Den nya vintertidtabellen för JLT:s tätortstrafik har kommit ut på JLT:s hemsida, med dessa ändringar:
* Linje 3 får utökad trafik, mer 10-minuterstrafik på vardagar.
* Linje 10 dras in.
* Linje 11 får ny ändhållplats, och körs till det nya bostadsområdet Samset. Angör ej längre Sveahälls vändplan.
* Linje 18 får ny linjesträckning, och försvinner från Mariebo. Från Juneporten körs bussen Västra Storgatan - Dunkehallavägen - Prostkvarnsgatan till Sveahälls vändplan.
* Linje 25 dras in.
* Linje 26 får 10-minuterstrafik mellan ca. 7.00-8.00 samt ca. 15.00-17.30.
* Linje 27 ersätter både linje 10 och 25, och körs Månsarp/Torsvik-Taberg-Norrahammar-Centrum-Mariebo(-Flygplatsen). 10-minuterstrafik mellan ca. 7.00-8.00 samt ca. 16.00-17.30.
* Linje 28 körs Flahult-Norrahammar-Hovslätt-Centrum-Solåsen, och ersätter därmed linje 10 på Solåsen samt linje 25 i Hovslätt.
* Linje 29 körs endast Sjöåkra-Trånghalla.
* Linje 35 (Direktbuss Huskvarna-Jönköping) får utökad trafik morgon och eftermiddag.
http://www.jlt.se/tider/Tatortstrafik100822.asp (http://www.jlt.se/tider/Tatortstrafik100822.asp)
Dessutom skall biogasledbussar sättas in på stomlinjerna någon gång i höst/vinter, vilket gör att antalet biogasbussar i Jönköping stiger till ca. 35-40, istället för de 9 som rullar idag. Står inget om detta på hemsidan men jag har varit i kontakt med JLT.
(Notera att det sista inte är helt säkert, då Arriva försvinner nästa sommar, så jag vet inte om vi får se dessa bussar överhuvudtaget.)
Klart vi kommer få se de bussarna, frågan är vem som kommer köra dem...
Citat från: Bussmicke skrivet 01 juli 2010, 16:17:23 PM
Klart vi kommer få se de bussarna, frågan är vem som kommer köra dem...
Jag är inte så insatt i sådant här, men det är alltså möjligt att nästa operatör tar över bussarna ifrån Arriva sommaren 2011?
Citat från: Bingoberra skrivet 01 juli 2010, 16:39:51 PM
Jag är inte så insatt i sådant här, men det är alltså möjligt att nästa operatör tar över bussarna ifrån Arriva sommaren 2011?
Busslink är väl intresserad av denna trafik. Detta när man inte fick Malmö som man gärna ville ha. Nobina och Veolia samt även Orusttrafiken är väl övriga som är sugna.
Citat från: Jan skrivet 02 juli 2010, 10:45:20 AM
Busslink är väl intresserad av denna trafik. Detta när man inte fick Malmö som man gärna ville ha. Nobina och Veolia samt även Orusttrafiken är väl övriga som är sugna.
Orusttrafiken? Vem kommer att köra istället? :P ;)
Veolia? :)
Citat från: Ersa skrivet 06 juli 2010, 02:13:02 AM
Veolia? :)
Nu ska du int vara på det viset, det är Nobina som ska återerövra tappad trafik. 8)
Kan tillägga att linje 1 får 5-minuterstrafik mellan ca 7.00-8.00 från Råslätt på vardagar. Linje 28 får också 10 min trafik på morgonen.
Citat från: Bingoberra skrivet 11 juli 2010, 10:22:40 AM
Kan tillägga att linje 1 får 5-minuterstrafik mellan ca 7.00-8.00 från Råslätt på vardagar. Linje 28 får också 10 min trafik på morgonen.
Då kan man börja kalla de stomlinje snart då :)
Citat från: Bussmicke skrivet 01 juli 2010, 16:17:23 PM
Klart vi kommer få se de bussarna, frågan är vem som kommer köra dem...
Har nu varit i kontakt med arriva och de påstår att man kommer att fortsätta köra med befintliga bussar fram till dess att man lämnar jönköping. Får väl finna sig i att åka stöt-scania eller sardinburk på stomlinjerna ännu ett år...
EDIT
Notis: Teckensnittet på skyltningen hos bussarna har ändrats, numera har vad jag vet de flesta bussarna med matrisskylt samma teckensnitt som det som tidigare bara använts på diodskyltarna.
Saknar uppgifter om tätortstrafik i övriga städer inom JLT området, för mej veterligt finns sådan i vart fall Tranås, Nässjö och Värnamo, utöver den relaterade i Jönköping-Huskvarna.
Citat från: 1896 skrivet 06 juli 2010, 09:22:38 AM
Nu ska du int vara på det viset, det är Nobina som ska återerövra tappad trafik. 8)
Nej, nej! Tätortstrafiken var ju kommunägd från början, så givetvis skulle något lokalt, svenskägt företag sitta bra!
Citat från: Leif D skrivet 20 juli 2010, 18:46:16 PM
Saknar uppgifter om tätortstrafik i övriga städer inom JLT området, för mej veterligt finns sådan i vart fall Tranås, Nässjö och Värnamo, utöver den relaterade i Jönköping-Huskvarna.
Jag vet inte vilka uppgifter du saknar, så det kanske inte alls är dessa men ändå:
I Nässjö körs tätortstrafiken av Söne och i Värnamo av Karlssonbuss i Vaggeryd. Jag visade för övrigt bild på bussen i Värnamo för ett litet tag sedan. Vem som kör i Tranås vet jag inte, eftersom trafiken slutat för dagen när jag var där i fredags, men jag hittade en Mercedes Sprinter hos Tranås Taxi som verkade lämpad för uppgiften.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2010, 19:43:09 PM
Jag vet inte vilka uppgifter du saknar, så det kanske inte alls är dessa men ändå:
I Nässjö körs tätortstrafiken av Söne och i Värnamo av Karlssonbuss i Vaggeryd. Jag visade för övrigt bild på bussen i Värnamo för ett litet tag sedan. Vem som kör i Tranås vet jag inte, eftersom trafiken slutat för dagen när jag var där i fredags, men jag hittade en Mercedes Sprinter hos Tranås Taxi som verkade lämpad för uppgiften.
Stadstrafiken i Tranås körs med en Scania Lathi Scala av Hans Samuelssons Buss & Taxi
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 juli 2010, 20:14:11 PM
Stadstrafiken i Tranås körs med en Scania Lathi Scala av Hans Samuelssons Buss & Taxi
Då bör det vara denna som extraknäcker.
(http://www.savenfjord.nu/samuelsson_shb_493.JPG)
Tack Staffan ! Du kommer alltid med svar....
De jag mest tänkte på, egentligen, var att rubriken talade om tätortstrafik hos JLT, medan innehållet bara var Jönköping/Huskvarna, vilket ju var lite missvisande.
Citat från: Leif D skrivet 21 juli 2010, 23:24:26 PM
Tack Staffan ! Du kommer alltid med svar....
De jag mest tänkte på, egentligen, var att rubriken talade om tätortstrafik hos JLT, medan innehållet bara var Jönköping/Huskvarna, vilket ju var lite missvisande.
Trådtiteln fixad.
Ärligt talat hade jag inte en aning om att JLT körde tätortstrafik någon annanstans än JKPG/HVA.