Bildidentifiering: Shellmack, 1930-tal, ev. Gävleborgs län

Startat av Anders Noren, 06 november 2012, 12:26:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Kollade lite i Länsmuseet Gävleborgs fotosamling på Flickr och hittade detta foto som inte är identifierat.

Av skuggorna att döma är det ungefär mitt på dagen, på sommaren, och gatan i bilden borde peka ungefär åt sydväst. Gatan är lång, bred (18-24 m) och verkar gå ner i en liten backe långt bort i bilden.

Bergen i fjärran visar att vi inte befinner oss i västra östra Gästrikland, och antagligen inte i Gästrikland över huvud taget. Men det är en hyfsat stor stad av gatans bredd och bebyggelsens skala att döma. Ovanför macken i bilden ser vi nakna takstolar vilket antyder att någon form av byggnadsarbete pågår (uppförande, påbyggnad eller reparation efter brand). Gatans bredd antyder att det är en stadsdel som är planerad tidigast ca 1870, antingen en ny stadsdel eller en nedbrunnen del av en äldre stadsdel.

Jag har kollat Söderhamn och Hudiksvall i Google Streetview, men inte hittat någon gata som passar (för smal gata, gamla hus som inte finns med på bilden, fel vy etc. etc.). Det är antagligen inte Bollnäs eller Ljusdal. Jag utesluter inte att bilden är tagen någon helt annan stans i landet - terrängen vi ser på bilderna finns norr om en linje mellan Dalsland och Gästrikland. Jag har kollat Härnösand utan framgång och är rätt säker på att det inte är Falun.

Någon här som har något förslag?

Fredrik W

Svårt. Har kollat Ö-vik, Borlänge m fl utan framgång. Det skulle underlätta med en äldre Sverigekarta med Shellstationerna utsatta så kan man utgå från dessa.

Stefan Lindberg

Vi har ju även Borås som ligger i en sänka med berg runt omkring och Skövde med Billingen som bakgrund och Falköping med Mösseberg i bakgrunden så nog finns det berg även söderut

Anders Noren

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 18 november 2012, 21:34:09 PM
Vi har ju även Borås som ligger i en sänka med berg runt omkring och Skövde med Billingen som bakgrund och Falköping med Mösseberg i bakgrunden så nog finns det berg även söderut

Borås var ett riktigt bra förslag! Jag hade helt glömt bort Sydsvenska höglandet.

Olof Lagerkvist

Citat från: Anders Noren skrivet 18 november 2012, 21:57:51 PM
Borås var ett riktigt bra förslag! Jag hade helt glömt bort Sydsvenska höglandet.

Jag tycker det ser ut som en större radiomast på berget längst bort i bilden, om det inte är så att jag misstar något på en närmre hustak för att sitta på berget längre bort. Men jag väljer att tro på radiomast. Det innebär att platsen bör ha en större genomfartsgata i linje med en radiomast på ett berg en bit utanför tätorten mot sydväst, med en Shell-mack i en kurva vid någon korsning/park/etc med en tidstypisk telefonkiosk mittemot. Dessa ledtrådar bör räcka för att identifiera med uteslutningsmetoden.

I Borås passar den riktningen mot en radiomast egentligen bara på den dåvarande Ulricehamnsvägen närmast Annelundsparken. Men då blir riktning sydväst fel. Dessutom känns det som att vägen borde böja av lite mer till vänster längre bort och dessutom blir riktningen fel om man tänker på skuggor och liknande. I Falköping skulle det kunna stämma på dåvarande Ållebergsvägen genom nuvarande centrum. Såvida det fanns en sådan mast på Ålleberg. Men riktning sydväst stämmer inte då heller. I Skövde får jag inte riktningen att stämma med någon gata, dåtida eller senare.

Men som tidigare sagts, hittar man en Shell-karta från den tiden bör det gå att få ner antalet möjliga platser till hanterbar nivå!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Jag tycker mig se vissa likheter med Södra stadsberget i Sundsvall. Jag känner dock inte igen själva gatumiljön, men den kan ju ha ändrats rejält från det bilden togs till jag mer frekvent började besöka Sundsvall från 1968.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

#6
Det är Storgatan i Ludvika! Taget norrifrån från nuvarande väg 50 och syd-sydväst ut. Macken är borta. Här är i stället bilparkering idag. Har åkt förbi här många gånger.

Tillägg:
Skall kanske lägga till att det inte finns någon radiomast i fjärran, utan det som ser ut som en mast är flaggstången på hus nr 2 på vänster sida. Denna flaggstång finns kvar än idag!!

Anders Noren

Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 november 2012, 10:39:35 AM
Det är Storgatan i Ludvika! Taget norrifrån från nuvarande väg 50 och syd-sydväst ut. Macken är borta. Här är i stället bilparkering idag. Har åkt förbi här många gånger.

Tillägg:
Skall kanske lägga till att det inte finns någon radiomast i fjärran, utan det som ser ut som en mast är flaggstången på hus nr 2 på vänster sida. Denna flaggstång finns kvar än idag!!

Suveränt! Jag har meddelat länsmuseet, inklusive länk hit till diskussionen.

Olof Lagerkvist

Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 november 2012, 10:39:35 AM
Det är Storgatan i Ludvika! Taget norrifrån från nuvarande väg 50 och syd-sydväst ut. Macken är borta. Här är i stället bilparkering idag. Har åkt förbi här många gånger.

Suveränt identifierat - och dessutom helt tveklöst! Märkligt så lik sig platsen är idag när man tittar på Googles gatubilder. Det lite luriga är väl frågan om varför landsvägen ser ut att komma från höger i bildens nederkant. Gick genomfartsvägen i nuvarande Dan Anderssons gata in mot Storgatan? En annan fundering är var fotografen egentligen kan tänkas ha stått, med tanke på höjden. Stadshuset, kanske?

Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 november 2012, 10:39:35 AM
Tillägg:
Skall kanske lägga till att det inte finns någon radiomast i fjärran, utan det som ser ut som en mast är flaggstången på hus nr 2 på vänster sida. Denna flaggstång finns kvar än idag!!

Okej, jo jag fick en känsla av att jag kunde misstagit mig på det viset. Tittar man närmare på den gamla bilden anar man ju faktiskt ett flaggstångsfäste också.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Mats Karlsson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 november 2012, 12:45:21 PM
Suveränt identifierat - och dessutom helt tveklöst! Märkligt så lik sig platsen är idag när man tittar på Googles gatubilder. Det lite luriga är väl frågan om varför landsvägen ser ut att komma från höger i bildens nederkant. Gick genomfartsvägen i nuvarande Dan Anderssons gata in mot Storgatan? En annan fundering är var fotografen egentligen kan tänkas ha stått, med tanke på höjden. Stadshuset, kanske?
Hur det såg ut i Ludvika före år 1980 vet jag inte mycket om, men Din gissning att genomfarten kom via Dan Anderssons gata låter som en trolig gissning, samt att fotot måste vara taget från Stadshuset. De typiska gamla byggnaderna i början av Storgatan är dock de samma och syns från väg 50, så det går inte att ta fel var det gamla fotot är taget.

Anders Noren

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 november 2012, 12:45:21 PM
Suveränt identifierat - och dessutom helt tveklöst! Märkligt så lik sig platsen är idag när man tittar på Googles gatubilder. Det lite luriga är väl frågan om varför landsvägen ser ut att komma från höger i bildens nederkant. Gick genomfartsvägen i nuvarande Dan Anderssons gata in mot Storgatan? En annan fundering är var fotografen egentligen kan tänkas ha stått, med tanke på höjden. Stadshuset, kanske?

Ja, fotot är taget från stadshuset.

Att landsvägen ser ut att komma in från höger, i stället för från vänster nederkant som det var egentligen, tror jag är ett spratt som bildutsnittet spelar oss. Hade bilden varit tagen en aning längre åt höger hade vi antagligen sett att det som ser ut att vara en bred väg i själva verket är korsningen mellan en smal gata och utfarten från kyrkogården, åtskilda av en trädrad. Fortfarande 1966 (enligt Ekonomiska kartan) var Storgatan riksvägsgenomfart.

Anders Noren


Anders Noren

Försteantikvarien hälsar:

"Hej Anders!

Stort tack för att Ni identifierat macken! KUL att Ni överhuvudtaget hittade in till våra bilder på Flickr. Jag uppdaterar vår databas med den nya informationen.

Fotografen Gustaf Reimers som tagit bilden flyttade från Gävle till Ludvika 1946, så det finns definitivt en koppling till Ludvika.

Kanske har Du sett tidskriften Classic Motor Album som kom ut nyligen. Där har Länsmuseet Gävleborg ett tiotal bilder med.

Titta också gärna in på vår webbdatabas: www.sofie.xlm.se

Bästa Hälsningar

Dan Lorén

1:e antikvarie/avdelningschef"