Bollnäs på förmiddan idag. KR Trafik 100, enligt svensk busshistoria.
(http://i349.photobucket.com/albums/q370/22HA37BY/DSC_0008.jpg)
(http://i349.photobucket.com/albums/q370/22HA37BY/DSC_0009.jpg)
Fd. stadsbussarna i Östersund
Det var som fan, visste inte att det fanns en Omni där.
Trevligt.
Citat från: Daniel Nilsson skrivet 27 september 2008, 18:51:28 PM
Bollnäs på förmiddan idag. KR Trafik 100, enligt svensk busshistoria.
Mjaääe, det är fd Stadsbussarna i Östersund 100, vilket också står på SBH.
Hos KR Trafik lär den ha fått något annat invnr.
KRT 100 är upptaget av TTC061 som hör hemma i Edsbyn.
Hej !
KR 100 är väl TTC 061 en Vlo B 12M !
De bussar som flyttas till X-län torde väl få KR inv.nr. 100 är ju ett inv,nr hos Stadsbussarna
i Östersund !
Mvh Peter Ö
Någon som vet när denna vagn kom till Bollnäs?
(http://www.jonaryd.rondelen.se/buss_2008/Stadsbussarna_100_kyrkgatan_ostersund_080612.jpg)
Sista torsdagen med vintertabell rullade den i Östersund i denna skrud. Trodde även att enda omnilinken i X-trafik färg var den där som rullar i Söderhamn men det måste jag alltså revidera.
/Jona
Den i Söderhamn är en OmniCity
Citat från: Bussmicke skrivet 27 september 2008, 22:00:10 PM
Den i Söderhamn är en OmniCity
Tack för informationen. Betyder det att det alltså bara finns en Omnicity och en Omnilink i X-trafiks färg alltså då?.
Följfrågan är om den i Söderhamn var den enda av denna busstyp tex i sommras. (alltså om vi nu ser line och link som liknande modeller)
/Jona
Den bör ha varit den enda innan den i Bollnäs.
(http://i349.photobucket.com/albums/q370/22HA37BY/ScaniaOmniCity-VeoliaTransport27-1.jpg)
Veolia 2765 på Ringvägen i Söderhamn 8 feburari 2008
Citat från: Esbjörn skrivet 27 september 2008, 19:19:25 PM
Mjaääe, det är fd Stadsbussarna i Östersund 100, vilket också står på SBH.
Hos KR Trafik lär den ha fått något annat invnr.
KRT 100 är upptaget av TTC061 som hör hemma i Edsbyn.
Precis min tanke. KR och Stadsbussarna ingår inte i samma nummerserie. Stadsbussarna i Östersund AB är ett separat företag som ägs till hälften var av Klövsjö Rätan Trafik AB och Orusttrafiken AB. Sen äger ju Orusttrafiken en stor del av KR Trafik också om vi ska krångla till det lite. ;)
Citat från: Verspieder skrivet 28 september 2008, 12:49:44 PM
Precis min tanke. KR och Stadsbussarna ingår inte i samma nummerserie. Stadsbussarna i Östersund AB är ett separat företag som ägs till hälften var av Klövsjö Rätan Trafik AB och Orusttrafiken AB. Sen äger ju Orusttrafiken en stor del av KR Trafik också om vi ska krångla till det lite. ;)
Eller for å gjøre det enklere så er det for det meste en Nettbuss. :P
Citat från: Øyvind Berg skrivet 28 september 2008, 13:34:47 PM
Eller for å gjøre det enklere så er det for det meste en Nettbuss. :P
Jag valde att inte nämna Nettbuss för att det då skulle bli riktigt krångligt ;)
OmniLinken bär upp X-trafiks stadsbusslack bättre än OmniCity i mitt tycke. Återstår att se vad det blir för stadsbussar till Hudiksvall när KR tar över där juni 2009. Bara de inte övergår till dörrställning 2-2-0 där också...
Citat från: Bussmicke skrivet 27 september 2008, 22:33:36 PM
Den bör ha varit den enda innan den i Bollnäs.
OmniCityn i Söderhamn var den ända Omnivagn i X-Traf färger innan OmniLinken i Bollnäs.
OmniCityn i Söderhamn måste väl också vara bland de få (om inte den enda) OmniCity med dörrställning 2-2-0 i Sverige?
2+2+2 är väl kanske den vanligaste dörrställningen för omnicityn. Finns det någon omnicity med bara en framdörr?
Citat från: AO skrivet 01 oktober 2008, 22:41:51 PM
2+2+2 är väl kanske den vanligaste dörrställningen för omnicityn. Finns det någon omnicity med bara en framdörr?
Ja, otrolig nog. Uddevalla Omnibuss har några stycken sådana.
(http://www.slinfo.se/Pictures/Others/Uddevalla%20Omnibuss/Uddevalla%20Omnibus%20138%20Vasterlanggatan%2020060802.jpg)
Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 oktober 2008, 22:45:06 PM
Ja, otrolig nog. Uddevalla Omnibuss har några stycken sådana.
Trevligt, hade jag aldrig sett förut. Det blir ju två extra sittplatser med bara en framdörr.
Tänkte på den ledade versionen av omnicityn. I uppsala har ju dessa två bakdörrar medan "blåbussarna" i Stockhom endast har en bakdörr. Skiljer det något på längd mellan dessa eller hur får man plats med två dörrar på Uppsalabussarna men bara en på Stockholmbussarna? Skiljer placeringen av bakaxeln eller hur kommer det sig?
Citat från: AO skrivet 01 oktober 2008, 22:53:04 PM
Trevligt, hade jag aldrig sett förut. Det blir ju två extra sittplatser med bara en framdörr.
Tänkte på den ledade versionen av omnicityn. I uppsala har ju dessa två bakdörrar medan "blåbussarna" i Stockhom endast har en bakdörr. Skiljer det något på längd mellan dessa eller hur får man plats med två dörrar på Uppsalabussarna men bara en på Stockholmbussarna? Skiljer placeringen av bakaxeln eller hur kommer det sig?
Observera att OmniCity led i Uppsala har bara en rad (jämfört med vanliga två) efter leden, sen kommer 3e dörrparet. Det är nog där skillnaden ligger.
Det betyder alltså att hulparet i bakvagnen sitter längre fram i GUB version? Om man kollar på Busslinks blåbussar skulle inte två dörrar få plats.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 oktober 2008, 22:50:46 PM
2 framdörrar är ofta onödigt sålänge man har konventionella biljettsystem med viseringar etc och där antalet gånger man byter resenärer på en tur är litet (typ mindre o medelstora tätorter)
Dörrar 1-2-0 eller 1-2-1 är sannolikt den lämpligaste där.
För att dubbla framdörrar ska ge någon vinst ska inget stoppa upp resandeströmmen, antalet gånger då resenärer byts ska vara stort samt bussen ska vara utförd med ett fåtal stolar och bred mittgång mellan fram o mittdörr.
De som har kort går in i den vänstra dörren, medan de fåtal som betalar enkelbiljetter håller till höger. En bra tanke som tyvärr sällan fungerar i verkligheten. Idag ställer sig folk till vänster mitt framför biljettmaskinen när de häller upp en hög med 50-öringar på myntbordet och hindrar gärna de med busskort, ofta med viss irritation från de kortbärande resenärerna som vill komma fram i tid.