Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Mr G skrivet 28 augusti 2020, 13:09:01 PM

Titel: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Mr G skrivet 28 augusti 2020, 13:09:01 PM
https://www.youtube.com/watch?v=1WqG2mlyA9c (https://www.youtube.com/watch?v=1WqG2mlyA9c)

Ja, vad ska man säga? Försiktighet för att undvika smitta/smittspridning ser inte ut att existera här. Inte tänker jag åka buss så länge det ser ut på detta viset.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: VincentJkpg skrivet 28 augusti 2020, 13:48:44 PM
Var är alla fantastiska kundvärdar som förhindrar sånt här? Var är alla extrabussar? Varför har myndigheter sådan övertro på att folk tar eget ansvar?
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Ersa skrivet 28 augusti 2020, 14:23:50 PM
Varför verkar många föredra att "myndigheter" ska styra dem i minsta detalj?
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: igel skrivet 28 augusti 2020, 14:57:15 PM
Den är ju på väg till Stockholms mest corona drabbade område. Kanske finns det ett samband.

Fråga, när flyttade 179 från den yttre hållplatsen i gatan?
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: VincentJkpg skrivet 28 augusti 2020, 15:05:44 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 augusti 2020, 14:23:50 PM
Varför verkar många föredra att "myndigheter" ska styra dem i minsta detalj?

Varför verkar många tro att allmänheten kan ta eget ansvar och följa rekommendationer?

Det finns folk som måste resa med kollektivtrafik och inte kan det för att myndigheterna tror att folk ska ta eget ansvar och undvika onödiga resor. Vi ser ju gång på gång att de så kallade rekommendationerna inte följs, men ingen gör något åt det. I slutändan är det ju myndigheterna som måste styra upp.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Maven skrivet 28 augusti 2020, 15:46:49 PM
Om en busslinje är så full att den knappt kommer iväg från hållplatsen, trots 5 min turtäthet i rusning och 10 min i mellantrafik, så borde den väl byggts om till spårväg för länge sedan.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: buskörare skrivet 28 augusti 2020, 16:21:29 PM
Citat från: vincentjkpg skrivet 28 augusti 2020, 15:05:44 PM
Varför verkar många tro att allmänheten kan ta eget ansvar och följa rekommendationer?

Det finns folk som måste resa med kollektivtrafik och inte kan det för att myndigheterna tror att folk ska ta eget ansvar och undvika onödiga resor. Vi ser ju gång på gång att de så kallade rekommendationerna inte följs, men ingen gör något åt det. I slutändan är det ju myndigheterna som måste styra upp.

Frågan är hur man ska lösa problemet? Det finns inte tillgång till oändligt antal förare och bussar. Att hyra in turistbussar när man går back 100 milj/v kanske inte är möjligt heller.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: B10M skrivet 28 augusti 2020, 16:33:45 PM
Genom en bättre trafikplanering. Jämför till exempel linje 179 med linje 129, linje 179 har 10-minuterstrafik dagtid och linje 129 har 15-minuterstrafik trots att den förra har mångdubbelt fler resenärer. Problemet är inte att det är för lite bussar totalt i SL-trafiken, problemet är att busstrafiken inte är tillräckligt anpassad till efterfrågan. Detta är egentligen inget nytt problem utan har funnits hela tiden även om det får helt andra konsekvenser nu under pandemin.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: buskörare skrivet 28 augusti 2020, 17:21:57 PM
Nu kan jag inte Råstas linjer, så jag kan inte argumentera emot där. Tanken är väl att även folk längs linjer med färre resenärer ska kunna ta sig till jobbet relativt lätt, inte att bara de längs tyngre linjer ska kunna ha det. Sen antar jag att röda bussar är mer värda trafikplaneringsmässigt än blå och att man därför håller ner antalet blå bussar så långt det går? Genom att ha högre vite på röd buss på blå linje än att ställa in hela turen, så har ju SL också valt vad dom anser är viktigast.

Och innan de duktiga känner sig tvingade att gå in och ajabaja för fel info, så är det väl bäst att tillägga att det kanske är nån annan än SL som bestämt vitesfördelningen.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: B10M skrivet 28 augusti 2020, 17:48:02 PM
Nja, man ska inte tro att det finns en tanke bakom allt. I fallet med 129 är det bara en rest från tiden innan Tvärbanan fanns och resandet var högre. Sen är det ju rent allmänt tyvärr så att det i SL-trafiken inte finns något tydligt samband mellan turtäthet och resandeunderlag. En linje kan ha låg turtäthet och högt resande och en annan tvärtom. Förstår inte riktigt vad du menar med att röda bussar är mer värda än blå bussar, snarare har det oftast varit så att det är blåbussarna som prioriteras högst i trafikplaneringen, undantaget just linje 179.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Ersa skrivet 28 augusti 2020, 17:53:08 PM
Det var länge sedan viten för röd buss på blå stomlinje försvann. Däremot ska blåa bussar undvikas på röda linjer om det är möjligt. Om man ändå tursätter blåbuss på röd linje ska denna skiftas till en röd, så snart detta är möjligt att genomföra.

Högre viten för fel färg, jämfört med inställd avgång, det måste man väl åtminstone 15 år tillbaka i tiden för att hitta gällande SL-trafiken. Redan då var det i så fall enbart för blått fordon på röd linje. Inte tvärtom.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Fredde skrivet 28 augusti 2020, 21:14:24 PM
Det borde vara som i Berlin när jag var där för några veckor sen: Vakter överallt.
Följde man inte regler och riktlinjer så var det direkt 50 Euro i böter och avvisning från trafiken (och affärer etc.), vilket inte var diskuterbart.

Här ser man ju en hel flock med människor som tror att denna bussen är dagens sista, men de har kanske fortfarande semesterledigt från Covid-19?
Hur många har dessutom inte flockats under sommaren, bl.a. på badstränder? Detta börjar man kunna se resultatet av nu, några veckor efter att många semestrar har tagit slut.

Jag måste säga att jag kände mig säkrare i Split, München och Berlin på semestern än här hemma nu. Där var det tydliga regler och riktlinjer, annat än våra "rekommendationer".
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Ola Å skrivet 28 augusti 2020, 22:13:05 PM
Och säger chaffisen att det är fullt, gå av, får han väl stryk, särskilt på den linjen som tyvärr är ett av de stora sorgebarnen bland busslinjerna i Stockholmsområdet.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: yngrot skrivet 29 augusti 2020, 10:30:46 AM
Trist se hur folk beter sig. Inget unikt för Stockholm lika illa överallt dock i mindre omfattning . Tycker det är bedrövligt att folk trycker på så att de som ska gå av knappt har en chans att gå av,, 
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Olle skrivet 29 augusti 2020, 16:13:31 PM
179an är väl den buss med mest plankare i vanliga fall?
Och visst märker man att många nu bara åker nån enstaka hållplats när man "inte kan betala"
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Nico skrivet 29 augusti 2020, 17:36:04 PM
Citat från: Olle skrivet 29 augusti 2020, 16:13:31 PM
179an är väl den buss med mest plankare i vanliga fall?
Och visst märker man att många nu bara åker nån enstaka hållplats när man "inte kan betala"

Ungefär som det fungerade förr när enhetstaxan fanns.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: F.Å skrivet 29 augusti 2020, 19:32:05 PM
Förvisso gäller väl enhetstaxa fortfarande, men jag antar att du syftar på den variant som infördes för 14 år sedan. Då kostade en reducerad biljett en ynka guldpeng, likt förbenat skulle det tjafsas om att betala för sig i utvalda områden.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Nico skrivet 29 augusti 2020, 19:38:14 PM
Stämmer, uttryckte mig lite slarvigt. Borde ha skrivit om när det begav sig med enhetstaxa i första vevan. Tänk vad tiden flyger... är det verkligen 14 år sedan redan...

Med 179 och med 514 fick man ju då nästan alltid, trots en del tjafs som sagt, köpa nya biljetter i Sollentuna för biljetterna gick ju åt som smör i solsken. Folk slängde ju upp en tiokrona lite i parti och minut och det blev nästan lite tragikomiskt när det var billigare att åka buss än att köpa en glass.

Även under det förra försöket så blev det ett väldigt kraftigt överutnyttjade med folk som bara åkte en eller ett fåtal hållplatser. Bråk förekom det med då folk ansåg att de kunde göra som de ville då "de minsann hade betalat" och föraren skulle bara hålla käften och köra.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: John P skrivet 29 augusti 2020, 23:02:31 PM
Om det nu är många plankare i vanliga fall är det säkerligen ingen skillnad nu, förmodligen är det snarare ännu fler som plankar. Visst kan man kanske sätta in extrabussar, men innan detta görs i någon större omfattning så är det nog en mycket god idé att utöka kontrollerna, gör påstigningskontoller, de som inte har ett giltligt färdbevis kommer inte på bussen.

Som resenär bör man fråga sig själv:
*Måste jag resa i rusningstrafik / på turer det är mycket folk?
*Om jag måste åka måste hela familjen följa med? *Kan jag åka en annan linje till min destination? *Kan jag gå en liten bit och ta en linje som inte är lika hårt belastad/ har mer kapacitet..  * Kan jag kanske helt undvika att åka?                                                       
Om alla ställde sig dessa frågor så skulle det onekligen bli mer plats ombord på många linjer, men man ska givetvis också tänka på att många som bor i speciellt förorter inte har tillgång tilll bil och måste åka kollketivt om de behöver resa.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 augusti 2020, 16:46:41 PM


Citat från: Fredde skrivet 28 augusti 2020, 21:14:24 PM
Det borde vara som i Berlin när jag var där för några veckor sen: Vakter överallt.
Följde man inte regler och riktlinjer så var det direkt 50 Euro i böter och avvisning från trafiken (och affärer etc.), vilket inte var diskuterbart.



Jag måste säga att jag kände mig säkrare i Split, München och Berlin på semestern än här hemma nu. Där var det tydliga regler och riktlinjer, annat än våra "rekommendationer".

Här daltas det bara....

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Fredde skrivet 30 augusti 2020, 17:51:32 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2020, 16:46:41 PM

Här daltas det bara....

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Så sant.
Undrar vilken vändning det skulle ta om denna film kom i händerna på media... ::)
FHM har ju sagt sig villiga att vidta åtgärder om inte trängsel i kollektivtrafiken undviks.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 augusti 2020, 19:11:44 PM
FHM skulle få hjärnblödning av att bara stå där och titta på eländet.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: igel skrivet 30 augusti 2020, 19:44:09 PM
179 är ju även utanför rusningen ofta väldigt full, även kl 14 en vanlig vardag.

Det som skulle behövas är en förstärkningslinje 178/179 som gick Helenelunds Station - Kista C som 178 och sedan fortsatte till Spånga Station som 179.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: Nico skrivet 30 augusti 2020, 21:41:13 PM
Frågan är vad biten mellan Kista C och Helenlunds stn. skulle fylla funktion för en förstärkningslinje? Redan i nuläget passerar ju 613 samma sträcka som ett stöd för 178 samt att även 523 passerar förbi på sträckan under en stor del av trafikdygnet. Linje 179 (och även 514 i off-peak) har sedan sin största belastning på sträckan Kista C-Rinkeby C-Tensta C-Spånga stn. även om det givetvis inte är tomt på övriga delsträckor.

Detta är även lite att relatera till demografin då många som inte går till skola eller arbeten istället tillbringar dagarna i köpcentrumet i Kista C och bor i de övriga områdena. En del åker t.o.m. till Kista C på förmiddagen, sedan hem för lunch och därefter tillbaka för att fortsätta att hänga. Överlag är det mycket folk under nästa hela trafikdagen på sträckan jag nämnde ovan. Minns att jag under en tid på mina tjänster hade 179, med ankomst Kista C i riktning Vällingby C, precis strax efter att centrumet stängde vid 21:00. Vid ett tillfälle räknade jag 18 st. barnvagnar (givetvis kom inte alla med, men för många) och överlag skulle det ibland, även förr, ha behövs ordningsvakter eller liknande för att hjälpa till med lastningen.

Ett ytterligare problem (som jag nämnt i andra trådar) med att försöka att förstärka på olika håll är att terminalerna på de flesta platserna i Storstockholm har slagit i kapacitetstaket för länge sedan. Det innebär att det är brist på både tillgång till hpl.lägen samt reglerplatser. Både Kista C såväl som Spånga stn. är t.ex. bägge rödlistade ur kapacitetshänseende. Helenelunds stn. i sin tur har ganska begränsat med plats den med i maxtimme samt att platsen inte heller är inte anpassad för vändning för trafik som ankommer söderifrån.
Titel: SV: Ingen rädder för Covid här
Skrivet av: igel skrivet 30 augusti 2020, 21:52:16 PM
Antingen anpassar man trafikutbudet efter belastningen och inser att "rusningstafiken" på Järvafältet ser väldigt annorlunda ut, eller så förbjuder man järvabor att "hänga" i Kista Centrum.