Hållplatser som byter namn 15 December!

Startat av Delfinen76, 29 november 2013, 11:06:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: BSB101 skrivet 05 december 2013, 15:22:08 PM
Varför skulle det vara konstigt? Oavsett vilket håll man kommer ifrån är det södra infarten, väderstrecken byter inte plats bara för att man kommer från ett visst håll.

Nej, men däremot är ordet "infart" riktningsberoende, det saknar mening när man åker ut ur stan. Så "Södra stadsgränsen" hade varit ett lämpligare namn, då det betyder samma sak oavsett riktning.

Ersa

Citat från: Buss-busen skrivet 04 december 2013, 14:46:29 PM
OK Motorhotell hette hållplatsen vid Norrtäljes södra in/utfart. Bytte sedan namn till Norrtälje Motorhotell och därefter Södra Infarten. Och den hette Södra Infarten i båda riktningarna. Kan tyckas konstigt.

Och nu heter den Campus Roslagen, trots att den ligger ett par hundra meter utanför själva campusområdet på Nordrona, där regementet Lv3 låg innan. Vilket har lett till vissa begreppsförvirringar.
Roligt är iaf att många ungdomar fortfarande använder äldre begrepp som "OK" och "OKÅ" för både bensinstationen samt hotellet med tillhörande nattklubb, samt Lv3 istället för Nordrona eller Campus.

Buss-busen

Citat från: BSB101 skrivet 05 december 2013, 15:22:08 PM
Varför skulle det vara konstigt? Oavsett vilket håll man kommer ifrån är det södra infarten, väderstrecken byter inte plats bara för att man kommer från ett visst håll.

Jag har inte påstått att väderstrecken byter plats. Så jag tycker inte att södra utfarten ska heta "Norra infarten", om de var det du trodde.

tågluffaren

Citat från: Carl Eric skrivet 02 december 2013, 10:43:38 AM
I Nacka-Värmdö finns ju hållplatser som knyter an till handelsplatser, vilket ju också är företag...

* Sickla köpkvarter

* Sickla handelsplats

* Nacka Forum
** Nacka Forum, stadshuset
** Nacka Forum norra

* Värmdö marknad

Fast Sickla handelsplats finns trots allt inte. Det är bara Keolis som i körspecarna valt att kalla Sickla köpkvarter för Sickla handelsplats. Fråga mig inte varför...

Max W

Citat från: tågluffaren skrivet 10 december 2013, 13:07:36 PM
Fast Sickla handelsplats finns trots allt inte. Det är bara Keolis som i körspecarna valt att kalla Sickla köpkvarter för Sickla handelsplats. Fråga mig inte varför...
Hållplatsen hette ju från början Atlas Copco Södra. I slutet av min "karriär" som handläggare för hållplatsnamnsfrågor på SL bytte vi namn till Sickla Handelsplats. Först några år efter min pensionering såg jag till min förvåning att man bytt namn IGEN!! Nu till Sickla KÖPKVARTER!.
Att vi från början valde "Handelsplats" hörde nog samman med dåtidens trend: Större köpcentra kallades "Handelsplats" som t.ex.  Barkarby Handelsplats, Häggviks Handelsplats m.fl.
/Max

Ersa

Citat från: Max W skrivet 10 december 2013, 15:11:57 PM
Hållplatsen hette ju från början Atlas Copco Södra. I slutet av min "karriär" som handläggare för hållplatsnamnsfrågor på SL bytte vi namn till Sickla Handelsplats. Först några år efter min pensionering såg jag till min förvåning att man bytt namn IGEN!! Nu till Sickla KÖPKVARTER!.
Att vi från början valde "Handelsplats" hörde nog samman med dåtidens trend: Större köpcentra kallades "Handelsplats" som t.ex.  Barkarby Handelsplats, Häggviks Handelsplats m.fl.
/Max

"Köpkvarter" och "handelsplats" är två riktigt bra svenska ord som gott borde kunna användas på flera håll runtom i landet, gärna på bekostnad av engelska ord som t.ex "business".

JDS

Citat från: Ersa skrivet 10 december 2013, 15:27:47 PM
"Köpkvarter" och "handelsplats" är två riktigt bra svenska ord som gott borde kunna användas på flera håll runtom i landet, gärna på bekostnad av engelska ord som t.ex "business".

Ännu bättre är väl om man ignorerar sådana låtsaskvarter och uppkallar platsen efter något riktigt som finns i närheten, eller åtminstone fanns där innan man byggde upp låtsaskvarteren.

Carl Eric

Citat från: tågluffaren skrivet 10 december 2013, 13:07:36 PM
Fast Sickla handelsplats finns trots allt inte. Det är bara Keolis som i körspecarna valt att kalla Sickla köpkvarter för Sickla handelsplats. Fråga mig inte varför...

Ah, vid en dubbelkolla visade det sig vara så... På sl.se går det att söka på "Sickla handelsplats", men du får förslag på resor till Sickla köpkvarter!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Givetvis borde det döpas om till "Sicka handesplats"... ::)


Nico

Fast för 514 och 522 hade nog annars "Stinsen" räckt som destination.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Fast då gör man ju ett varumärke till hållplatsnamn och det var ju det man inte skulle göra.

Nico

Lite beror det väl på om varumärket även blivit synonymt med området.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

rengmark

På linje 731 namnändras Dånviksvägen till Björknäs  och Barrtorpsvägen till Sandbäcks gård.
På linje 784 och 785 namnändras Rudolf Steinerseminariet till Kulturcentrum Järna.

Mr H

Citat från: Ted S skrivet 02 december 2013, 21:48:47 PM
I Bromma ville SL byta namn på Jetverkstäderna (linje 155, 509) till Lillsjön eller Kvarnbacksvägen för ett par år sedan. Det var länge sedan det reparerades jetmotorer på platsen, men efterforskningar visade att de som nu nyttjade lokalerna använde, och gör alltjämt, sig av det klassiska namnet.

Inom flyget kallas arbetsplatsen för "Slutförvaringen" men kanske lite för provokativt att ha som hållplatsnamn!

Mr H

Ulf Berlin

Citat från: Mr H skrivet 15 december 2013, 16:08:34 PM
Inom flyget kallas arbetsplatsen för "Slutförvaringen" men kanske lite för provokativt att ha som hållplatsnamn!

Mr H
Galghumor ;D/Ulf