Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland

Startat av Lars, 30 augusti 2013, 13:59:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

Enligt information jag fått på telefon har Nobina vunnit hela Värmland och kör 10 nya friska år åt VTAB.
Bara att gratulera.

jstern

Det låter som ljuv musik för öronen. Tack för att det inte blir ett kollektiv av små bussföretag som tar över. :) :)

Mats Karlsson

Citat från: Lars skrivet 30 augusti 2013, 13:59:53 PM
Enligt information jag fått på telefon har Nobina vunnit hela Värmland och kör 10 nya friska år åt VTAB.
Bara att gratulera.
Låter inte bra att en enda aktör breder ut sig så här. Till slut står vi utan lokal busskompetens. Typiskt svenskt beteende.

virtual1

Citat från: Mats Karlsson skrivet 30 augusti 2013, 14:35:03 PM
Låter inte bra att en enda aktör breder ut sig så här. Till slut står vi utan lokal busskompetens. Typiskt svenskt beteende.

Hur menar du nu? Breder ut sig? Den lokala busskompetensen finns väl just hos Nobina som kört där i urminnes tider? Det vore väl skillnad om några lokala företagare slogs ut, men nu är det ju oförändrat framöver!

Bussmicke

Underbart.  Lite synd att Jönsson mfl i Sunne blir utan.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Någon som glömmer att Nobina tappade all trafik i Karlstad tätort vilket ej kompenseras av denna ökning.
I branschen 37 år

Lars

Citat från: virtual1 skrivet 30 augusti 2013, 15:47:45 PM
Hur menar du nu? Breder ut sig? Den lokala busskompetensen finns väl just hos Nobina som kört där i urminnes tider? Det vore väl skillnad om några lokala företagare slogs ut, men nu är det ju oförändrat framöver!
Japp det är rätt att Nobina kört vissa delar sedan "urminnes tider" främst  i västra o södra Värmland men det har funnits många mer aktörer i Värmland som nu slås ut vad gäller linjetrafik.
Skolkörningen ingår inte denna upphandlingen.

Förenade Buss tappar stort på detta vilkas medlemsföretag kör stor trafik i Värmland medlemsföretagen är:
Arvika Bussbolag, Solstabuss, Nysätersbuss, Vänerbuss, Filipstad Buss   , Bograngens Buss, Hjerpe Buss, Jönssons Buss, Larsson-Resman   , Molkom Buss, Nordmarkens Busstrafik, OJ Buss, Årjängsbussarna

Det företag som kört längst i sin företagsform på sina linjer är Jönsson Buss enligt tidigare undersökningar, detta kan ju fortsätta om trenden med underentreprenörer hos Nobina även drabbar Värmland.

Sedan har vi Nettbuss so har betydande trafik i Säffleområdet, finns även några små entreprenörer som har ett fåtal bussar bl.a. Skillingmarksbuss

Detta är ett betydlig skillnad för Nobina mot tidigare

jstern

Jag förstår inte vad folk har emot de stora bolagen som tex. Nobina? Som jag skrivit förut har jag kört för stora bolag och mindre bolag min erfarenhet är att stora bolag ser sina medarbetare som en resurs/tillgång medans de små bolag jag kört åt ser medarbetarna som en börda. Så sluta släng skit på de stora bolagen, dom försöker ändå ha nöjda medarbetare.

Walter

Någon som vet antalet bussar, krav sånt anbudsgivare i övrigt?

gissar att en del av befintliga vagnar kan följa med in i nästa avtal vilket kanske gett en fördel.

Grattis till Nobina.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Otto

Vet inte antal bussar, men samtliga bussar ska vara fabriksnya.
Dvs de lågentre'er som trafikerar Hammarö och närområdet runt Karlstad får inte användas. Dom klarar den tekniska specifikationen
men det ska vara nytt. Ska bli intressant att se om det blir liknande bussar eller annat fabrikat.
Nobina har ju övervägande Volvo så varför inte fortsätta med det.

Sen ska det bli intressant att se hur det tas emot av resenärerna när det framkommer att det inte ska vara toalet på några bussar.
/Otto

Ersa

Citat från: jstern skrivet 30 augusti 2013, 18:44:07 PM
Jag förstår inte vad folk har emot de stora bolagen som tex. Nobina? Som jag skrivit förut har jag kört för stora bolag och mindre bolag min erfarenhet är att stora bolag ser sina medarbetare som en resurs/tillgång medans de små bolag jag kört åt ser medarbetarna som en börda. Så sluta släng skit på de stora bolagen, dom försöker ändå ha nöjda medarbetare.

Men då du inte arbetat för alla smååkare i Västernorrland, Västerbotten och Värmland kanske du bör vara lite försiktig med att uttala dig negativt om dessa? Att du i en annan tråd ville framställa Byberg och KR som smååkare visar att du är lite fel ute.
Sanningen är inte svartvit. Det finns flera oserösa åkare, men även många smååkare där de anställda trivs bra. Jag har arbetat för två av dessa sämre åkare kortare tider, men även trivts oerhört bra hos andra smååkare.
Det är ofta även stor spännvidd inom giganterna. Inom samma storföretag kan kvaliteten och förartrivseln skilja sig enormt mellan två angränsande trafikområden.

The Boxer

Citat från: jstern skrivet 30 augusti 2013, 18:44:07 PM
Jag förstår inte vad folk har emot de stora bolagen som tex. Nobina? Som jag skrivit förut har jag kört för stora bolag och mindre bolag min erfarenhet är att stora bolag ser sina medarbetare som en resurs/tillgång medans de små bolag jag kört åt ser medarbetarna som en börda. Så sluta släng skit på de stora bolagen, dom försöker ändå ha nöjda medarbetare.

Finns nog både ock !!  Har väl inte så bra erfarenheter när företag växt sig för stora .. Det kommer in chefer som har yrket chef , sen om det är en russinskrynklarfirma eller ett buss bolag eller nåt annat är inte så noga..  8) Med dom kommer ekonomer och "management by excel"  där allt ska dissekeras till minsta kommatecken är det ingen trivsam och effektiv arbetsplats längre,där folk hjälps åt i bägge riktningar....

OBS! därmet inte sagt att inte ordning på pengar är viktigt.  alla måste ju ha mer i slutet av dagen än i början ::)

Björn Ax

Citat från: jstern skrivet 30 augusti 2013, 18:44:07 PM
Jag förstår inte vad folk har emot de stora bolagen som tex. Nobina? Som jag skrivit förut har jag kört för stora bolag och mindre bolag min erfarenhet är att stora bolag ser sina medarbetare som en resurs/tillgång medans de små bolag jag kört åt ser medarbetarna som en börda. Så sluta släng skit på de stora bolagen, dom försöker ändå ha nöjda medarbetare.

Har också kört för både stora och små företag. Det stora företag jag körde för var mindre bra gällande personalfrågor. Så det spelar nog ingen roll om det är litet företag eller stort. Sitter det fel personer på fel plats inom företaget så blir det kaos av det iaf.

Sen är det säkert skillnad mellan nobina i södra delarna och nobina i norra delarna av landet. Allt beror som sagt på vilka personer som sitter på dom platser som har något med personalfrågor att göra.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 31 augusti 2013, 11:31:45 AM
Har också kört för både stora och små företag. Det stora företag jag körde för var mindre bra gällande personalfrågor. Så det spelar nog ingen roll om det är litet företag eller stort. Sitter det fel personer på fel plats inom företaget så blir det kaos av det iaf.

Sen är det säkert skillnad mellan nobina i södra delarna och nobina i norra delarna av landet. Allt beror som sagt på vilka personer som sitter på dom platser som har något med personalfrågor att göra.

Det har till viss del på dagens företagskultur att göra, men även på gamla traditioner och lokal kultur.
På storbolagens kontor i t.ex Värmland, Västernorrland, Västerbotten samt även i Uppsala har det länge varit mer regel än undantag att trafikledare och i vissa fall även trafikcheferna skall ha D-behörighet samt helst ha jobbat sig upp till kontoret från busschaufförsyrket på t.ex SJ Buss, Postens diligenstrafik eller Linjebuss.
På storbolagens SL-trafikområden finns det en helt annan "SL-företagskultur" vilket innebär att chefer, mellanchefer, gruppchefer och trafikledare inte alls behöver ha körvana eller ens D-behörighet. Trafikledare placeras centralt, och behöver knappt ha åkt runt på linjerna som de ska trafikleda senare.

Sen beror det, som Björn Ax säger, även på vilken lokal ledning som sitter och styr olika trafikområden. Detta leder till att vissa skribenter här älskar Nobina men avskyr Veolia, medan andra skribenter känner precis omvänt. Medan andra älskar att arbeta på storbolag medan andra inte kan föreställa sig det. Detta beror på var de olika individerna arbetat och vid vilken tidpunkt.
Problemet är att dessa olika skribenter vägrar förstå varandra, och kan inte acceptera att deras "heliga arbetsgivare" inte passar alla. Att andra kan ha andra åsikter om arbetsgivaren som de trivs på.

Walter

Citat från: Otto skrivet 30 augusti 2013, 21:47:47 PM
Vet inte antal bussar, men samtliga bussar ska vara fabriksnya.
Dvs de lågentre'er som trafikerar Hammarö och  närområdet runt Karlstad får inte användas. Dom klarar den tekniska specifikationen
men det ska vara nytt. Ska bli intressant att se om det blir liknande bussar eller annat fabrikat.
Nobina har ju övervägande Volvo så varför inte fortsätta med det.

Sen ska det bli intressant att se hur det tas emot av resenärerna när det framkommer att det inte ska vara toalet på några bussar.
/Otto


Inte heller de nästan nya 9700 som köptes 2012? Verkar lite Dalarna över det.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!