Huvudmeny

ZF vs Voith

Startat av Calle, 21 november 2008, 00:35:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kim

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 november 2008, 21:31:03 PM
Detta var intressant.
Jag har "bara" erfarenhet av I-Shift på turistbussar och expressbussar, och där är det den bästa växellådan som någonsin uppfunnits. Någon mjukare växling har jag aldrig upplevet...helt underbar att köra.

Men....kan det vara i samband med tätare start och stopp och med motor (340hk antar jag) som den inte passar så bra kanske? I-shift är ju ingen automatlåda, utan en manuell med växlingsautomatik - vilket innebär att den måste ha tid på sig att tänka...och när den tänker så har man kanske åkt den lilla sträckan mellan hållplatsen och trafikljuset och måste bromsa igen - vilket får till följd att växellådan inte "hänger med"?

Kan det vara en teori?

Ja! Det er en god teori. Linje 300S + 400S er expressbusser i Københavns omegn, og disse ruter er med stram køretid, så det er speederen i bund konstant, og det er tydeligt at det er dét der er problemet.

Ulf Rådeström

Citat från: Kim skrivet 22 november 2008, 09:15:10 AM
Ja! Det er en god teori. Linje 300S + 400S er expressbusser i Københavns omegn, og disse ruter er med stram køretid, så det er speederen i bund konstant, og det er tydeligt at det er dét der er problemet.

Ja, är det så kan jag ju helt klart konstatera, utan att vara teknisk expert, att måste man ha plattan i mattan hela tiden som det ofta är i linjetrafik, så passar INTE I-Shift något vidare, eftersom den måste ha tid på sig att tänka.

Det är ju bara att gå tillbaka till tiden innan man hade en automatlåda och tänka gasa-växla-gasa osv.

Men är det bara något prov man gjort för o kolla hur I-Shift fungerar i linjetrafik i Köpenhamn tro? För det finns ju som sagt rena automatlådor att välja.

Mattias Andersson

Citat från: Verspieder skrivet 22 november 2008, 07:52:10 AM
Jag upplever I-shiften som hoppig och studsig endast när man gasar alltför försiktigt och kör som om det vore en automatlåda, genom att släppa upp gasen lite ibland. Hitta istället ett läge på gaspedalen, håll fast vid det, och vips blir växlingen mjukare. "Plattan i mattan" gör inte direkt växlingarna mer ryckigare, snarare tvärtom. Men det hela är nog bara en vanesak.

Jo du har helt rätt vad gäller för lite gaspådrag.
Dock så när man körde kvällar å lågtrafik så vill jag gärna krypköra inne
i samhällena.

På turistvagnar el andra linjer där man inte stannar så ofta är dem säkerligen
jättebra å köra med,men inte i linjetrafik med alltför många stopp.
Jag gav upp efter ett halvår på sträckan Kristianstad-Malmö som skåneexpress 1,2.

jzon67

Som Yrkesförare är det väö inga problem att anpassa sig efter växellådans utväxling. Det är bara att gilla gäget, så att säga. Dock anser jag att I-shift-lådan är lite väl tät-stegad. Tacka vet jag en hederlig Wilson-låda

Ersa

#19
Citat från: jzon67 skrivet 23 november 2008, 05:20:09 AM
Som Yrkesförare är det väö inga problem att anpassa sig efter växellådans utväxling. Det är bara att gilla gäget, så att säga. Dock anser jag att I-shift-lådan är lite väl tät-stegad. Tacka vet jag en hederlig Wilson-låda

Tätortsförarna i Umeå hade inga större bekymmer med att framföra de inlånade I-shiftbussarna i tätortstrafiken. Visst var det hela lite ovant, men inte gick det överdrivet ryckigt trots ett evigt växlande mellan 4:an och 12:an där växlar hoppades över endast i rena utförslut.

Det stora irritationsmomentet bland förarkåren var istället att Volvo tyvärr saknar knapp för att aktivera dörrbromsen vid rödljus (som Neoplan och Solaris har). Antingen får man stå och trycka ner bromspedalen, eller lägga i neutral innan man drar åt parkeringsbromsen. När ljuset sedan slår om till grönt måste man först släppa på handbromsen, vänta nån sekund, och sedan lägga i D-läget och hoppas på att växeln går i. Är man för snabb ljuder en störande summer som inte tystnar förrän 2-3 sekunder efter man har tryckt in "summerdödarknappen" i taket. Tragiskt nog gäller detta även på de nya B9S (som väl ska föreställa tätortsvagnar?) som har ren automatlåda. Väldigt irriterande. >:(

Ulf Rådeström

Citat från: jzon67 skrivet 23 november 2008, 05:20:09 AM
Som Yrkesförare är det väö inga problem att anpassa sig efter växellådans utväxling. Det är bara att gilla gäget, så att säga. Dock anser jag att I-shift-lådan är lite väl tät-stegad. Tacka vet jag en hederlig Wilson-låda

Jo, du har faktiskt ganska rätt där.
Att säga att I-Shiftlådan är dålig är rent felaktig.
Det är nog det bästa Volvo uppfunnit på länge...där kan både Evobus AS-Tronic och Neomans TipMatic (båda utvecklade av ZF) slänga sig i väggen med sina slöa växlingar och bakåtrull.

Saken är väl den att bussarna i Köpenhamn som det var frågan om rullar på expresslinjer med färre stopp och rakare körvägar i kranskommunerna, vilket borde passa I-Shift ganska bra trots allt.

Eftersom det inte är en automatlåda, så får man helt enkelt se till att köra som med en manuell låda - vilket innebär att man släpper lite på gasen när man känner att växlingen kommer etc.

Största problemet är dock (tror jag) att många förare idag har utbildning för automatlåda på buss och inte manuell. Man får ju köra I-Shift etc men endast i automatläge då, vilket genererar en del okunskap bland förarna.

Måste även tillägga till Mattias Andersson...I-Shiftlådan gav du upp o försöka köra bra med på Skånexpressen? Där den borde va som allra bäst...högre farter, långa sträckor, få stopp....obegripligt...åtminstone i mina ögon.

Hade själv en I-Shiftlåda och körde med igår kväll på en ny Volvo...och satt och funderade en del på körning och känsla med den...och då körde jag inne i Stockholms innerstad...och det gick alldeles utmärkt - men då hade jag ju ingen pressad tidtabell jag behövde köra livet ur mig för utan kunder som skulle åka bekvämt och lugnt....

Simon Bertilsson

Citat från: Mattias Andersson skrivet 22 november 2008, 06:56:40 AM
Kan bara kort säg att I-shift låda är nog de sämsta jag kört med..
Ryckigt å hoppigt,och går inte å krypköra i köer eller liknande från
hela bussen hoppar å skuttar.

Antingen en ren automatlåda eller manuell riktig låda!

Men erfarenhet av I-Shift är att den går väldigt mjukt och fint. Det enda tillfället då den blir ryckig är vid start i uppförsbacke. Har du backstartshjälp är det dock inget problem.

Kim

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 november 2008, 11:00:42 AM
Ja, är det så kan jag ju helt klart konstatera, utan att vara teknisk expert, att måste man ha plattan i mattan hela tiden som det ofta är i linjetrafik, så passar INTE I-Shift något vidare, eftersom den måste ha tid på sig att tänka.

Det är ju bara att gå tillbaka till tiden innan man hade en automatlåda och tänka gasa-växla-gasa osv.

Men är det bara något prov man gjort för o kolla hur I-Shift fungerar i linjetrafik i Köpenhamn tro? För det finns ju som sagt rena automatlådor att välja.

Grunden til at Concordia har valgt I-Shift er at Volvo B12BLE er en tørstig bus, dens brændstoføkonomi er ikke god, men Volvo har lovet at hvis Concordia valgte I-shift så ville brændstoføkonomien blive bedre!

Bussen skal køres pænt med den gearkasse, og det bliver disse busser ikke, for det går snabbt på disse ruter og chaufføren er ligeglad med om gearerne rykker eller ej... Sådan er virkeligheden altså.

Ulf Rådeström

Citat från: Kim skrivet 23 november 2008, 13:10:32 PM
Grunden til at Concordia har valgt I-Shift er at Volvo B12BLE er en tørstig bus, dens brændstoføkonomi er ikke god, men Volvo har lovet at hvis Concordia valgte I-shift så ville brændstoføkonomien blive bedre!

Bussen skal køres pænt med den gearkasse, og det bliver disse busser ikke, for det går snabbt på disse ruter og chaufføren er ligeglad med om gearerne rykker eller ej... Sådan er virkeligheden altså.

Japp...vilket ju får till följd att I-shiften till Köpenhamnstrafiken är helt felaktig utan man borde valt en ren automatlåda istället.
Att I-shiften skulle dra ner bränsleförbrukningen har jag svårt att se, ZF har ju sin Ecomat, vilken är mycket utvecklad att köra ekonomiskt med...som ett exempel.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 november 2008, 15:27:32 PM
Japp...vilket ju får till följd att I-shiften till Köpenhamnstrafiken är helt felaktig utan man borde valt en ren automatlåda istället.
Att I-shiften skulle dra ner bränsleförbrukningen har jag svårt att se, ZF har ju sin Ecomat, vilken är mycket utvecklad att köra ekonomiskt med...som ett exempel.

Volvo hävdar dock å det bestämdaste att I-shiften gör att bussen drar mindre bränsle än en likvärdig buss med automat eller manuell.

Calle

Och för mig som inte riktigt kan allt om växellådor, så undrar jag hur fordon med årsmodell 2008, med ZF-låda växlar så hårt, och orsakar buller?

Vi pratar om Volvo boggie med 8500/8700-kaross och B9S i Göteborg, som har ZF-låda som rycker och slår hårt och tvärt i växlingen. En del har sagt att en växellåda kan vara inställd för "ekonomikörning", eller i ett "power"-läge, varav det sistnämnda låter ganska troligt. Min vi ser också detta på vissa Scania OmniCity, som växlar hårt och tvärt.  :-X

Hur är det med ljudisoleringen egentligen?  ???

Karsten

Citat från: Calle skrivet 23 november 2008, 22:15:17 PM
Och för mig som inte riktigt kan allt om växellådor, så undrar jag hur fordon med årsmodell 2008, med ZF-låda växlar så hårt, och orsakar buller?

Vi pratar om Volvo boggie med 8500/8700-kaross och B9S i Göteborg, som har ZF-låda som rycker och slår hårt och tvärt i växlingen. En del har sagt att en växellåda kan vara inställd för "ekonomikörning", eller i ett "power"-läge, varav det sistnämnda låter ganska troligt. Min vi ser också detta på vissa Scania OmniCity, som växlar hårt och tvärt.  :-X

Hur är det med ljudisoleringen egentligen?  ???

Det är billigare så.. Växellådorna överlag har blivit bättre ur komfortsynpunkt, jämfört med hur illa vissa ZF-lådor i Volvos 80-talsbussar kunde slå i växlarna. Men jag håller med dig om att ZF-lådorna inte är riktigt så bra som de borde vara. Vissa vagnar med ZF går alldeles utmärkt, och är då att föredra framför Voith, medan en del ZF går mycket illa.

yngrot

Min erfarenhet av ZF- Voith SF Volvo B10le Säffle 95or MaxCi Voith 95or Voith växlade mjukare och inte hoppade upp och ner i lådan i uppförsbacke som ZFen gjorde. Däremot när MaxCi var nya var den mer ryckig men efter justering av retarder blev den bättre.. men som sagt en Wilson var den bästa för att köra mjukt med. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Calle

Har också hört att Den Oudsten här i Gbg, saknar variabel växling, och endast har 4 st fasta växlingspunkter...  ::)

Nupski

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2008, 22:02:44 PM
Som ZF 2HP45 kanske?


Nästan som en tvåstegs hästspark i Den Oudsten. Det sitter 4-stegad ZF i Den Oudsten ledbussar som är fasta i växlingarna. Ganska lätt att hålla fart då den stegar upp första gången i 25km/h nästa gång i 40km/h och sista gången i 50km/h.