Roslagsbanans X15p i trafik

Startat av Hasse L, 31 oktober 2023, 11:21:30 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Hasse L


Bussmicke

Otroligt, det gick ju sååå fort att få en i trafik.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

De är säkert bättre, trevligare, skönare osv. och jag vet att det blir gnälligt, men utseendet känns för artificiellt. Om inte annat så kommer tillvänjningstiden för att få kväljningsreflexen att släppa nog bli mycket lång.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Jag håller inte med dig alls Nico, jag tycker de nya tågen är riktigt snygga.
Däremot X10p ser ut som rullande skokartonger..

// Niclas

Nico

Tja, X4p var ju självklart vackrare än X10p... det senare ser dock i alla fall ut som ett tåg. Designen på X15p ser däremot mest ut (min åsikt) som en förvuxen radiobil från Grönan. För plastigt och nada personlighet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Man kan inte vara överens om allt  8)
Många av de äldre loken och vagnarna på Roslagsbanan är ju vackra och charmiga på sitt sätt, även om jag kanske inte tycker alla är just vackra. Men mycket nostalgiska.

// Niclas

Ersa

Det gick väl rätt normalfort att få ut dem i trafik, med tanke på att de bara kunde provköras på den trafikerade bana de därefter ska köras på. Då tar det tid. Alla andra tåg provkörs ju på separata banor utan ordinarie trafik, där provkörningarna kan ske dygnet runt utan begränsningar.

Vet inte om de är speciellt snygga, men de ser verkligen moderna ut. Vilket är bra, då det är en nagel i ögat på alla som försöker utmåla Roslagsbanan som omodern och gammaldags.

Fredrik Gelin

Enligt rykten har det tagit längre tid än förväntat att få de nya tågen i trafik av olika orsaker, men ett tågset är ju bättre än inget.
Det verkar fortfarande finnas en del tekniska problem att lösa för att kunna köra dem som önskat, men det löser sig nog skulle jag tro.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


roggek

Citat från: Ersa skrivet 01 november 2023, 09:22:19 AMVilket är bra, då det är en nagel i ögat på alla som försöker utmåla Roslagsbanan som omodern och gammaldags.

I min värld lever epitetet "Mahognyexpressen" kvar när någon nämner Roslagsbanan...  ;D  ;D

Ersa

Fast folk lever märkligt nog på allvar mångt och mycket kvar i sina egna världar. Vissa tror på fullaste allvar att om banan Kårsta - Rimbo byggs upp igen, kommer tidtabellen att bli med exakt samma körtider som 1981. Som om övriga banan inte upprustats sedan dess med nya spår, och nu ännu nyare tåg.

toddetoddelito

Själv gillar jag hur tågen är designade, precis som jag gillar de flesta Stadlertåg i Norden.

Däremot får jag lite "spårvagns/rälsbuss-vibbar" av X15p. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men det gör att jag fortfarande inte uppfattar Roslagsbanan som ett "Roslagens pendeltågssystem", vilket jag hade hoppats X15p skulle bidra till. Nu överdriver jag jättemycket, men Roslagsbanan känns fortfarande som det "mest perifera av SLs tågsystem, som inte ens har riktiga tåg".

Att inte vara ett pendeltågssystem behöver ju inte vara fel per se (inte minst med tanke på pendeltågens rykte ;D ), och de nya tågen är ändå ett steg i rätt riktning från X10p, som utöver den perifera känslan också ingav känslan av regionmässig bortglömdhet. Men det är bara mina tankar om Roslagsbanan, är optimistisk till att den framtida förlängningen till T-centralen (och ev i senare skeden till Arlanda och Rimbo) kommer höja dess status åtminstone i mina ögon :D

Ersa

Ja, om "riktiga tåg" är synonymt med den spårvidd som folk "känner" är bättre, samt även med pendeltågens kaos och konflikter... ja, då väljer åtminstone jag dagens utförande på den i jämförelse problemfria Roslagsbanan. 8)

Fredrik Klint

Tycker de ser tuffa ut och bättre än X10P. Trevligare i blått än de ännu äldre smutsbruna tågen, fast vissa vurmar nog mycket för dessa eftersom gamla saker har en tendens att bli "fantastiskt underbara" bara för att de är gamla. Och på samma sätt att det nya oftast är "usch och fult"...
 

Nico

Utseende är som sagt viktigt, men ibland så är det ju så att design går före funktion. Där är jag för egen del alltså inte så förtjust i futuristiska utseenden som kommer till på bekostnad av praktiska hänsyn. En sak som inte har fungerat bra på en del nyare fordon (både på väg och järnväg) har bl.a. varit det att man mer och mer övergått till strålkastare med liten ljusöppning. Det i kombo med att t.ex. LED-lampor mm. inte utvecklar så mycket värme har gjort att strålkastare ofta sätts igen när det snöar osv. och då syns tågen även sämre på avstånd vilket kan bli ett aber i vissa fall.

Sedan handlar det inte bara om gammalt vs. nytt utan om att somligt ibland kräver viss tillvänjning... och somligt kommer vissa av oss nog aldrig lära sig tycka om även om det till slut är urgammalt. Vad gäller X15p så gillar jag personligen utseendet på sidor och inredning i stort, utsidans färgsättning i sig är även den ok överlag, tekniken och annat omkring, som t.ex. att detta är låggolvade fordon om jag inte minns fel, har jag heller inga problem med. Däremot kommer jag ha svårt att vänja mig vid frontens utseende då den dels känns oproportionerlig med den stora rutan med dess enorma torkararm, de små strålkastarna samt avsaknad av någon form av kontrastfärg. Även SL-loggan hamnar lite i bakgrunden i förhållande till kopplet som ser stort ut... och jag förstår heller inte riktigt designen bakom de räfflade "nödbuffertarna" i fronten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Apropå kopplet, sitter det något över detta på bilden?
Det ser inte riktigt ut som de gamla hederliga "scharfarna" som används på X10p och dess föregångare tycker jag.
Visserligen lär väl inte X15-seten multas med något annat, men om man av någon anledning behöver bogsera ett tåg med något annat än en X15p underlättar det ju om man slipper använda övergångskoppel.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk