Avstängd Söderledstunnel!

Startat av at1981, 10 oktober 2019, 20:02:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

Vid jämna mellanrum kan man läsa det här på SL:s hemsida:
https://sl.se/sv/info/nyheter/soderledstunneln-oktober-2019/?date=true
- - -
Jag funderar över varför SL inte skriver något om linje 491 medan linje 492, 496 och 497 endast går till Slussen!
Linje 491 har samma körväg som linje 492, 496 och 497 mellan Henriksdal och Centralen!
- - -
En gång åkte jag med 492 som mycket riktigt gick till Slussen men jag bytte till 491 som faktiskt gick till Centralen
ordinarie körväg och Söderledstunneln var minsann inte avstängd!

Då blev det ju lite av en gåta varför 492 i det här fallet ens gick till Slussen
när den likväl kunde ha kört till Centralen som linje 491!
- - -
SL skriver inget på sin sida heller om att linje 491 har omlagd körväg mellan Londonviadukten och Centralen!
Skulle den ha omlagd körväg så borde även linje 492, 496 och 497 också ha omlagd körväg!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Fredde

När jag jobbade på Keolis (slutade för 1 år sen) var det typ såhär:

Vi körde enbart till/från Slussen för att inte hela tjänsterna skulle falla samman, sena pauser och försenade avgångar etc etc.
Därav att vi hänvisade till andra linjer, det finns ju ett antal som man kan byta till.

Det går inte att köra via Medborgarplatsen, eftersom motsvarande tunnelrör mellan Medis och Hornsgatan alltid är avstängt i samband med att Söderledstunneln är avstängd.
Körvägen blir således avsevärt mycket längre än den ordinarie.

Detta verkar leva kvar, vilket jag inte ser några konstigheter med.

Nobina som kör 491 verkar ha ett helt annat upplägg, "på den tiden" kunde man köra 491 in och sen en 800-linje ut enligt min dåvarande motsvarighet på Nobina.
Detta gjorde åtminstone då att 491an måste ta sig till City.

Robert Brink

Exakt som ovan även idag. Och är tunnelförbindelsen stängd mellan Hornsgatan och Folkungagatan skulle man behöva köra bort till Rosenlundsgatan och sen nästan hela Ringvägen bort för att återgå till ordinarie körväg.

Däremot så undrar jag vad det är dom gör i den där tunneln hela tiden? 🤔
Finns ju ingen väg som får så mycket underhåll... Är den felbyggd??? Avstängd var och varannan vecka...

//R

at1981

Hejsan!

Jag vill dela med mig av mina egen erfarenhet från fredagsmorgonen den 8/11 - 2019 baserat på SL:s artikeln som berör busstrafiken till/från Nacka Värmdö!

Länk:
https://sl.se/sv/info/nyheter/soderledstunneln-november-2019/?date=true

Citat från ovanstående länk:
"
Linje 492, 496 och 497
Linjerna är indragna i båda riktningarna mellan Centralen och Slussen.
Ska  du resa från Centralen kan du i stället resa med nattbussarna 190-195  till Slussen och byta till nattbuss 492 och 496 (läge G) samt 497 (läge A  i nedre Slussenterminalen längs vattnet på Stadsgårdsleden). Ska du  resa mot Centralen kan du ta nattbuss 191-195 från bussterminalen som är  belägen på övre plan vid Slussen (Södermalmstorg).
"
- - - - -
Till att börja med omnämns inte ens linje 491 (Nyfors - Sthlm C) i artikeln! Linje 491 kör nämligen exakt samma väg mellan Londonviadukten och Slussen (Södermalmstorg) som linje 492, 496 och 497 gör via Söderledstunneln mellan Medborgarplatsen och Slussen!

I teorin kan det ju tyckas märkligt för linje 491 borde ju också drabbas negativt i sådana fall om man läser vad SL skriver i sin artikel.
- - - - -
Jag klev av 492:an vid "Sickla bro" ca: kl. 4:35 eftersom föraren på 492 endast skulle köra till Slussen.

(Det är även mycket missvisande och vilseledande att det står "492 Stockholm C" på displayen när den bara går till Slussen! Det kan inte vara så svårt att hålla sig till sanningen ("492 Slussen") (y) istället för att ljuga ("492 Stockholm C") 3:) .

Ca: kl. 4:44 går jag ombord på buss 491 vid "Sickla station" och den kör som sagt ordinarie körväg till Slussen (Södermalmstorg) via Folkungagatan och medborgarplatsen! Inte ens tillstymmelse till något vägarbete längs med den korta tunnelsträckan.

Om linje 491 kan köra där helt obehindrat! Då borde ju rent logiskt även linje 492, 496 och 497 också kunna göra det så att säga!
- - - - -
Väl vid hpl." Centralstationen" ser jag en man och en kvinna! Jag frågar damen vart hon skall åka! Hon säger att hon väntar på 496. Då får jag informera damen om att 496 går från Slussen och visar upp henne SL:s trafikinformation.

Mannen stod också och lyssnade så då var de i full färd med att kolla reseplaneraren i sina telefoner och skynda sig till tunnelbanan.

Det är ju individens ansvar att hålla koll på gällande trafikinformation och det är ju beklagligt för dem själva när de inte gör det!
- - - - -
Vid Slussen (Södermalmstorg) satt jag på 491:an (Nobina) mot Nyfors! Där stod det dessutom ganska mycket folk och väntade på 496:an!

Det som är/var lite komiskt var att det fanns en förarkollega (Keolis) som frågade Nobina-föraren var 496:an var! Jag var snabb att svara och säga att 496:an går från nedre terminalen men det ville inte Keolis-kollegan ta till sig utan hävdade bestämt att 496 går här uppe på Södermalmstorg!

Jag sa inget mer utan Nobina-föraren sade tydligt att han kör till Tyresö! Keolis-kollegan valde att åka med till Londonviadukten i alla fall!

Men alla andra strandsatt passagerare insåg väl med tiden hoppas jag att det aldrig kommer en 496:a och att de tänkte till att gå ned till den nedre terminalen vid Slussen istället!

Men hade Keolis-kollegan tagit till sig av informationen om den temporära trafikomläggningen kunde ju han (även om han inte är i tjänst) faktiskt ha informerat övriga passagerare att 496:an går från den nedre terminalen istället för att stå på fel plats och vänta på ingenting så att säga!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

Du menar alltså att du åker nattbuss in till centralen bara för att kunna åka nattbuss ut ur stan igen? ???

Nico

Man kan säga så här. Nord-sydaxeln är Stadens benämning på sträckan Johanneshovsbron-Söderledstunneln-Centralbron. Det brukar normalt förkortas till enbart NSA. Ofta gör man även en utökning av detta vilket då oxå omfattar Klaratunneln, Blekholmstunneln och i vissa fall även Klarastrandsleden. Normalt har man 18-19 nattavstängningar per år (och enbart på vardagsnätter) för att sköta underhåll mm. och det är på inget vis exceptionellt om man ser till hur hårt trafikerade dessa sträckor är.

Vid avstängning av NSA så stängs normalt även sidotunnlarna av, även om enstaka undantag kan förekomma. Det innebär att nattlinjer som normalt kommer in/ut via Södermalmstorg-Medis-Folkungagatan/Götgatan alltså får vända tidigare alternativt köra långa omvägar (t.ex. som 89X-linjerna som man lade via Ringvägen-Rosenlundsgatan-Hornsgatan). Normal tid för avstängning av NSA för nattjobb är kl. 22:00-29:00, men det är sällan de kör ända in i kaklet utan ofta är det öppet 15-20 minuter före utsatt sluttid.

Det kan därför vara som så att t.ex. nattens sista 491 gick ordinarie väg, dvs. om den passerade Sickla bro 28:44 så kan man hos Nobina kallt ha räknat med att NSA då skulle vara framkomlig. Sannolikt hade även 491 gått omlagt/avkortat tidigare under natten, men att nattrafikledningen kanske gått in och ändrat texten på SL:s sida. Finns flera möjligheter... t.ex. då att Nobina sannolikt kört som Keolis under större delen av natten, men då verkar ha missat att skriva ut egen information om det.

Att skyltningen på 492 blev fel är en fadäs, men det tar nog Keolis åt sig och hanterar bara de får kännedom om det. Det är sedan många år tillbaka inte heller SL som skriver in dylik information på hemsidan utan det gör entreprenörerna själva. När jag själv ansvarade för en del av dessa frågor var det ofta man samordnade dylikt, men mycket av detta är personberoende. Tyvärr finns inget direkt krav på samordning från Trafikförvaltningens sida och det innebär numera ofta att de olika entreprenörerna skriver in var och en för sig.

Att det sedan finns folk som inte läser trafikinformationen utan ställer sig vid en hållplats av gammal vana är tyvärr en realitet som är svår att rå på. Keolisföraren slutligen hade sannolikt inte heller kollat upp något. Man kan anta att vederbörande kör i City och de får mig veterligt då inte del av förarinformation som gäller linjer på andra trafikområden. Summa summarum så är det inget speciellt konstigt med detta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman