Bokbuss Jönköping

Startat av Ted Selander, 23 augusti 2021, 22:34:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

John P

Här i Trollhättan har vi också en sådan bokbuss, fast byggd på Volvo -chassi, innan fanns en Helmark , byggd på Scania-chassi tror jag. Innan Helmarks-bussen fanns ytterligare en , tror den var den första, byggd slutet 1970-talet tror jag, den bussen kommer jag mycket väl i håg från min dagis-och- skoltid då den kom til dagis och senare  till skolan lite då och då.

Vet inte om det var problem med reservdelar när det gäller Helmarksbussen för den slopades efter lite drygt 15 år, en bokbuss får ju sällan så många mil på mätaren och känns som det är en busstyp som annars är värd att försöka hålla i gång länge, uppgradera motor, renovera med nya ytskikt m.m, samt i framtiden även kanske konvertera till el eller biogas. Tyvärr kanske inte kompetensen är så stor hos beslutsfattare och tjänstemän om att man kan renovera bussar samt upppgradera , för dem är det bara ett gamalt fordon som bör byvtas ut . Göteborg verkar ha ombyggda Volvo 7900 electric som bokbussar, känns som det blir skulle bli svårinredda, mycket går ju bort i och med hjuhus och olika golvnivåer. Eldrivna bokbussar borde ju annars kunna vara ett bra alternativ. B
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Ersa

Även om Kiitokori blivit ensamma specialtillverkare i Norden, finns det väl motsvarigheter nere i övriga Europa? Vad finns det för tillverkare av bokbussar/förskolebussar i Tyskland och runtomkring?

Fredrik Gelin

Bokbussar i Tyskland verkar byggas på gamla linjebussar eller på lastbilar enligt Googles bilder.
Lite som när Råsta lånade ut några bussar som mobila vallokaler för 10-15 år sedan.

En av de nyare jag hittade var annars just en Kiitokori levererad till Salzburg i Österrike.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk