Huvudmeny

Busslysen

Startat av Ola Å, 04 mars 2023, 14:00:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Å

Jag har ju varit med ett tag, men nog var strålkasterna bättre på äldre bussar. Trodde lamporna gått sönder första gången jag körde Scania Omnilink en kväll.
https://sverigesradio.se/artikel/forarnas-oro-daliga-stralkastare-pa-bussar-en-trafikfara

Rikard

Det största problemet e att när det sitter H7 lampor i halvljusen så går de montera dem fel  då lyser de rakt ner i marken eller rakt upp i trätopparna. Var så på de omni vi hade i mölndal för keolis 25xx o 26xx. De nuvarande volvona vi kör i mölndal har de 13 Dieselbussarna oxå halogen-lampor (vet inte vilken typ) o sett flera gånger nu att de monteras fel av servicen som byter lampor.

Nico

Sedan så är ett annat problem med dagens halvljus att de ofta sitter lågt ned och lätt blir smutsiga osv. Fordon som ofta rullar ute i mera glesbygdsbetonade områden förses ju därför ofta med fjärrljus mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Esbjörn

De absolut sämsta busslysen jag upplevt var halvljuset på Swebus Norrlandskustens Neoplan Megaliner. I det regniga novembermörkret fick man i 90 km/h bokstavligen sikta strax till höger om mötande bilars strålkastarljus. Neoplanerna hade halvljus i klass med månljus. Riktigt obehagligt.

DaViD^^

Kostnads fråga skulle jag säga.  Bussarna byggs så snålt det bara går.  Annars hade bussarna haft senaste ljudteknik.  Minimum borde vara xenon. Som varit aktuellt i långt över 10år så det borde vara noll bussar i trafik utan det idag.    Men så är det inte pga kostnadsfråga.   Vi i turistbuss branchen har xenon som standard istort sätt.  Men där får man inte glömma att byta lamporna iallfall en gång om året oavsätt om dom är hela eller ej. För ljuset minskar allt eftersom.    Man borde satsa på så enkla relativt billig försäkring att förarna faktist har bra ljus.    Men vinster är viktigare än säkerhet.     Idag med laser tekniken kan man få otroligt bra ljus med automatisk avbländning.  Men som vanligt är busstillverkarna 10år efter i utvecklingen.  Som vanligt.   

Nico

Tror inte tillverkarna är problemet utan mera att det som köps in till kollektivtrafiken är så slimmat som möjligt utifrån köparens håll. Dvs. ingen extrautrustning såtillvida det inte är kravställt i avtal etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Bussar från 1960-talet har ju ofta ovala strålkastare från Hella. Dessa var väldigt snygga och stilrena, men lär inte ha varit så värst bra enligt de förare som kört med dessa. De lär ha lyst för svagt, så de ersattes ofta med andra strålkastare på många bussar genom åren.

En intressant detalj är att dessa ovala strålkastare från Hella ändå tycks ha tillverkats under mycket längre tid än man tror. Vissa österrikiska bussar från början på 1990-talet levererades med just dessa ovala strålkastare från Hella, och vid det laget var inte bara strålkastartypen utdömd sedan många år i Sverige, det fanns knappt ens kvar någon buss i trafik som ens haft sådana.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.