Huvudmeny

Huvudstaleden

Startat av David M, 25 mars 2008, 17:00:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

stefanruf

Scannade in en bild från taxikartan 1971 över huvudsta området.

David M

Någon som vet hur det var tänkt att E4 skulle korsa stambanan? Var det viadukt eller tunnel som skulle gälla? Och varför är en vägslinga inritad som slutar vid Hedvigsdal, var tanken att den skulle vara ett västligare alternativ till E4 eller leda trafiken från Essingeleden in till Solna?

Många frågor reser sig i mitt huvud här över hur planerarna tänkte och tyckte...

(stort tack för inscanningen av taxikartan stefan! Hade själv en sådan en gång i tiden från 1980-talet men den försvann vid en flytt...)

Anders Noren

Citat från: David M skrivet 31 mars 2008, 17:40:15 PM
Någon som vet hur det var tänkt att E4 skulle korsa stambanan? Var det viadukt eller tunnel som skulle gälla? Och varför är en vägslinga inritad som slutar vid Hedvigsdal, var tanken att den skulle vara ett västligare alternativ till E4 eller leda trafiken från Essingeleden in till Solna?

Många frågor reser sig i mitt huvud här över hur planerarna tänkte och tyckte...

(stort tack för inscanningen av taxikartan stefan! Hade själv en sådan en gång i tiden från 1980-talet men den försvann vid en flytt...)

En teori: vid tiden för ledernas planerande låg kanske Solnavägens korsning med järnvägen fortfarande i plan. Med vägarna utbyggda enligt kartan hade plankorsningen i så fall kunnat slopas helt och dagens underfart hade inte behövt byggas. Solnavägens funktion som infart till innerstaden från Råsunda och Huvudsta hade då övertagits av "Hedvigsdalslänken" och Huvudstaleden, endast Hagalundstrafiken hade gått på Solnavägen.

Jag antar för övrigt att det var broar som gällde, inte tunnlar. Resten av Essingeleden är ju byggd på broar och broar är dessutom mycket billigare än tunnlar.

Anders

stefanruf

Citat från: David M skrivet 31 mars 2008, 17:40:15 PM
Någon som vet hur det var tänkt att E4 skulle korsa stambanan? Var det viadukt eller tunnel som skulle gälla? Och varför är en vägslinga inritad som slutar vid Hedvigsdal, var tanken att den skulle vara ett västligare alternativ till E4 eller leda trafiken från Essingeleden in till Solna?

Många frågor reser sig i mitt huvud här över hur planerarna tänkte och tyckte...

(stort tack för inscanningen av taxikartan stefan! Hade själv en sådan en gång i tiden från 1980-talet men den försvann vid en flytt...)
Scannade in en bild längre norrut ochså, finns en hel del planerat där ochså verkar det som..


Mr G

CitatEn teori: vid tiden för ledernas planerande låg kanske Solnavägens korsning med järnvägen fortfarande i plan

Vilket år skulle det vara? Jag minns ingen plankorsning där, utan bara en tunnel som passerades på väg till/från Råsunda med linje 500, som trafikerade sträckan Norra Bantorget - S:t Eriksplan - Fotbollsstadion vid matcher på Råsunda. Måste ha varit före 1962 iså fall.

吉先生

JDS

Det är egentligen helt otroligt att se med vilken precision man har lyckats rita in motorvägar exakt överallt! Lite som att lågstadiebarnen enkelt ska kunna ta bilen till skolan, två kvarter bort längs motorvägen. Speciellt det där att ha två parallella motorvägar genom Solna med typ 1000 meters mellanrum är ju helt genialt!

Mr G, jag är fortfarande lite nyfiken på vad du menar med "den ursprungliga Huvudstaleden". Eftersom den del som blev byggd, med undantag för anslutningen till Oskarsrogatan, fortfarande är i bruk så vore det väl mer rättvist att kalla den "det som blev till av Huvudstaleden"?

Anders Noren

Citat från: Mr G skrivet 31 mars 2008, 19:49:32 PM
Vilket år skulle det vara? Jag minns ingen plankorsning där, utan bara en tunnel som passerades på väg till/från Råsunda med linje 500, som trafikerade sträckan Norra Bantorget - S:t Eriksplan - Fotbollsstadion vid matcher på Råsunda. Måste ha varit före 1962 iså fall.

Ingen aning. Jag var inte med då. Den tunnel du åkte med 1962 kanske inte var dagens underfart med fyra filer, skiljeremsor och två gång- och cykelbanor?

Anders

Mr G

CitatMr G, jag är fortfarande lite nyfiken på vad du menar med "den ursprungliga Huvudstaleden". Eftersom den del som blev byggd, med undantag för anslutningen till Oskarsrogatan, fortfarande är i bruk så vore det väl mer rättvist att kalla den "det som blev till av Huvudstaleden"?

Jag tror nog att det mer var så att folk kallade den vägen (den heter Sundbybergsvägen på taxikartan ovan) för Huvudstaleden i väntan på vad som komma skulle. Kanske fel att kalla den för den ursprungliga Huvudstaleden som jag gjorde. Mer nåt slags Huvudstaleden-Wanna-Be för att använda ett modernt uttryck. Fast för mig var den delen också Huvudstaleden, men vid närmare eftertanke var det kanske inte helt korrekt att säga så. Men säker är jag inte. Och inte var jag ensam om det heller.
吉先生

Mr G

CitatIngen aning. Jag var inte med då. Den tunnel du åkte med 1962 kanske inte var dagens underfart med fyra filer, skiljeremsor och två gång- och cykelbanor?

Nejdå, det är samma tunnel/underfart som nu. Vi får väl kolla upp vilket år plankorsningen försvann då.
吉先生

Anders Noren

Citat från: Mr G skrivet 31 mars 2008, 21:51:23 PM
Nejdå, det är samma tunnel/underfart som nu. Vi får väl kolla upp vilket år plankorsningen försvann då.

Okej, nytt förslag: "Hedvigsdalslänken" är på- och avfarten söderut/söderifrån medan den lilla trafikplats vi ser på östra sidan av järnvägen endast har på- och avfarter norrut/norrifrån. Genom att lägga ramperna på varsin sida av järnvägen minskas behovet av broar över spårområdet. Dessutom gör man två trevägskorsningar av vad som kunde ha varit en hårt trafikerad fyrvägskorsning (låt vara med planskilda huvudflöden) vilket är helt i linje med dåtidens (och nutidens) trafiksäkerhetsidéer.

Anders

Tiberia

Citat från: stefanruf skrivet 28 mars 2008, 21:31:23 PM
Scannade in en bild från taxikartan 1971 över huvudsta området.


Kan du möjligtvis scanna in kartan med nån klick till vänster?
Där finns det delar som blev färdigbyggda men oanvända och delvis oanvända.

Några bilder från idag för den intresserade:
http://img115.imageshack.us/my.php?image=pa170438la1.jpg
http://img227.imageshack.us/my.php?image=pa170423xw4.jpg
http://img397.imageshack.us/my.php?image=pa170427no4.jpg

Kotta

Citat från: Anders Noren skrivet 25 mars 2008, 18:32:58 PM
Vad jag däremot inte begriper är varför Huvudsta inte är anslutet till Essingeleden-Norra länken via de befintliga, oanvända, ramperna utan bara till Klarastrandsleden.

Anders

Det här har förbryllat mej länge oxå. Man kan åka av smidigt till huvudsta om man kommer på essingeleden norrgående och man kan likaså åka på essingeleden i södergående från huvudsta (där har man till och med två alternativ!). Men norrgående påfart och södergående avfart kräver den smidiga 'genvägen' via karlberg på klarastrandsleden/pampaslänken.

Avfarten mot Huvudsta i södergående riktning är förvisso byggd men slutar abrupt i ett berg söder om tomteboda som förmodligen kan kosta en slant att spränga bort.
Däremot tycker jag det ser ut som en norrgående anslutning från pampaslänken, om än till vänster sida av körbanan, borde vara rätt billig och ser ut att ha varit planerad. Eller är stumpen uppe till vänster på bilden (länken nedan) bara en rest av en äldre dragning?

http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&mapstate=2%3B18.01836%3B59.34455%3Bo%3B18.01725%3B59.34513%3B18.01956%3B59.34392%3B624%3B537%3B2%3B1&mapcomp=%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B0%3B0%3B%3B%3B%3B0&what=map_adr

Ersa

Tack för taxikartorna. Nu fick jag svar på en fråga jag tänkt länge på. En nära släkting till min sambo är nämligen uppväxt på "Villa Hagsäter", idag på adress Hagavägen 22 i Solna, norr om norra kyrkogården. Kommunen löste in huset och intilliggande hus just för att riva dessa i samband med byggandet av en stor väg. Vägen blev inte av, och de fina husen står därför kvar. :)

http://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/stadsmiljo/kulturmiljoer-i-solna/hagalund-m-fl/kvarteret-anhalten/

latmasken

Det är en väldig skillnad på prioriteringar i Sverige. Stockholm kan lyxa på med trafikplatser och breda vägar som inte används, medan vi i Umeå inte ens kan få tillstånd en liten j***a rondell för att undvika de svåra olyckor som inträffar någon gång per månad. (E4/Kolbäcksvägen)
Det har varit en extremt olycksdrabbad korsning i minst 15 år, men ingenting händer.

Anders Noren

Citat från: latmasken skrivet 30 oktober 2009, 16:31:19 PM
Det är en väldig skillnad på prioriteringar i Sverige. Stockholm kan lyxa på med trafikplatser och breda vägar som inte används, medan vi i Umeå inte ens kan få tillstånd en liten j***a rondell för att undvika de svåra olyckor som inträffar någon gång per månad. (E4/Kolbäcksvägen)
Det har varit en extremt olycksdrabbad korsning i minst 15 år, men ingenting händer.

Å andra sidan - vid samma tid som den halvfärdiga trafikplatsen vid Pampas byggdes så fick ni i Umeå en prima motorväg som 30 år senare fortfarande trafikeras av färre än 10 000 fordon/dygn...

Anders