Fråga om strålkastare på Scania CF

Startat av Niklas Bygdestam, 28 juli 2007, 11:26:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

När jag ser bilder på Scania CF så har nästan alla bussar dubbla strålkastare i fronten som dessutom sitter på speciella utbyggnader. Det enda undantaget jag har sett är en del av de Scania CF som fanns i Uppsala. En del av Uppsalas CF:ar hade enkla strålkastare i fronten och dessutom saknades de där utbyggnaderna. Istället satt de enkla strålkastarna så att säga mer direkt i fronten. Jag tycker nästan att de här bussarna påminde lite om Capitoler fast med en grill i fronten. Men var den här lösningen med enkla strålkastare unika för just Uppsala? Eller fanns det några fler ställen där denna lösning fanns trots att det var ovanligt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Det var konduktörsbussarna 180-183 bland Uppsalas CF-ar som hade enkla strålkastare. Övriga Uppsala-CF-ar hade dubbla.
Varför vet jag inte, men det krävdes ju stor anpassning av karossen i alla fall eftersom dessa bussar skulle ha två dörrar längst bak och en bakplattform. Kanske man då också passade på att bygga om fronten när man i alla fall var i gång så att säga.
Dessa bussar var avsedda för ren innerstadstrafik och kanske man inte ansåg att det behövdes så mycket belysning då. Det blev ju ändå bara halvljus hela tiden. Efter 1967 byggdes dock dessa om till enmansvagnar och gick då även på landsbygden. Så där torde det ha blivit problem.
Jag törs inte säga om det förekommit någon annanstans men vanligt var det i vart fall inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)