Huvudmeny

[710E] Segeltorp C

Startat av Bussmicke, 05 februari 2009, 19:07:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

En skoltur som inte står i tidtabellen och som jag inte visste om förrän jag idag ringde och frågade var jag kunde hitta 5517.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cero

Kul med udda destinationer. Husen i bakgrunden står väl på marken som tidigare huserade huddingegaraget om jag inte ser helt fel?

Kvarne

Citat från: Cero skrivet 05 februari 2009, 19:34:48 PM
Kul med udda destinationer. Husen i bakgrunden står väl på marken som tidigare huserade huddingegaraget om jag inte ser helt fel?

Stämmer bra det!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

AO

Körs det många skolturer i Stockholm med SL-bussar eller körs det även med bussar som inte har SL-lack? I Gävle kör ju Swebus blandat med både X-trafiklackade bussar och bussar med Swebus-lack på skolturer.

Fredde

Den enda bussen i serien som inte har fast instrumentpanel. När ratten justeras så följer allt ihop med som ett paket, gäller att hålla i ratten så det inte åker ner i bottenläge med en duns ::)


Börje

Citat från: AO skrivet 05 februari 2009, 19:39:35 PM
Körs det många skolturer i Stockholm med SL-bussar eller körs det även med bussar som inte har SL-lack? I Gävle kör ju Swebus blandat med både X-trafiklackade bussar och bussar med Swebus-lack på skolturer.

Förstärkningar på ordinarie linjer, t ex när många skolbarn åker, körs normalt av det garage linjen linjen tillhör med vanliga bussar. I tätortskommunerna behövs ingen annan skolbusstrafik. I de mer glesbefolkade kommunerna upphandlas ofta skolbusstrafiken av kommunen och kan då vinnas av vilket bolag som helst. I Värmdö kommun körs t ex skolbussarna av Westin Buss. Finns det fler exempel?

Måns Johannesson

Citat från: Bussmicke skrivet 05 februari 2009, 19:07:02 PM
En skoltur som inte står i tidtabellen och som jag inte visste om förrän jag idag ringde och frågade var jag kunde hitta 5517.

Det finns även en motsvarande tur på morgonen (även om jag har för mig att den gick på linje 703), jag gjorde en sökning i resplaneraren och råkade hitta en buss som gick 3 minuter före ordinare buss.

/Måns

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 februari 2009, 23:09:11 PM
Den blev väl aldrig ombyggd, tror det finns ytterligare fd Björknäsare i förskingringen som inte heller blev det

5516 & 5518... dem tre som flyttades till Tyresö vet jag inte om dem blev ombyggda då "åtgärdsprogrammet" startade i samma veva som dem flyttades

CS

Citat från: homer skrivet 05 februari 2009, 23:50:24 PM
5516 & 5518... dem tre som flyttades till Tyresö vet jag inte om dem blev ombyggda då "åtgärdsprogrammet" startade i samma veva som dem flyttades
5529 är inte heller ombyggd, och den trodde jag var den enda. Det är i alla fall den enda jag stött på som inte varit ombyggd. 5517 ser ju onekligen ut att inte vara ombyggd men de andra två vet jag inte om.

5529 har jag tyckt varit väldigt trevlig som har denna funktionen, knappar och allt kommer på bekvämare avstånd. Vad jag förstått byggdes dessa om för att de skramlade och hade sig? Upplever det dock inte som något större problem...