Bussar i Bergen del 13

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 juli 2007, 18:47:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Vi betar väl av sex bergensare till. Det börjar bli ganska trött i fötterna nu och det är snart dags att återvända till hotellet för att hämta bagaget och checka in på Hurtigruten. Men hotellet ligger längst ut på Bryggen, så det blir den del bussfotografier i en synnerligen trevlig miljö innan jag kommer dit. Och det är ännu gott om tid. Klockan är bara 16.30 och båten går inte förrän 22.30. Men man får checka in från klockan 17.00.
Men vi inleder med två trådbussar:



Och så en favorit. Volvo B6B ser man sällan i stadstrafik i Sverige. Det är inte så vanligt i Norge heller men vanligare än här i alla fall:


Slutligen tre varianter av 8700:



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Viktor


Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2007, 18:47:38 PM

Och så en favorit. Volvo B6B ser man sällan i stadstrafik i Sverige. Det är inte så vanligt i Norge heller men vanligare än här i alla fall:




Har den här busstypen överhuvudtaget funnits i Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 juli 2007, 21:43:04 PM

Har den här busstypen överhuvudtaget funnits i Sverige?

B6B har väl funnits men naturligtvis inte med Arna-kaross. Svensk Busshistoria tar bara upp en enda B6B: Swebus 4495 HBK 642 och hemmahörande i Uppsala. Det är en BLE med Carrus Vega-kaross.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cyklisten




[/quote]

Den här är väl ingen LE?

Staffan Sävenfjord

#5
Citat från: Cyklisten skrivet 25 juli 2007, 00:48:52 AM




Den här är väl ingen LE?


Nä, skulle bara kolla om någon hängde med. ;D Skall förstås vara B12B. Blir lätt fel när man använder föregående bilds text som mall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2007, 18:47:38 PM

Men vi inleder med två trådbussar:


  Denna är faktiskt också en Neoplan, Staffan inte en MAN precis som denna nedanför.




  Även om det står MAN på den övre  ;)

  Men det var kul att se alla bilder du tagit i Bergen.


  MVH Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 juli 2007, 19:41:23 PM
  Även om det står MAN på den övre  ;)

  Men det var kul att se alla bilder du tagit i Bergen.


  MVH Niclas

Jag antar att du fått uppgifterna om att det är Neoplan från Busspraten. Jag är dock inte helt säker på den uppgiften. Och man var inte enig på Busspraten heller. En kännare som Tore H Wiik räknar dem t ex inte som Neoplan.
Jag har gått efter listan över nyleveranser som finns på RHF:s hemsida. Egentligen är det ingen större skillnad. Det är ju samma koncern numera. Och utanför Sverige tycks man inte skilja så mycket på MAN och Neoplan som vi gör. Men de flesta trådbussarna har MAN där tillverkarnamnet står och så står Neoplan med mindre stil. Motorn är otvivelaktigt från MAN. Karossen otvivelaktigt från Neoplan. Men det är ju den som gjort chassit som brukar stå som tillverkare. Och det verkar man på något sätt ha gjort tillsammans.
Än så länge är jag inte övertygad om det är MAN eller Neoplan. Så jag kommer fortsättningsvis att skriva både märkena.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omni

Jag får nog hålla med Niclas, och för en gångs skulle Staffan, så kanske din envishet och brist på faktaunderlag (som i en hel hög inlägg på sista tiden) får ge till vika lite.

Du vet ju mycket väl att ofta står motorns (eller chassits) namn precis där MAN står.
Mycket riktigt står det båda sakerna på bussen, men om du gör lite efterforskningar på företagens hemsidor, finns trådbussen med på Neoplans hemsida, men inte på MANs, eftersom det är en Neoplan vi pratar om.

Dessutom har alla Neoplan MAN-motor numera ju, precis som du skriver.

Att man inte skiljer på chassi och kaross så mycket i utlandet alltid som vi gör i Sverige, hör ju egentligen inte hit, eftersom vi väl är i Sverige när vi skriver inläggen, och därmed oftast iaf kör efter svenskt tänkande?

Kan hända att man inte är enig på norska forumet, eller att du inte tror på vad som skrivs där, men ibland kanske det krävs lite sunt förnuft och eget smart tänkande ibland  ;)

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2007, 19:53:01 PM
Jag antar att du fått uppgifterna om att det är Neoplan från Busspraten. Jag är dock inte helt säker på den uppgiften. Och man var inte enig på Busspraten heller. En kännare som Tore H Wiik räknar dem t ex inte som Neoplan.
Jag har gått efter listan över nyleveranser som finns på RHF:s hemsida. Egentligen är det ingen större skillnad. Det är ju samma koncern numera. Och utanför Sverige tycks man inte skilja så mycket på MAN och Neoplan som vi gör. Men de flesta trådbussarna har MAN där tillverkarnamnet står och så står Neoplan med mindre stil. Motorn är otvivelaktigt från MAN. Karossen otvivelaktigt från Neoplan. Men det är ju den som gjort chassit som brukar stå som tillverkare. Och det verkar man på något sätt ha gjort tillsammans.
Än så länge är jag inte övertygad om det är MAN eller Neoplan. Så jag kommer fortsättningsvis att skriva både märkena.


   Tänkte bara höra med dig Staffan vad du kallar denna tillverkare för nåt. MAN eller Neoplan.

   .

   Dessa Neoplan:er vi har på GUB är byggda på MAN A21 resp. A23 chassin precis som N6221TG är byggd på MAN A23-chassi. Men det är Neoplan i alla fall. När man kollar på dom tre första bokstäverna i chnr WAG för Neoplan och WMA för MAN.

   Många av dom Polsk-byggda Neoplan:er i N45XX-serien Centroliner byggdes till ca 90% klart i Polen resten 10% byggdes klart i Pilsting. Bla annat våra N4516 Centroliner (386-393) vi fick förra året.

   MVH Niclas

Patrik

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2007, 22:11:33 PM
B6B har väl funnits men naturligtvis inte med Arna-kaross. Svensk Busshistoria tar bara upp en enda B6B: Swebus 4495 HBK 642 och hemmahörande i Uppsala. Det är en BLE med Carrus Vega-kaross.


Den här alltså:

blubb

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2007, 22:11:33 PM
B6B har väl funnits men naturligtvis inte med Arna-kaross. Svensk Busshistoria tar bara upp en enda B6B: Swebus 4495 HBK 642 och hemmahörande i Uppsala. Det är en BLE med Carrus Vega-kaross.


Det finner fler B6B /B6BLE
Swebus 3629/Linjebuss 2908 med säffle 2000 kaross
KEs och BK-buss? har några med Carrus City kaross och GM-minibuss har med Carrus Vega kaross.
Även Orusttrafiken har med Vest Kaross, Mattias Möller visade en bild på den tidigare i år.
!
Tack samtidigt för alla de norska bussbilderna

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 juli 2007, 18:07:58 PM
   Tänkte bara höra med dig Staffan vad du kallar denna tillverkare för nåt. MAN eller Neoplan.

   .

   Dessa Neoplan:er vi har på GUB är byggda på MAN A21 resp. A23 chassin precis som N6221TG är byggd på MAN A23-chassi. Men det är Neoplan i alla fall. När man kollar på dom tre första bokstäverna i chnr WAG för Neoplan och WMA för MAN.

   Många av dom Polsk-byggda Neoplan:er i N45XX-serien Centroliner byggdes till ca 90% klart i Polen resten 10% byggdes klart i Pilsting. Bla annat våra N4516 Centroliner (386-393) vi fick förra året.

   MVH Niclas

Det kallar jag förstås en Neoplan. Men om det står en stor MAN-logga på bussen, som det gör på trådbussarna i Bergen, så är det väl inte så konstigt att man tror att det är en MAN. Om det dessutom stöds av en lista på RHF:s hemsida blir man ju ännu mer övertygad.
Likväl hade jag fel och det beklagar jag. Det går tyvärr inte att känna till allt. Och det viktigaste var att visa bilder från Bergen och inte att ge mig in i en diskussion om vad som är MAN och vad som är Neoplan.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Jaha, har var det irriterat. Är det värmen eller sommarens brist på värme som gör att ordkriget om bussar övergår till personangrepp?
Ett försök att föra tillbaka snacket till bussar så upplyste självaste Konrad Auwärter till mig att Neoplan inte är en karossör utan tillverkar  monocoguer (stavning?)
Det ger ju inget svar på tidigare inlägg. Hoppas att det kommer ett svalkande regn som lugnar ner känslorna.