Huvudmeny

SWE 5889...

Startat av Ulf Berlin, 27 juli 2007, 00:09:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...syntes även i Kalmar på morgonen den 22/6.
Då denna har fått den "vanliga" SWE-lacken tillskillnad från 6388&6389 på Gotland
som har blå/röd stripe och "SWEBUS"-texten i blått ställer sig frågan den "gotländska"
lacken är ett undantag eller om 5889:s är på utdöende?/Ulf


Ulf Berlin

Så "Gotlandslacken" ÄR SWEBUS nya designlack då linjevagnar levereras utan "länslack"?/Ulf

Fredde

Den nya gula färgen i KLT-land gillar jag inte, med några svarta linjer på.. Näe usch... Den gamla Rasken-lacken var bra mycket snyggare  ;D

/Fredde

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 juli 2007, 01:19:33 AM
Visst.

Men det lär inte bli många bussar framöver i de färgerna, snart är det bara i Härnösand som Swebus har trafik där länslack inte anbefalles, så förutom där blir det möjligen på det ytterst fåtal beställningsbussar man har främst I Gävleborg och Värmland den lär förekomma.

Gotland går över till huvudmannalack from aug 2008.

//Lars


Hur kommer den se ut?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 juli 2007, 01:19:33 AM
Men det lär inte bli många bussar framöver i de färgerna, snart är det bara i Härnösand som Swebus har trafik där länslack inte anbefalles, så förutom där blir det möjligen på det ytterst fåtal beställningsbussar man har främst I Gävleborg och Värmland den lär förekomma.

I Västerbotten finns det ju kvar gott om vita Swebuslackade bussar ännu, men tyvärr är det numera nog över hälften som fått den nya "tågplusblå" lacken. Frågan är om det är Länstrafiken-AC som krävt att Swebus, mitt under en avtalsperiod, ska lacka om både nya som gamla vagnar i Umeområdet? Att tågplusbussen och de på Blå vägen är blå är ju en sak, men att lacka om slitna "skrothögar" som skickas ut ur länet några få månader efter omlack? Är det ekonomiskt? >:(

Swebus vann ju trafik i inlandet från Busspoolen. Det lär väl knappast bli krav på blå "tågpluslack" i inlandet?

Patrik

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 juli 2007, 19:35:11 PM
Färgen börjar på G och finns idag i olika nyanser i Uppland, Värmland, Kalmar och Skåne.

//Lars

Kommer man lacka om alla bussar till gult?
Gotland verkar inte nöja sig två besök på knappt 1 år...

Patrik

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 juli 2007, 20:08:12 PM
Lacka om?

Det förutsätter ju att nuvarande operatörer fortsätter i orubbat bo och det är väl knappast troligt.
Blir det ny/nya operatörer blir det ny lack på alla(de flesta) bussar.
Exakt vad som står i avtalet om äldre bussar har jag inte tid att reda ut just nu under semestern.

//Lars

Nähä, jag trodde Swebus hade en ganska stor chans att fortsätta där men det kan ju bli kul med ett annat företag och lite nyare bussar, dom nyaste Swebusarna på Gotland kanske flyttas till Härnösand då pga lacken?

Spekulationer ja vet, förväntar mig inget svar!