Översikt över Keolis och VR:s vagnar i Stockholm

Startat av IvveRivve004, 28 januari 2023, 13:17:08 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

-B8RLE-

Hade rundtur i Råstagaraget med Keolis projektledare näst sista dagen (17 aug) innan avtalsskiftet, och flera personal sa att VR-numren på Scania/Volvovagnarna skulle ändras endast på de vagnarna där de befintliga inventarienumren skulle annars dubblettera med de Keolisnummer i bruk f.n.
Jaha, hej?!

-B8RLE-

#346
Keolis har nyligen hävt sin order av Ebusco-vagnarna för Lunda/Råsta av förståeliga skäl, men har senare motsagt de uppgifterna. Vi får istället se vilka Scania och/eller Volvo (8900) som får rulla på ytterligare förlängd övertid.

CitatEnligt Ebusco har Keolis Sverige annullerat en order på 50 bussar från Ebusco. Parterna har, enligt Ebusco, enats om att annullera ordern, samtidigt som en option på ytterligare minst 75 bussar kvarstår.

Keolis Sverige dementerar uttryckligen att man skulle ha annullerat ordern till Ebusco.

https://www.bussmagasinet.se/2024/10/krisande-ebusco-stammer-connect-bus/
https://www.ebusco.com/ebusco-initiated-legal-proceedings-for-payment-of-45-buses/ (engelska)
Jaha, hej?!

elliot


-B8RLE-

Mest troligen blir det ännu mer el-MAN då möjligheten att yttra den optionen finns kvar, men efter att TF lättade på produktionskraven så är andra med i matchen. Vi får se svaren de närmsta veckorna.
Jaha, hej?!

homer

Om SL nu har ändrat på kraven att bussar får köpas från Kina kan vi nog gissa att det blir svårt för Keolis att köpa sådana tillm Råsta/Lunda då det säkert gör hela affären mycket mer lönsammare för Keolis och konkurrenterna kommer kanske protestera att avtalet inte följs...

Vad gäller MAN har dom enormt långa leveranstider och vill man ha bussarna snabbar är 2 år blir det säkert någon annan tillverkare, finns ju faktiskt fler även om Volvo och Scania inte längre vill vara med i matchen...

Gano


Jörgen

Scania har också elbussar, dock med kaross från annan tillverkare.
Mvh: Jörgen

-B8RLE-

Ebusco planerar nu en företagsrekonstruktion, frågan blir om de ens klarar sig igenom dessa ödesdagar, när över 2/3 av kapitalet ska redan bort som viten till holländsk-italienska Qbuzz.
https://www.bussmagasinet.se/2024/10/elbusstillverkaren-ebusco-pa-konkursens-rand/
https://www.bussmagasinet.se/2024/10/ebusco-135-bussar-pa-nio-manader/
https://www.ebusco.com/ebusco-announces-further-details-of-its-turnaround-plan/ (engelska)
Jaha, hej?!

-B8RLE-

En av de tilltänkta MAN el till Lunda, 4656, har jag sett provköras runt Alvik i Keolis regi.  Hann dock inte ta en ordentlig bild på den.
Jaha, hej?!

Filip S


Fredrik Klint

En av de kommande MAN (el)ledvagnarna, UYJ04A, är märkt 4137.
Kanske inte så förvånande att man fortsätter i 41-serien.

-B8RLE-

#356
Är inte det dags att lägga till Nordvästs MAN 12E (46xx) i förteckningen? Ett dussin har nu reggats och placerats hos Keolis, nu under tester i olika steg.
Jaha, hej?!

-B8RLE-

#357
Vi får se vad Keolis tänker använda för ersättningen på Saltsjöbanan både före och efter leveranserna för E42, E37, och E36, då Keolis kör i andra hand för SS som ska ta över trafiken på snabbspårvägsnätet+Saltsjöbanan vid start för T25 på luciahelgen.
Jaha, hej?!

Micke A

Använd inte en massa förkortningar. Alla kan inte veta vad dom betyder.

Bussfanatikern