För och nackdelar med dubbeldäckare i stadstrafik

Startat av B10M, 19 maj 2021, 17:15:04 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Östergötland är väl det länet som sticker ut i detta fall med många DD i trafiken i hela länet...
London och Berlin har ju många DD i stadstrafiken.../Ulf

Nico

Enligt Wikipedia-länken jag hade med i ett tidigare inlägg så kan man utläsa att BVG i Berlin under 1980-talet hade ca 1000 dubbeldäckare i trafik mot idag ca 450.

Att det sedan rullar dubbeldäckare i svensk regionaltrafik, med längre avstånd och få stopp, är ju en sak. Däremot finns det ju ingen stadstrafik med dubbeldäckare alls. Även utomlands, med undantag för UK och andra påverkade platser, så är det som sagt sällsynt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Citaro C2

Finns ju en anledning att dubbeldäckarna går på turisttunga linjer i Berlin.

Jo

I UK har väl inte passagerargenomströmning haft något större prioritet. Det rullar ju fortfarande massor med bussat med bara en framdörr. Oavsett pandemi eller ej kan man nog tänka att det skulle vara otänkbart att beställa en förortsbuss med bara fram eller mittdörr.

igel

BVG's (Berlin) minskning av antalet dubbeldäckare tycks snarare ha att göra med att modellen MAN Lion's DD A39 har varit ovanligt hårt drabbat av fel som har lett till mycket merarbete. Vilket har gjort att man har letat efter en annan tillverkare än MAN. Under letandet har inte nytillförseln av dubbeldäckare varit lika stor som utskrotningen.

https://www.berliner-zeitung.de/mensch-metropole/naechster-halt-schrottplatz-immer-weniger-doppeldeckerbusse-in-berlin-li.147251

toddetoddelito

Dessutom har ju BVG nyligen köpt in ca 200 ADL Enviro500, som ju är dubbeldäckare, så tvåvåningsbussar är nog långt ifrån försvunna från Berlins stadsbild än på ett tag.