Konduktörsvagnar i Uppsala

Startat av Bengt H, 22 januari 2011, 23:49:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

År 1969 hade jag ett mycket trevligt sommarjobb. Jag var busskonduktör i Uppsala. Kameran var med ibland och det blev också lite fritid över till att fotografera bussar från utsidan. Jag kostade även på mig någon diafilm och från den har jag valt ut några bilder. Sommaren 1969 var mycket varm och solig. Det gjorde att det var svårfotograferat ljus och den dåtida exponeringsmätaren, om jag nu ens hade en sådan på kameran då, var uppenbarligen inte till någon större hjälp. Men tack vare bra programvara går det att få till det någorlunda nu för tiden.

De tre busstyperna som fanns då var "Ödlor", Volvo B655, Säffle med "sparkwilson", Scania-Vabis BF71, Säffle med pyswilson och Scania-Vabis BF76, Säffle också med pyswilson. BF76:orna var byggda för högertrafik och vänsterstyrda medan de övriga var högerstyrda. BF71:orna var prydligt ombyggda med helt återställda vänstersidor medan ödlorna hade vänsterdörrarna kvar. Bakdörrarna var igensatta med golv och stolar, medan framdörren fortfarande var öppningsbar och fungerade som en separat förardörr. Utrymmet vid framdörren gick att spärra med en slangklädd kättning och den varma sommar var det vanligt att förarna körde med framdörren öppen.

Ödlorna var absolut vanligast i trafik denna sommar medan ett flertal BF71:or var avställda under sommarens lågtrafik. BF76:orna hade börjat byggas om till enmansvagnar, men ett par var kvar i trafik.

Linje 6 var lite ovanlig genom att den hade tre ändstationer. Den gick Sala backar - centrum - Tuna backar - centrum - Eriksberg - centrum - Sala backar.

Till sommartidtabellens införande året efter, 1970, skulle tvåmansvagnarna försvinna och därmed de (hittills?) sista bussarna med fast konduktör i Sverige.

En ödla, C161, på väg mot Tuna backar svänger in från S:t Olofsgatan


En ödla, C166 på Karlsrogatan på väg mot Gnejplan (Eriksberg). Sommartid utsträcktes 6:an till Gnejplan som annars trafikerades av linje 1.


En ödla, C172, på Norbyvägen vid Stadsskogen på väg mot Eriksberg


C166 på Karlsrogatan påväg mot centrum och Sala backar. Här har föraren framdörren öppen för att få lite svalka av fartvinden.


En ödla, C161, invändigt




Min, det vill säga konduktörens, arbetsplats


En Scania-Vabis BF71 invändigt








En dålig bild på en BF76, C192, vid Sala backar, men jag vill ändå ha den med eftersom den visar högersidan på en konduktörsvagn byggd för högertrafik och använd med konduktör i högertrafik. Det fanns inte många sådana bussar.


Vänstersidan på en BF76, C191, på Karlsrogatan


C171 på Johannebäcksgatan

BengaB40

Hej! Härliga bilder på vackra gula bussar! Bussar byggda för passagerarnas bästa med konduktör,korta hållplats-stopp och därmed tidtabells-pålitlighet! Hälsn. BengaB40

för alla

Härliga bilder på gula fina ödlor man inte visste fanns

Janne Rickman

Citat från: Bengt H skrivet 22 januari 2011, 23:49:28 PM
År 1969 hade jag ett mycket trevligt sommarjobb. Jag var busskonduktör i Uppsala. Kameran var med ibland och det blev också lite fritid över till att fotografera bussar från utsidan. Jag kostade även på mig någon diafilm och från den har jag valt ut några bilder. Sommaren 1969 var mycket varm och solig. Det gjorde att det var svårfotograferat ljus och den dåtida exponeringsmätaren, om jag nu ens hade en sådan på kameran då, var uppenbarligen inte till någon större hjälp. Men tack vare bra programvara går det att få till det någorlunda nu för tiden.

De tre busstyperna som fanns då var "Ödlor", Volvo B655, Säffle med "sparkwilson", Scania-Vabis BF71, Säffle med pyswilson och Scania-Vabis BF76, Säffle också med pyswilson. BF76:orna var byggda för högertrafik och vänsterstyrda medan de övriga var högerstyrda. BF71:orna var prydligt ombyggda med helt återställda vänstersidor medan ödlorna hade vänsterdörrarna kvar. Bakdörrarna var igensatta med golv och stolar, medan framdörren fortfarande var öppningsbar och fungerade som en separat förardörr. Utrymmet vid framdörren gick att spärra med en slangklädd kättning och den varma sommar var det vanligt att förarna körde med framdörren öppen.

Ödlorna var absolut vanligast i trafik denna sommar medan ett flertal BF71:or var avställda under sommarens lågtrafik. BF76:orna hade börjat byggas om till enmansvagnar, men ett par var kvar i trafik.

Linje 6 var lite ovanlig genom att den hade tre ändstationer. Den gick Sala backar - centrum - Tuna backar - centrum - Eriksberg - centrum - Sala backar.

Till sommartidtabellens införande året efter, 1970, skulle tvåmansvagnarna försvinna och därmed de (hittills?) sista bussarna med fast konduktör i Sverige.

C171 på Johannebäcksgatan


Är inte denna bild tagen på Skomakargatan och bussen på väg ner mot Brantingstorg

Samtliga är urtrevliga.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: BengaB40 skrivet 23 januari 2011, 00:05:58 AM
Hej! Härliga bilder på vackra gula bussar! Bussar byggda för passagerarnas bästa med konduktör,korta hållplats-stopp och därmed tidtabells-pålitlighet! Hälsn. BengaB40

Tidtabellspålitlighet kan diskuteras. Jag bodde i Uppsala 1964-1970 varav de fem första åren vid Gnejsplan. Under den tiden var det ofta stora förseningar på de linjer som trafikerades med konduktörsbussar. Allra värst utsatt var linje 12 där det inte var ovanligt att bakomvarande vagn kom i kapp. Naturligtvis berodde detta mest på alltför snäva körtider men vid mycket folk fanns det också en tendens att det korkade till sig vid konduktörsplatsen så att folk inte kom på direkt.

Av Säffle BF76 som levererades som omställningsbussar år 1965 fanns för övrigt tre stycken: C190 - C192.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Tack Bengt H. för verkligen diggabla bilder, det väcker minnen till liv.
Hur många BF 73 Säffle var det som var konduktörsvagnar ? och hur länge
gick dessa i trafik ?
C 190-192 torde väl var de vagnar som  har haft flest dörrar samtidigt ?

Mvh Peter Ö

Bengt H

Citat från: Peter Öden skrivet 23 januari 2011, 08:56:17 AM
Hej !

Tack Bengt H. för verkligen diggabla bilder, det väcker minnen till liv.
Hur många BF 73 Säffle var det som var konduktörsvagnar ? och hur länge
gick dessa i trafik ?
C 190-192 torde väl var de vagnar som  har haft flest dörrar samtidigt ?

Mvh Peter Ö

Jag har plockat fram anteckningarna och ser att det ska vara BF73 som du skriver och inte BF71 som jag skrev. 173 - 178 var konduktörsvagnar med Säfflekaross. 179 hade SKV-kaross men fick en Larvikskaross med dörrar 1-1-0 för högertrafik. Den gick 1969 på linje 17 till Wik. Därutöver fanns det en BF73 Säffle för enmans, dörr 1-1-0, nr 158 som 1969 gick på linje 9 till Graneberg. Konduktörsvagnarna gick i trafik med konduktör fram till sommartidtabellen 1970. Jag har sett en uppgift om att några av dem fortsatte att användas några år som skolbussar.

Troligen är det som du säger att ingen buss i Sverige haft fler dörrar än 190-192, 5 på högersidan och 4 på vänster. Ödlorna hade ursprungligen 5 dörrar på vänster (1-1-3), men den främsta dörren på bakplattformen togs bort när de satte dörrar på höger sida. Det fanns en oro för att karoosen skulle bli för vek bak med så många dörrar.

Citat från: Janne Rickman skrivet 23 januari 2011, 08:29:19 AM
Är inte denna bild tagen på Skomakargatan och bussen på väg ner mot Brantingstorg

Samtliga är urtrevliga.

/Janne

Du har rätt. Bussen är på Skomakargatan på väg ner mot Brantingstorg och Johannebäcksgatan (Sala backar)

Staffan Sävenfjord

Fram till högertrafiken den 3 september 1967 fanns också fyra Scania CF76 som konduktörsbussar, C180 - C183. Dessa blev enmansvagnar i samband med ombyggnad till högertrafik.

Det verkar ju lite konstigt att man köpte fyra nya konduktörsvagnar 1965 när man ändå skulle slopa dem 1970 och dessutom lät bygga om CF-arna. Men det var skriande behov på konduktörsvagnar då och ibland fick man använda Scania-Vabis BF71 SKV (C111 och C133) från 1954 i trafiken för att täcka den bristen. Dessa gick dock normalt som enmansvagnar och var inte särskilt lämpade som konduktörsvagnar även om det fanns konduktörsplats och bakdörr.

Dessutom var det inte beslutat 1965 när konduktörerna på linje 6 (den sista kvarvarande) skulle avskaffas. Minns jag inte alldeles fel försvann konduktörerna på linje 12 och 18 redan i samband med högertrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Vilka trevliga bilder. Guldläge att ta ut Spårvägssällskapets bevarade "ödla" och leta upp samma fotovinklar nu i sommar. :)

Janne Rickman

Citat från: Bengt H skrivet 23 januari 2011, 11:24:43 AM
Jag har plockat fram anteckningarna och ser att det ska vara BF73 som du skriver och inte BF71 som jag skrev. 173 - 178 var konduktörsvagnar med Säfflekaross. 179 hade SKV-kaross men fick en Larvikskaross med dörrar 1-1-0 för högertrafik. Den gick 1969 på linje 17 till Wik. Därutöver fanns det en BF73 Säffle för enmans, dörr 1-1-0, nr 158 som 1969 gick på linje 9 till Graneberg. Konduktörsvagnarna gick i trafik med konduktör fram till sommartidtabellen 1970. Jag har sett en uppgift om att några av dem fortsatte att användas några år som skolbussar.

Troligen är det som du säger att ingen buss i Sverige haft fler dörrar än 190-192, 5 på högersidan och 4 på vänster. Ödlorna hade ursprungligen 5 dörrar på vänster (1-1-3), men den främsta dörren på bakplattformen togs bort när de satte dörrar på höger sida. Det fanns en oro för att karoosen skulle bli för vek bak med så många dörrar.

Du har rätt. Bussen är på Skomakargatan på väg ner mot Brantingstorg och Johannebäcksgatan (Sala backar)

174 och 175 användes som skolbuss framtill 1973-74.
176 skrotades efter att den körde in i ett hus på julafton morgonen 1968 i korsningen Bergagatan Hagundagatan.
Övriga försvann när konduktörerna försvann.

190-192 försvann 1981.

/Janne

Gunnar D

Härliga bilder särskilt konduktörsmiljön!
Missade mycket av detta tyvärr!

Mvh Gunnar