[Gbg] Takluckskåpor på MAN-bussar?

Startat av Daniel P, 11 juli 2009, 12:59:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel P

Varför är alla tackluckskåpor på GS MAN-bussar nerplockade? Ramlar dom ner i huvudet på folk annars?

Erling.L

Jupps dom trillar ner i parti o minut, dom har bytts ut helt vid nått tillfälle men vad förväntar man sig om man använder kardborre tejp.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Daniel P

Korkat av MAN att fortsätta med samma idiotiska konstruktion år efter år.  ::)

M

Citat från: Daniel P skrivet 11 juli 2009, 14:04:50 PM
Korkat av MAN att fortsätta med samma idiotiska konstruktion år efter år.  ::)
Köper MAN smäckbussar så får MAN vad MAN betalar för. Samma dynga som Neoplan.

/M

Sundås

Citat från: M skrivet 11 juli 2009, 15:55:16 PM
Köper MAN smäckbussar så får MAN vad MAN betalar för. Samma dynga som Neoplan.

/M

Det är okej att vara kritisk, men det där inlägget tillförde inte någonting, utan var bara smutskastning!
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

M

Citat från: Sundås skrivet 11 juli 2009, 16:19:20 PM
Det är okej att vara kritisk, men det där inlägget tillförde inte någonting, utan var bara smutskastning!
Jasså du ungefär lika mycke smuts som att Säffle bara är skit och skramlar sönder då eller? Det är nämligen helt ok att skriva här men att kritisera annat får man f-n för.
Jag anser att MAN och Neoplan är den värsta smäcket som finns och då skriver jag det passar det inte så läs inte.

76

Samma "problem" finns i Uppsala. Det ligger en hög med kåpor någonstans i garaget.

Sen händer det att de får hjälp att trilla ner också.

Sundås

Citat från: M skrivet 11 juli 2009, 16:31:53 PM
Jasså du ungefär lika mycke smuts som att Säffle bara är skit och skramlar sönder då eller? Det är nämligen helt ok att skriva här men att kritisera annat får man f-n för.
Jag anser att MAN och Neoplan är den värsta smäcket som finns och då skriver jag det passar det inte så läs inte.

Jag har ingen större erfarenhet av någondera, så jag kan inte uttala mig!

Vad jag ville få fram var, att ska man skriva inlägg så bör de innehålla något konstruktivt.

Hade du förklarat varför MAN/Neoplan var så mycket sämre hade jag köpt ditt inlägg, men att skriva att bussarna är dynga utan att förklara varför, det bidrar bara till att skapa dålig stämning!

Citerar reglerna: Vill du berömma något så skriv vad du gillar med den eller varför du gillar den.

Det borde kunna funka när man inte gillar något också!

Jag vill fortfarande poängtera att jag inte är förespråkare av något speciellt märke..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Leif D

Citat från: Sundås skrivet 11 juli 2009, 18:46:25 PM
Jag har ingen större erfarenhet av någondera, så jag kan inte uttala mig!

Vad jag ville få fram var, att ska man skriva inlägg så bör de innehålla något konstruktivt.

Hade du förklarat varför MAN/Neoplan var så mycket sämre hade jag köpt ditt inlägg, men att skriva att bussarna är dynga utan att förklara varför, det bidrar bara till att skapa dålig stämning!

Citerar reglerna: Vill du berömma något så skriv vad du gillar med den eller varför du gillar den.

Det borde kunna funka när man inte gillar något också!

Jag vill fortfarande poängtera att jag inte är förespråkare av något speciellt märke..

Klart han inte kan förklara det !!
Problemet ligger nog inte i bussarna utan någon annan stans och det är kännsligt att erkänna, om han ens förstår det.
Europa och andra delar av världen är ju nerlusat med MAN- och Neoplan-bussar, en det är ju tydligen bara i vårt land man har problem med att bussarna inte håller ihop. F.ö. så vill jag ju påminna om att även Scania när man introducerade OmniCity, monterade invändiga paneler med kardborrefästen, vilket f.ö. är ett mycket bra fäste, om det används som det ska.

Nej problemet är nog att i vårt land så är vi inte rädda om våra fordon, förare kör som dårar, bryr sig inte om gupp och potthål, bromsar hårt, accelererar hårt m.m m.m. Verkstäder som sköter fordonen, de har man inte heller, dvs man gör ju lite, men bara precis det som reglerna kräver, inte ett dugg mer. Och att lära sej att göra iordning något på rätt sätt, det verkar ju oftast inte ens finnas på kartan.
Sedan hjälper ju våra kära resenäre ofta till med att plocka isär fordonen aktivt också, men återställa det ??  Nej nej, det kostar ju pengar så de gör vi inte och f.ö. så finns det ju inga delar hemma.

Sen är de ju detta med vår infrastruktur, den körs ju ner totalt innan det gör något åt den. istället för att reparera slitna gator och vägar så sätter man alla tillgängliga resurser på att  bygga farthinder, avsmalningar och rondeller.

Sen ska vi nog inse, att bussar numera närmar sej personbilar mer och mer i kvalitet, från att förr i tiden hållit samma höga nivå som spårfordon håller. Spårfordon (med något undantag) håller fortfarande att köra med i upp till 40-50 år, om de sköts och underhålls på ett bra sätt, medan bussar som för ca 20 år sedan höll i 20-25 år, nu oftast är nere på runt 10, kanske 15 år.

(Tänk nu på att det jag skev ovan är en kraftig skenrealisering av verkligheten och ingen specifik är utpekad). 
;-)

M

Citat från: Sundås skrivet 11 juli 2009, 18:46:25 PM
Jag har ingen större erfarenhet av någondera, så jag kan inte uttala mig!

Vad jag ville få fram var, att ska man skriva inlägg så bör de innehålla något konstruktivt.

Hade du förklarat varför MAN/Neoplan var så mycket sämre hade jag köpt ditt inlägg, men att skriva att bussarna är dynga utan att förklara varför, det bidrar bara till att skapa dålig stämning!

Citerar reglerna: Vill du berömma något så skriv vad du gillar med den eller varför du gillar den.

Det borde kunna funka när man inte gillar något också!

Jag vill fortfarande poängtera att jag inte är förespråkare av något speciellt märke..
Klagas ju på att Säfflebussar är skramliga tycker att dom har blivit rikigt bra.
MAN bussar dônar och skramlar enligt min mening som passagerare och som förare tycker jag att dom är för trånga.

/M


M


yngrot

Alla är vi olika och gillar vissa bussar mer än andra . Det finns stor skillnad mot svenska bussar kontra tyska . Tyska bussar har mindre förarplats annorlunda placering på pedaler, dörrfunktioner mm och det man är van vid är ju det bästa ... se bara debatten om dörrvred kontra tyska knappar på panelen höger om ratten...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Leif D

Citat från: M skrivet 11 juli 2009, 22:50:34 PM
Citat från: Leif D skrivet 11 juli 2009, 20:47:52 PM
Klart han inte kan förklara det !!


Vad snackar du för gojja?

/M


Sanningar som du inte vågar dej på kanske......
De du säger är så väl färgat av personliga åsikter så de är inte mycket att fästa sig vid tyvärr.
;-)

737

Citat från: yngrot skrivet 11 juli 2009, 23:26:55 PM
Alla är vi olika och gillar vissa bussar mer än andra . Det finns stor skillnad mot svenska bussar kontra tyska . Tyska bussar har mindre förarplats annorlunda placering på pedaler, dörrfunktioner mm och det man är van vid är ju det bästa ... se bara debatten om dörrvred kontra tyska knappar på panelen höger om ratten...

Vad som är bäst är tydligen vad man är van vid?

F.ö. är väl nästan alla bussar idag tillverkade i Polen? Både Neoplan, MAN, Volvo och Scania har väl sina fabriker i Polen? Inte för att jag på något sätt tror att kvalitéten skulle bli sämre av att fabriken ligger där.

Nupski

Citat från: M skrivet 11 juli 2009, 22:48:46 PM
Klagas ju på att Säfflebussar är skramliga tycker att dom har blivit rikigt bra.
MAN bussar dônar och skramlar enligt min mening som passagerare och som förare tycker jag att dom är för trånga.

/M



Håller med. Sitter man i en MAN A23 av senare årgång så skramlar det nåt så djävulusiskt. Körde GS 597 nu senast ner till Brottkärr och var tvungen ta en långpromenad för att rensa huvet. När man styr en B9S med säffle kaross så visst det skramlar men inte lika infernaliskt så hellre Volvo än MAN.