SS/SL H30 5591

Startat av Mr H, 25 maj 2009, 10:48:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Kommer ni ihåg H30 5591 som kom från Trollbäckens Trä till Spårvägsmuseet målad i en ljusröd kulör med snibb? I många år stog den halvt nedplockad i museihallen. Vart har egentligen 5591 tagit vägen? Har den utgått från museets samling och var är den i så fall nu?

Mr H

Mr G

Ja vi kommer ihåg den.

Mr G

吉先生

Björn Forslund

Den H30 som tidigare stod över gropen i halvstrippat skick finns nu (seanst jag såg den iaf) i de bakre regionerna dit besökarna inte kommer. Den fick väl ge plats för H10:an har jag för mig.
H30:an hade renoverats i underrredet med nya luftrör mm, och jag tror att tanken var att den skulle bli körduglig. Men sedan bestämdes det att den skulle visas upp i halvfärdigt slick, för att besökarna skulle få se hur en buss var uppbyggd.

Mr H

Jahaja tack för det svaret!
Det är ju den typiska faran när man börjar renovera saker och ting, saker demonteras och försvinner. och till slut kanske renoveraren också försvinner. Då står man där! Har för mig att den t.o.m fick en ny eller nyrenoverad motor insatt också. Är det den växellådan som sitter i H23 5428 nu? Har Spårvägsmuseet några planer för 5591? Synd att det skall finnas tre sparade H30 men ingen körduglig! H30 är väl trots allt den stockholmscapitol som är tåligast att köra i olika miljöer med sin D11-motor och ZF-växellåda!
Mr H

Ola Almquist

Nu är det länge sedan jag var på museet, men stod det inte en buss med träkaross i "fyndskick" i utställningen? Har för mig att den kom från Trollbäckens trä, men jag kan ha blandat ihop det. Har för mig att den var SJ-orange eller ljusröd. Den vita SAS-märkta bussen har jag inget minne av från mitt besök. Kom den dit senare?

Tack på förhand!
Ola

Björn Forslund

Jo, det stämmer. Det var en gammal SJ-buss som övertogs samtidigt med Capitolerna från Trollbäcken. Karossen är rätt murken. Vet inte om den står kvar i utställningen längre. Troligen någon landsortsbuss som ev gjort en kort karriär i Stockholm på slutet, inför Dagen H.
Vad gäller H30-Capitolerna var det tänkt att den som var under renovering skulle tas i trafik. Men dåvarande chefen för museet satte stopp för det hela, vad jag hört. Kan ju ha varit av ekonomiska skäl också, inte enbart för att ha en halvstrippad buss att visa i pedagogiskt syfte.

Mikael T Nilsson

Hej,

Enligt mina anteckningar ska H30 5591 tillsammans med systervagnen 5603 varit stationerade på Lidingö i början av 1980-talet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.