SV: SLs sommartidtabeller Linje 40

Startat av Yujin Zhang, 13 maj 2008, 17:10:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Jaha...mardrömmen på 40an fortsätter...ingen mönster alls på helgtrafiken. Varierar mellan 17 minuter och 28 miunter under dagen på helger.  ::)

Utan att kolla helgtabellen i detalj tror jag att anledning till denna konstig uppsättning av tidtabellen är för att utnyttja de fyra bussar som är ute på sommarhelger till max (dvs minimal vändtid i LEST, REI och STSK). För min del skulle jag föredra halvtimmestrafik på 40an hela dag på helger, på det sättet sparar man inte bara en buss (tre ute är det är halvtimmestrafk), utan man slipper också ha med en tidtabell i fickan hela tiden.  ;D

(Jaja, ska vi leka petig så vet jag att grundtanken är 24e minuts trafik men eftersom varannan tur kör via Ekhagen och vissa trafikerar Stora Skuggan(=6min extra och vändtiden i LEST ibland inte räcker) så blir det inget fast intervall från LEST.)

Olle

Varför köra med interna förkortningar som 99% av befolkningen inte förstår ?

Yujin Zhang

Citat från: Olle skrivet 13 maj 2008, 18:07:30 PM
Varför köra med interna förkortningar som 99% av befolkningen inte förstår ?

Varför diskutera något som har diskuterat tusen gånger på forumet förut?

/Yujin - som har kemi A kursprov att plugga till (och därför hade inte tid att skriva hela namnet i ursprungsinlägget)

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 13 maj 2008, 19:06:33 PM
Varför diskutera något som har diskuterat tusen gånger på forumet förut?

/Yujin - som har kemi A kursprov att plugga till (och därför hade inte tid att skriva hela namnet i ursprungsinlägget)

Men du hade tid att svara? ;)

Jag förklarar: LEST är Lektorsstigen, ändhållplatsen i området Stora Lappkärrsberget. STSK är Stora Skuggan. REI vet jag inte vad det är, men REH står för Reimersholme.

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 13 maj 2008, 19:27:45 PM
Men du hade tid att svara? ;)

Jag förklarar: LEST är Lektorsstigen, ändhållplatsen i området Stora Lappkärrsberget. STSK är Stora Skuggan. REI vet jag inte vad det är, men REH står för Reimersholme.

Annars vet jag en som förstår alla förkortningar...nämligen SLs reseplanerare! Så ni som vill gnälla eller inte förstår, kolla med SLs reseplanerare!

(Jag fick för mig REH var för Reimersholme men REI har börjat förekomma på tjänstöversikt och förtkortningen leder också till Reimersholme på SLs reseplanerare. Samma sak med LEST: innan Hastus-tiden hette Lektorsstigen LEK på 40ans "linjetabell" men sen Hastus kom in ändrade man LEK till LEST. Både fungerar dock fortforande på SLs reseplanerare).

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 13 maj 2008, 19:31:54 PM
Annars vet jag en som förstår alla förkortningar...nämligen SLs reseplanerare! Så ni som vill gnälla eller inte förstår, kolla med SLs reseplanerare!

(Jag fick för mig REH var för Reimersholme men REI har börjat förekomma på tjänstöversikt och förtkortningen leder också till Reimersholme på SLs reseplanerare. Samma sak med LEST: innan Hastus-tiden hette Lektorsstigen LEK på 40ans "linjetabell" men sen Hastus kom in ändrade man LEK till LEST. Både fungerar dock fortforande på SLs reseplanerare).

Äh, erkänn dig besegrad i stället! :D

I min turlista för linje 40 från 1993 står det LEST, LEK har jag aldrig hört förr. När användes den?

//Stf besserwisser

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 13 maj 2008, 19:35:48 PM
Äh, erkänn dig besegrad i stället! :D

I min turlista för linje 40 från 1993 står det LEST, LEK har jag aldrig hört förr. När användes den?

//Stf besserwisser

Vänta så tar jag med mig en turlista från 2001 med LEK på nästa gång om jag hittar.

Fö, står det UNI eller UNT då? UNT var också en nykomling...

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 maj 2008, 21:05:32 PM
UNT hette det 1984 i alla fall.

Universitetet (norra) har alltid hetat UNT för tunnelbanan och 540 så länge jag har bott i Stora Lappkärrsberget vill jag minnas. Men på turlistan för 40an från 2001 som jag inte kan hitta just nu så står det UNI. Kan vara så att man var inte så noga med förtkortningar just då eller pga platsbrist (UNI tar ju mindre plats än UNT, samma sak med LEK och LEST).

Karsten

1993 var det UNT som gällde. Kan det vara så att någon klåfingrig typ utan rätt uppgifter skrivit turlistan Yujin har? Kanske samma typ som blandat ihop Nockeby (NOB) och Norsborg (NOR)? :P

Nico


Alltså, de interna förkortningarna är nog inte det lättaste. Är nog bättre med klarspråk än använda ett yrkeslingo som bara förstås [delvis] av ett begränsat antal användare.  :D

UNT gäller som sagt för 540 i alla fall. Vad gäller de övriga två så borde det väl finnas någon Täby/Norrtäljeförare som kan detta bättre... men jag har ett svagt minne av att på körspecar så förkortas Universitet Norra helt simpelt till UNTN och för Universitet Södra gäller då UNTS.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Yujin Zhang

Citat från: Nico skrivet 13 maj 2008, 21:58:28 PM
Alltså, de interna förkortningarna är nog inte det lättaste. Är nog bättre med klarspråk än använda ett yrkeslingo som bara förstås [delvis] av ett begränsat antal användare.  :D

UNT gäller som sagt för 540 i alla fall. Vad gäller de övriga två så borde det väl finnas någon Täby/Norrtäljeförare som kan detta bättre... men jag har ett svagt minne av att på körspecar så förkortas Universitet Norra helt simpelt till UNTN och för Universitet Södra gäller då UNTS.

När du ändå skrev Universitetet norra så kan vi ta upp den här med 540 och Universitetet norra. Det är faktiskt första gången jag ser någon skriva Universitetet norra i samband med 540. Nämligen så att det står enbart Universitetet på alla ställen man ser som har med 540 att göra. I tidtabellen, linjebeskrivning, utrop, Init-displayen, t.o.m. hållplatsstolpe i Universitetet står enbart Universitet(!). Man kan undra hur mycket man sparar på att inte skriva "norra". Det enda som jag inte kollat på är vad det står på förarspecar idag, men ni Nico, Magnus_J mfl kanske vet?

Nico


Nej, det blir två olika saker och jag har inte heller nämnt 540 i samband med Universitetet Norra utan i mitt förra inlägg så har jag satt punkt efter 540 och sedan övergått till de två övriga hållplatserna.

540 har alltså ändhållplats vid Universitetets T-bana som förkortas UNT... som då även är det som står på våra körspecar. Hållplatserna ute på vägen är däremot något annat och torde ha andra förkortningar då namnen som sagt skiljer. Kanske att Jonas Strömblad eller Verspieder kan ange detta närmare. Vart visserligen shanghajad av Niclas.A & Co för att ratta en extra 676 i lördags kväll, men minnet av hållplatsförkortningarna är svagt då jag hade lite annat att tänka på då och 600-linjerna är inte direkt min specialité.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

#12
Äh, kom igen! Nu när du varit ute och kört 676:an förväntar jag mig att du har stenkoll på vad alla mellanliggande hållplatser har för förkortning ;)

Tack för hjälpen förresten. I lördags betalade du din tjänst med råge med tanke på all extratrafik du ställde upp på, och för att inte tala om den nyttan du gjorde på Odenplan - Klockrent var ordet.

//Niclas

Ersa

Citat från: Nico skrivet 13 maj 2008, 22:20:48 PM
Hållplatserna ute på vägen är däremot något annat och torde ha andra förkortningar då namnen som sagt skiljer. Kanske att Jonas Strömblad eller Verspieder kan ange detta närmare.

Nej du! Söder om DAS finns det bara en förkortning värd att hålla koll på, nämligen TEH.  ;)
Minns inte att Universitets olika hållplatser ens var utskrivna i specarna för 639 när det begav sig. Man hade ju inte direkt någon hålltid vid dessa stolpar varken norrut eller söderut. "Bussen kommer när den kommer" precis som den gör norr om Arninge helt enkelt. 

Ted Selander

Citat(Jag fick för mig REH var för Reimersholme men REI har börjat förekomma på tjänstöversikt och förtkortningen leder också till Reimersholme på SLs reseplanerare. Samma sak med LEST: innan Hastus-tiden hette Lektorsstigen LEK på 40ans "linjetabell" men sen Hastus kom in ändrade man LEK till LEST. Både fungerar dock fortforande på SLs reseplanerare).

Förkortningar enligt Hastus, och de har gällt mycket längre än Hastus funnits, oberoende av linjenummer.

Reimersholme = REH
Universitetet = UNT
Lektorsstigen = LEST

Står det i någon utskrift "REI", "LEK" eller "UNI" är det troligen en avklippt utskrivning av hela namnet (de tre första bokstäverna). Förkortningarna finns inte i Hastus.

Att de leder någonstans i SL:s reseplanerare har säkert också att göra med att det är de tre första bokstäverna i namnet.

/Ted