2007, 19:39:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så var det andra och sista avsnittet om bussarna i Gjøvik.




En systervagn till denna brann en vecka efter mitt besök upp vid Skjysstasjonen. Några dagar efter blev föraren anhållen av polisen för att ha tänt på bussen. Anledningen skulle ha varit att han hade ungefär 50 000 NOK oredovisade och han uppgav efter branden att han haft dessa pengar i en påse i bussen för att kunna redovisa efter körpassets slut. Men nu brann de upp. Om det hade funnits några pengar där vill säga. Skall väl dock understrykas att föraren ännu inte är dömd och således skall betraktas som oskyldig tills vidare.


Norgesbuss står klar för att köra Totenekspressen till Oslo. Det var mycket folk eftersom det var fredag och klockan var 16.55.




Nu är det risk för slamkrypare. Men det finns en Mercedes-stjärna i fronten och chassiet är i Mercedes nummerserie. Karossen är i alla fall Temsa Safari.


Och slutligen en 9700 från ett mindre bussbolag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Tack Staffan för att vi fått ta del av dagens vagnpark.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a

Säffleboggin på fjärde bilden,kan det vara någon av bussarna  i 50xx serien som flyttades från skåne till Norge för ett par år sen?

gunn-mas

Ja, en er importert fra Swebus, jeg mente den kom fra Gøteborg, men er ikke sikker.  Den hadde tidl. JHJ774.

DL28009, DL28010 og DL28016 er alle B7RLE 8700LE.

Bent Gunnar Mastad

j-a

ja där ser man då är det fd swebus 5087 som gick i skåne tidigare,har den byggts om å fått dubbeldörrar bak

Staffan Sävenfjord

Citat från: gunn-mas skrivet 28 juli 2007, 22:25:08 PM
Ja, en er importert fra Swebus, jeg mente den kom fra Gøteborg, men er ikke sikker.  Den hadde tidl. JHJ774.

DL28009, DL28010 og DL28016 er alle B7RLE 8700LE.

Bent Gunnar Mastad

Tack för rättelserna. B7R förekommer knappast i Sverige så det är lätt att ta till med B12B. I synnerhet som jag inte kunde se någon märkning utanpå bussarna.
Tack också för kompletteringarna till del 1. Jag hade inte en tanke på att det var de gamla helsingborgarna. Nästa gång blir det bilder från Lillehammer. Det är väl helsingborgare där också då?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Det finns fd Göteborgare i Hamar,jag såg bla 4625 där i våras.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juli 2007, 22:52:47 PM
B7R förekommer knappast i Sverige så det är lätt att ta till med B12B.

Men några finns, t. ex. denna:


//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

SvB

Jeg kan jo legge til litt om Schøyens Bilcentraler (SBC) for forholdet til Sverige. SBC har drevet bussruter i Norge, særlig Oslo-området, siden 1921. Martin Schøyen, hovedaksjonær, ble også med i Concordia Bus, men måtte trekke seg ut at dette. SBC har de siste årene vært en del av Concordia Bus, og i år er navnet endret til Concordia Bus Norge. Dette selskapet er nå altså søsterselskap til Swebus og Swebuss Express. Se dessuten www.sbcbuss.no .

I tidsrommet 1975 og framover til de siste årene har SBC bare kjøpt Mercedes-Benz busser, med origialt MB-karosseri, eller karosseri fra Arna og Vest. De siste 2-3 årene har selskapet kjøpt busser av andre merker, særlig Volvo 8700. Det er også importert en del busser fra Sverige som har gått hos Swebus. SBC har gjennomgått store endringer de siste årene pga. anbud. SBC har mistet det meste av sine opprinnelige ruter, men har vunnet en del anbud på nye områder. Det har vært på Østlandet, men i år fikk SBC/ Concordia et anbud på Vestlandet, i Sunnhordland, en region sør for Bergen. Det starter neste år.