SS H20 5227

Startat av Gunnar D, 28 juli 2024, 14:39:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

H20 5227 vid Frihamnen juli 1964.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för din inte så vanliga Volvo-bild.

Ulf Berlin

Tack för den infon.
Jag,liksom många andra,hade nog definitivt tagit denna som en Scania då likheterna med Capitolvarianterna är höga ;) /Ulf

K R

Hej!

Antalet av denna vagntyp H20 (Volvo B657/Hägglund) var endast 20 st.
Detta att jämföra med de samtida H21/22-capitolerna som voro 181 st.

H20 förekom förstås på flera linjer men var enligt min mening vanligast förekommande på linjerna 59 och 73.

Ett knappt år senare från denna tråds bilds datum var de även ofta synliga på den då nyinrättade linje 31,
som gick mellan Östermalmstorg, dit tunnelbanan då dragits fram, och Frihamnen.
Linjen försvann sedermera i samband med dagen H 1967.

Ett minne från denna linje 31 var att de hade ändhållplats snett framför dåvarande Tempo på Nybrogatan invid Östermalmstorg.
Men tydligen bara en tämligen kort period, drygt fyra månader, blir jag varse när jag nu kollar in nedan länkade linjehistorik.
Före och efter denna period låg ändhållplatsen framför Leksaksborgen, i södra delen av Östermalmstorg.
Detta har jag tidigare sett bilder av, men har inga tydliga personliga minnen av detta.

https://www.polki.se/onewebmedia/031webb.pdf

mvh K R

Gunnar D

Linje 31 med H20 5228 har stannat till på den inofficiella avstigninghpl på Sibyllegatan vid Östermalmstorg 9 aug 1967.
En omarbetad reprisbild.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Och gatumiljön är anpassad inför den kommande dagen H en knapp månad efter bilddatum i och med att hållplatsrefugen är borttagen och hållplatsen utmärkt med en provisorisk skylt med tillhörande fot, där i alla fall de övriga passerande linjerna 8, 56 och nattrafikens 104 är noterade på topptavlan.

För 31:ans del gällde kanske ändhållplatsläget nere på själva Östermalmstorg som normal avstigningshållplats, men förarens beslut att istället stanna här uppskattades antagligen av passagerarna som ses korsa gatan bakom bussen för att kanske i förekommande fall fortsätta ner i tunnelbanan.
De fick ju lite närmare dit då.

mvh K R

Gunnar D

11 juli 1967 stannade H21 5401 till vid den gamla hplrefugen.
En reprisbild.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Tack för de kompletterande bilderna i tråden, Gunnar!

När nu H20 ändå är uppe på dagordningen kan ju även nämnas 5212 som var den enda i H20-serien som den senare tiden i trafik fick lackering utan frontsnibb,
men istället med ett horisontellt vitt band i fronten.
Liksom H21 (f d H22) 5356 och 5361, som dock för sin del då blev oxblodsröda till skillnad från H20 5212 som jag vill minnas fortfarande var i SS ljusare röda färg.

Detta var en delvis förevisning om det lackeringsschema som generellt skulle komma att gälla för de sedan högertrafiksombyggda H23, H24 och H30.
Delvis, även ur den aspekten att jag inte tror att taket blev gråmålat på H20 5212.

mvh K R

Gunnar D

H20 5212 hade den ljusröda färgen även på taket.

/Gunnar

K R

Hej!

Tack för bekräftelsen på den röda takfärgen vad gäller H20 5212!

På de bilder av 5212 med vitt frontband som passerat revy reagerar jag emellertid på att den röda takfärgen inte ser ut att ha dragits ner så långt över takrundningen på vagnssidorna, så att den tydligt framträder så som takfärgen gör på trådstartens 5227.

En annan detalj på 5212 är att Volvomärket i fronten är målat i ljusare färger, antagligen för att stå i bättre kontrast till denna vagns röda bakgrund
på frontplåten, i stället för den normala vita snibben på vagntypen.

Dessa detaljer framträder t ex på en här tidigare publicerad bild, en färgbild föreställande 5212 på linje 59 i korsningen S:t Eriksgatan/Torsgatan.

mvh K R

Gunnar D

Tror jag vet vilken bild du avser. Har den inte tillgänglig där jag befinner mig nu. Den finns även i Färdskrivarens artikel om linje 59 ca år 2017-18.

/Gunnar

K R

Hej!

Visst stämmer det, bilden ifråga finns införd i nämnda artikel om linje 59 i Färdskrivaren 1/2018 på sidan 8.

I 2018 års Bussalmanacka finns f ö 5212 också med, då på april månads bild, vid Skansbron i trafik på linje 73 mot Frihamnen.

En tredje känd bild på 5212 finns i boken Brännkyrka 1913-2013  Socknen som blev 51 stadsdelar (TNF-bok nr 146).
På sidan 27 är vagnen avbildad på Ringvägens lokalgata vid Älvsborgsgatan i närheten av Skanstull uppskyltad linje 8E med i bildtexten angivet;
"Röd SL-buss insatt på Södertörnslinje 8".
Insatsen torde nog vid denna tid handlat om förstärkning på spårvägslinje 8, kan man väl förmoda. Men det är en bra bild.

mvh K R 

Gunnar D

Jo, känner till dessa två andra bilder på 5212. Tråkigt med en sådan tvivelaktig bildtext för linje 8E och i en bok dessutom.

/Gunnar

Björn Forslund

Minns även från barndomen att H20 kunde dyka upp på linje 71.

Gunnar D

Minns första gången jag skulle åka med den nya linje 71 till Hökarängen. När jag gick till Telefonplan hoppades jag att det skulle vara en Capitol som jag inte åkt tidigare. Mycket förvånad och besviken såg jag en kantig buss med plant golv och alltså ingen upphöjd soffa längst bak. En H20!

/Gunnar