Ingen rädder för Covid här

Startat av Mr G, 28 augusti 2020, 13:09:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

https://www.youtube.com/watch?v=1WqG2mlyA9c

Ja, vad ska man säga? Försiktighet för att undvika smitta/smittspridning ser inte ut att existera här. Inte tänker jag åka buss så länge det ser ut på detta viset.
吉先生

VincentJkpg

Var är alla fantastiska kundvärdar som förhindrar sånt här? Var är alla extrabussar? Varför har myndigheter sådan övertro på att folk tar eget ansvar?

Ersa

Varför verkar många föredra att "myndigheter" ska styra dem i minsta detalj?

igel

Den är ju på väg till Stockholms mest corona drabbade område. Kanske finns det ett samband.

Fråga, när flyttade 179 från den yttre hållplatsen i gatan?

VincentJkpg

Citat från: Ersa skrivet 28 augusti 2020, 14:23:50 PM
Varför verkar många föredra att "myndigheter" ska styra dem i minsta detalj?

Varför verkar många tro att allmänheten kan ta eget ansvar och följa rekommendationer?

Det finns folk som måste resa med kollektivtrafik och inte kan det för att myndigheterna tror att folk ska ta eget ansvar och undvika onödiga resor. Vi ser ju gång på gång att de så kallade rekommendationerna inte följs, men ingen gör något åt det. I slutändan är det ju myndigheterna som måste styra upp.

Maven

Om en busslinje är så full att den knappt kommer iväg från hållplatsen, trots 5 min turtäthet i rusning och 10 min i mellantrafik, så borde den väl byggts om till spårväg för länge sedan.

buskörare

Citat från: vincentjkpg skrivet 28 augusti 2020, 15:05:44 PM
Varför verkar många tro att allmänheten kan ta eget ansvar och följa rekommendationer?

Det finns folk som måste resa med kollektivtrafik och inte kan det för att myndigheterna tror att folk ska ta eget ansvar och undvika onödiga resor. Vi ser ju gång på gång att de så kallade rekommendationerna inte följs, men ingen gör något åt det. I slutändan är det ju myndigheterna som måste styra upp.

Frågan är hur man ska lösa problemet? Det finns inte tillgång till oändligt antal förare och bussar. Att hyra in turistbussar när man går back 100 milj/v kanske inte är möjligt heller.

B10M

#7
Genom en bättre trafikplanering. Jämför till exempel linje 179 med linje 129, linje 179 har 10-minuterstrafik dagtid och linje 129 har 15-minuterstrafik trots att den förra har mångdubbelt fler resenärer. Problemet är inte att det är för lite bussar totalt i SL-trafiken, problemet är att busstrafiken inte är tillräckligt anpassad till efterfrågan. Detta är egentligen inget nytt problem utan har funnits hela tiden även om det får helt andra konsekvenser nu under pandemin.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

buskörare

Nu kan jag inte Råstas linjer, så jag kan inte argumentera emot där. Tanken är väl att även folk längs linjer med färre resenärer ska kunna ta sig till jobbet relativt lätt, inte att bara de längs tyngre linjer ska kunna ha det. Sen antar jag att röda bussar är mer värda trafikplaneringsmässigt än blå och att man därför håller ner antalet blå bussar så långt det går? Genom att ha högre vite på röd buss på blå linje än att ställa in hela turen, så har ju SL också valt vad dom anser är viktigast.

Och innan de duktiga känner sig tvingade att gå in och ajabaja för fel info, så är det väl bäst att tillägga att det kanske är nån annan än SL som bestämt vitesfördelningen.

B10M

Nja, man ska inte tro att det finns en tanke bakom allt. I fallet med 129 är det bara en rest från tiden innan Tvärbanan fanns och resandet var högre. Sen är det ju rent allmänt tyvärr så att det i SL-trafiken inte finns något tydligt samband mellan turtäthet och resandeunderlag. En linje kan ha låg turtäthet och högt resande och en annan tvärtom. Förstår inte riktigt vad du menar med att röda bussar är mer värda än blå bussar, snarare har det oftast varit så att det är blåbussarna som prioriteras högst i trafikplaneringen, undantaget just linje 179.

Ersa

Det var länge sedan viten för röd buss på blå stomlinje försvann. Däremot ska blåa bussar undvikas på röda linjer om det är möjligt. Om man ändå tursätter blåbuss på röd linje ska denna skiftas till en röd, så snart detta är möjligt att genomföra.

Högre viten för fel färg, jämfört med inställd avgång, det måste man väl åtminstone 15 år tillbaka i tiden för att hitta gällande SL-trafiken. Redan då var det i så fall enbart för blått fordon på röd linje. Inte tvärtom.

Fredde

Det borde vara som i Berlin när jag var där för några veckor sen: Vakter överallt.
Följde man inte regler och riktlinjer så var det direkt 50 Euro i böter och avvisning från trafiken (och affärer etc.), vilket inte var diskuterbart.

Här ser man ju en hel flock med människor som tror att denna bussen är dagens sista, men de har kanske fortfarande semesterledigt från Covid-19?
Hur många har dessutom inte flockats under sommaren, bl.a. på badstränder? Detta börjar man kunna se resultatet av nu, några veckor efter att många semestrar har tagit slut.

Jag måste säga att jag kände mig säkrare i Split, München och Berlin på semestern än här hemma nu. Där var det tydliga regler och riktlinjer, annat än våra "rekommendationer".

Ola Å

Och säger chaffisen att det är fullt, gå av, får han väl stryk, särskilt på den linjen som tyvärr är ett av de stora sorgebarnen bland busslinjerna i Stockholmsområdet.

yngrot

Trist se hur folk beter sig. Inget unikt för Stockholm lika illa överallt dock i mindre omfattning . Tycker det är bedrövligt att folk trycker på så att de som ska gå av knappt har en chans att gå av,, 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olle

179an är väl den buss med mest plankare i vanliga fall?
Och visst märker man att många nu bara åker nån enstaka hållplats när man "inte kan betala"