O-ringen i Borås 1986, fler bilder

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 juli 2007, 17:59:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fortsätter med bilder från den tid då O-ringen ägde rum i Borås. Den här gången är det bussar från Borås Lokaltrafik. Först två bussar vid den tillfälliga vändplanen:



En buss ur reservkolonnen har av någon anledning kommit ensam till påstigningsplatsen vid Osdals lada


Så vid Södra Torget, där ett antal äldre bussar som normalt inte skulle rullat i juli syntes.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Härliga bussar man kunde åka med förra året..

Mycket trevliga bilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 27 juli 2007, 20:15:21 PM
Härliga bussar man kunde åka med förra året..

Mycket trevliga bilder.

Ja, så det kan bli...
Men numera kan man ju rätta sig i efterhand.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1



Men vad är det här för spännande destinationsskyltstyp? - inte sett ngt liknande förut? =)

Axel

Citat från: virtual1 skrivet 28 juli 2007, 17:11:48 PM
Men vad är det här för spännande destinationsskyltstyp? - inte sett ngt liknande förut? =)


Ååh, en sån där med små lampor som lyser.

Dem minns jag från Mariestads stadsbussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Axel skrivet 28 juli 2007, 17:16:56 PM
Ååh, en sån där med små lampor som lyser.

Dem minns jag från Mariestads stadsbussar.

Ja, det var nog bland det sämsta som funnits i skyltväg. Gick en lampa senare skyltades i värsta fall en helt annan linje. Dessutom var de så gott som omöjliga att läsa av i starkt dagsljus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juli 2007, 17:21:24 PM
Citat från: Axel skrivet 28 juli 2007, 17:16:56 PM
Ååh, en sån där med små lampor som lyser.

Dem minns jag från Mariestads stadsbussar.

Ja, det var nog bland det sämsta som funnits i skyltväg. Gick en lampa senare skyltades i värsta fall en helt annan linje. Dessutom var de så gott som omöjliga att läsa av i starkt dagsljus.



De här fanns även i Uppsala. Jag undrar hur många det var som hade detta? De hade helt klart vissa brister. Ändå tror jag att det var ett visst framsteg att införa dessa i jämförelse med vad som fanns innan. Vad jag förstått var detta de första siffror som inte behövde vevas manuellt utan där man enkelt med några knappar kunde ställa om från förarplatsen. Man behövde inte springa fram till varje skyltskåp och veva manuellt. I Uppsala fanns det totalt 4 slyltskåp som måste vevas när de bytte linjenummer vilket kunde bli besvärligt för förarna så de var nog väldigt glada när detta infördes. Jag kan också tänka mig att dessa siffror på sin tid också uppfattades som väldigt moderna. Siffrorna ser digitala ut och på den tiden var siffror av digitalt snitt högsta mode och en symbol för framtiden. Det var på den tiden siffror av den här typen fanns på digitaluren som var mode att ha som armbandsur eller på miniräknarna som ansågs så moderna på den tiden

I Uppsala fanns dessa siffror främst på Scania CR 111 och CR 112 men det fanns också på några Volvo Säffle liknande de på bilden och det fanns även en liten serie Van Hool som också hade dessa siffror
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 juli 2007, 18:14:51 PM
De här fanns även i Uppsala. Jag undrar hur många det var som hade detta? De hade helt klart vissa brister. Ändå tror jag att det var ett visst framsteg att införa dessa i jämförelse med vad som fanns innan. Vad jag förstått var detta de första siffror som inte behövde vevas manuellt utan där man enkelt med några knappar kunde ställa om från förarplatsen. Man behövde inte springa fram till varje skyltskåp och veva manuellt. I Uppsala fanns det totalt 4 slyltskåp som måste vevas när de bytte linjenummer vilket kunde bli besvärligt för förarna så de var nog väldigt glada när detta infördes.

Jag vet inte hur det var i Uppsala på den tiden men i Borås bytte bussarna i vissa omlopp linjenummer flera gånger under dagen. Så det var naturligtvis bra med  nummer som kunde knapptryckas fram. Tidigare kunde man ofta så att på skylten på sidan och bak det var skyltat med något slags mellanting mellan två linjenummer. Totalt obegripligt och antagligen tillgripet av förarna för att de skulle slippa springa runt och veva när de bytte linje.
Visst ansågs detta modernt när det kom. Det var väl vid den här tiden som de första digitalklockorna kom. Sådana där man var tvungen att trycka på en knapp för att kunna läsa av tiden. Och som då kostade flera hundralappar. Två år senare kunde man köpa lika bra sådana klockor som "schmuggel" utmed stränderna vid Medelhavet för någon tia. Och i Sverige fick man dem som reklamgåva. Eller fick kanske punga ut med ett par tior om man ville ha en sådan. Men då hade det ju kommit mycket bättre.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juli 2007, 18:28:13 PM
Jag vet inte hur det var i Uppsala på den tiden men i Borås bytte bussarna i vissa omlopp linjenummer flera gånger under dagen. Så det var naturligtvis bra med  nummer som kunde knapptryckas fram. Tidigare kunde man ofta så att på skylten på sidan och bak det var skyltat med något slags mellanting mellan två linjenummer. Totalt obegripligt och antagligen tillgripet av förarna för att de skulle slippa springa runt och veva när de bytte linje.
Visst ansågs detta modernt när det kom. Det var väl vid den här tiden som de första digitalklockorna kom. Sådana där man var tvungen att trycka på en knapp för att kunna läsa av tiden. Och som då kostade flera hundralappar. Två år senare kunde man köpa lika bra sådana klockor som "schmuggel" utmed stränderna vid Medelhavet för någon tia. Och i Sverige fick man dem som reklamgåva. Eller fick kanske punga ut med ett par tior om man ville ha en sådan. Men då hade det ju kommit mycket bättre.





Jo det förekom även i Uppsala att bussar kunde byta linjenummer några gånger under en dag. Ett exempel var linje 1 som gick från Flogsta via Stora torget och vidare till järnvägsstationen. Vid stationen bytte bussarna linjenummer till 16 och gick därefter till Akademiska sjukhuset och när de återvände skyltades åter om till linje 1 och så höll det på så här hela dagen. Här hade det varit riktigt jobbigt för förarna att tvingas veva siffrorna manuellt flera gånger om dagen och dessutom på 4 sjyltskåp och två siffror i varje, dvs veva 8 gånger vid varje byte av linjenummer flera gånger om dagen. Jag vet inte om de här bytena mellan linje 1 och 16 fanns på den tiden det bara fanns de gamla siffrorna som man vevade manuellt eller om dessa linjebyten infördes först efter att man infört de här modernare siffrorna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Som kuriosa kan nämnas att Borås lokaltrafik på några gammla bussar som körde på linje 7 12 15 hade en egenuppfunnen skylt som växlade med hjälp av en liten elmotor. Vi hade en klurig elreparatör på den tiden.  Men dessa Säffle och även Wiima vi fick på 80 talet var det 2 vred på för att ändra linjenummer, väldigt bra när man körde 40 linjer och alltid bytte nere vid södra torget. Innan dessa hade vi vevband fram och bak på sidan fanns det en plåtskylt som satt på utsidan av bussen det hände rätt ofta att ungdomra tog loss skylten och satte dit fel nr. Det var olika nr på fram och baksidan.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina