Øyvinds årskavalkade 2012 - april-mai

Startat av Bergenga, 20 november 2013, 21:11:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

April


I løpet av året blir det fort en del turer opp til RSA for å se om det kan være noen nye og interessante Setra for levering der. Og noen ganger finner man rett og slett flottere busser enn ellers. Jeg har riktignok vist dette bildet før, trolig også på Bussnack, men det hører hjemme i denne årskavalkaden, for hvor ofte blir det vel levert buss med egen utvendig bardisk. Kanskje ikke det mest praktiske å dra fram den på den minste lille rasteplassen, men det er mer enn bare bardisken som gjør dette til en meget flott buss.
Bussen ble levert til Thorleifs Bussreiser i Trondheim, der den fikk internnummer 26 og kallenavnet "Trønderkongen". Bussen har vært visningsbuss for EvoBus i et par år før den kom til Norge.


KH 83636 hos RSA i Drammen, 27.04.2012.


Selv om jeg sikkert er mer interessert i tyske ting, ikke minst busser, enn de fleste her, har jeg ikke vært mye i Tyskland. Jeg hadde rett og slett ikke satt mine ben i Tyskland siden 1998. Jeg hadde heller aldri tidligere tatt båt til eller fra Oslo, mens Kiel hadde jeg tatt båt fra på turen i 1998, dengang med Stena Line til Göteborg. Det var altså tid for å reise med Color Line til Kiel og tilbake. Skal man på svipptur med båt fra østlandet nå så er det jo det eneste alternativet, etter at fergestrekningen fra Larvik ble gjort om til en vanlig "fjordferge" sammenlignet med hva det var før.
Turen gikk med Color Magic begge veier, så det ble mindre enn fire timer til å fotografere flest mulig tog og busser. Været var ypperlig, nesten litt i varmeste laget, så tiden ble utnyttet fullt ut.

Busstrafikken i Kiel blir for det meste utført av Kieler Verkehrsgesellschaft (KVG). De aller fleste bussene er leddbusser, og det er som så mange andre steder i Tyskland kun MAN og Mercedes-Benz man finner. Av den nåværende bussparken utgjør MAN den eldste delen, mens man de senere år har kjøpt MB.
KVG #280 er en MAN NG313 fra 2002. Jeg kunne sikkert valgt et bilde som viste busstypen bedre, men her var det uten tvil reklamen som fanget min oppmerksomhet. Det er rett og slett reklame for en lokal møbelbutikk som har spesialisert seg på skandinaviske møbler, og en norskprodusert lenestol pryder bakerste delen av bussen. En annen ting som jeg la merke til er jo at de benytter norsk/dansk "ø" og ikke tysk/svensk "ö" i navnet.


KI-EL 4680 på Sophienblatt, Kiel, 30.04.2012.


Av andre selskaper der finner man blant annet Autokraft, som etter de ble kjøpt opp av Deutsche Bahn har lakkert bussene sine i det som kan virke som tysk kollektivtrafikks nasjonalfarge; "Verkehrsrot".
Autokraft #632 er en 2002-modell Setra S315NF, en bussmodell som ikke finnes i Norge. Det syns jeg egentlig er litt dumt, for de er blant de best utseende lavgulvsbusser som er produsert. Etterkommeren S415NF finnes det fire stykker av i Narvik, og de kommer jeg faktisk tilbake til senere i årskavalkaden.


KI-AK 632 på Sophienblatt, Kiel, 30.04.2012.


Det som man i Norge kaller rutebilstasjon eller bussterminal kaller tyskerne ofte for "Zentraler Omnibus-Bahnhof", forkortet ZOB. Kiel ZOB ligger under et parkeringshus rett ved jernbanestasjonen, så noe bra fotolys er det ikke der, men det var da såpass at jeg tilbragte den siste tiden der for å få bilder av noen regionalbusser.
Selskapet Reisedienst Bölck stiftet jeg bekjentskap med da jeg bodde i København, siden de flere ganger var å se der med sine flotte Setra turbusser, men de har også noe rutetrafikk under navnet "Kiele Möwe". SL-KM 12 er en Mercedes-Benz O407 fra 1997, kjøpt brukt i 2007. Og en kan vel ikke si annet enn at den på ingen måte bærer preg av alderen.


SL-KM 12 ved Kiel ZOB, 30.04.2012.



Mai


En årlig begivenhet i april/mai er RSA bussweekend, som i 2012 ble arrangert første helgen i mai. Her er et samlingsbilde med litt av hvert av nye og brukte busser i forskjellige størrelser.


RSA i Drammen, 05.05.2012.


To dager før nasjonaldagen dukket det opp en særdeles glorete 1990-modell Setra S228DT fra Danmark. CF88165 tilhører Brande Buslinier, men ble bruktimportert fra Tyskland i 2011. Det var for å bli teambuss for sykkellaget med det korte og enkle navnet "Christina Watches Onfone - powered by Dana". Laget ble startet av en særdeles beryktet "(påske)kylling", så da passet det jo bra at jeg fotograferte den blant blomstrende påskeliljer og tulipaner.


CF 88 165 ved Gamle Kirkeplass, Drammen, 15.05.2012.


Vanligvis er nasjonaldagen en dag da jeg tar det med ro og ikke gjør stort av meg, men denne gangen satte jeg på bussen mot Drammen i passe tid for å få med meg noen ettermiddagsaktiviteter. Det første jeg hadde tenkt å få med meg var russetoget, men det som virkelig trakk meg dit var noe relatert til bussen på forrige bilde.
Jeg vet ikke eksakt hvor mange russebusser det var i Drammen i fjor, men jeg tror det var litt over et dusin. Den som vant kåringen av årets russebuss var SR32820 med navnet "Gullruten 2012". Dette er opprinnelig Lommedalsbussen #20 fra 1990, senere Norgesbuss #120. I 2004 ble den solgt til Nexus Trafikk og rakk akkurat å bli med over i UniBuss før den ble tatt ut av trafikk høsten 2007. Den har vært russebuss hvert år siden 2009, og ser ut til å bli det også i år.
Bussen bakenfor er UA15690 med navnet "Skrik". Også denne er fra 1990, tidligere Romeriksbussene #533. Den rakk såvidt å bli med over i Concordia Bus Norge før den ble tatt ut av trafikk i 2007. Den har vært russebuss i 2008-2010 og 2012.


SR 32820 ved Bragernes torg, Drammen, 17.05.2012.


Naturlig nok hadde ikke russebussene lov til å være med i selve russetoget, så der var det bare minibusser og biler som fikk være med utenom de gående. Og som vanlig når man skal stå pent kledd utendørs så er det ordentlig drittvær. En kombinasjon av været og trengselen gjorde også at bildene ble heller dårlige.
Heldigvis hadde i hvert fall en av minibussene i russetoget tidligere tilhørt et busselskap. DF97665 er en Mercedes-Benz T1 410D fra 1992 som opprinnelig ble levert til S.S.V Bilselskap. Den var med over i Østfold Bilruter og Nettbuss Østfold og solgt til en privatperson i 2006. Etter det ser det ut for at den har vært russebil i 2010 og 2012.


DF 97665 på Bybrua i Drammen, 17.05.2012.


Hovedgrunnen for at jeg dro til Drammen på nasjonaldagen var fordi sykkelløpet Tour of Norway, med internasjonale sykkellag på deltakerlista, skulle ha målgang for dagsetappen i Drammen den dagen. Sporten er beryktet for de siste tiårenes dopingavsløringer og alt det der, men jeg liker å se på landeveissykling på TV fordi man får med seg så mye landskap og geografi. Nesten alt jeg kan om Frankrike vet jeg fra å ha sett på Tour de France nesten hver sommer siden slutten av 90-tallet. Jeg er ellers ikke interessert i sport, men landeveissykling har så mange aspekter og blir såpass avansert med opp mot 20 lag og 200 deltakere som alle kjemper mot hverandre på forskjellige måter, at det faktisk er en interessant sport å følge med på. Jeg kan jo heller ikke legge skjul på at det at en sykkel er en teknisk avansert innretning også gjør det mer "relavant". Derfor må jeg jo få det med meg når de kommer til mitt nærområde.
Team Sky er laget der blant annet norske Edvald Boasson Hagen sykler, og de har også noen ganske flotte lagbusser. En av lagets Volvo 9700HD B12B var med til Drammen, og som man kan se på de ekstra lufterillene på siden av bussen er det mye rart som disse bussene er utstyrt med. Selve laget er britisk, men hele logistikkavdelingen, deriblant bussene, hører hjemme hos Tour Racing Ltd i Deinze i Belgia.


843-BHL ved Losjeplassen, Drammen, 17.05.2012.


Jeg må jo sørge for å få med litt busser "hjemmefra", så her er Telemark Bilruter #130 på Dalen. Den er vel kanskje fortsatt den minste OmniExpress som er bygget. I hvert fall er det tvilsomt om det finnes noen som er mindre.


NF 52252 hos Telemark Bilruter på Dalen, 27.05.2012.
Mvh.
Øyvind Berg