500 kr i böter för utebliven blinkers i rondell

Startat av Ersa, 16 november 2010, 23:34:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


JDS

Dåligt förklarat i tidningen. Skyldigheten att blinka ut ur cirkulationsplatsen förutsätter inte att något körfältsbyte görs (det finns ju gott om cirkulationsplatser med bara ett körfält) utan den uppkommer genom att man svänger i en vägkorsning, vilket man definitionsmässigt gör när man kör ut ur cirkulationsplatsen (det senare är lite svårt att hitta i trafikförordningen, men framgår av 3 kap 61 § tredje stycket). Och vid sväng i vägkorsning är man skyldig att ge tecken.

HJP

Citat från: JDS skrivet 17 november 2010, 00:20:34 AM
Dåligt förklarat i tidningen. Skyldigheten att blinka ut ur cirkulationsplatsen förutsätter inte att något körfältsbyte görs (det finns ju gott om cirkulationsplatser med bara ett körfält) utan den uppkommer genom att man svänger i en vägkorsning, vilket man definitionsmässigt gör när man kör ut ur cirkulationsplatsen (det senare är lite svårt att hitta i trafikförordningen, men framgår av 3 kap 61 § tredje stycket). Och vid sväng i vägkorsning är man skyldig att ge tecken.
****
Just precis! Men det är alltför många som inte har klart för sig denna skyldighet. Jag har pratat med många bekanta, som haft körkort i många år, men påfallande många ser mycket förvånade ut, när jag säger vad som gäller. Flera tror mig helt enkelt inte.
Massor av bilister kör ut ur cirkulationsplatsen, utan blinkers, från innerfil(!!) korsandes ytterfilen framför andra bilister, som tänker fortsätta i cirkulationsplatsen.
Lite förvånande, blinkar ganska många vänster, när de kör in i cirkulationsplatsen, och ska till vänster, men "glömmer" högerblinkers när de kör ut.
På radions P1, sades i morse, att man även bötfält tjänstgörande poliser, vid "rondellkontrollen".

HJP

JDS

Alla hushåll fick en broschyr när trafikförordningen infördes, men många verkar inte ha tagit till sig innehållet. Kanske borde alla ha fått skriva prov på de nya reglerna för att få behålla körkortet...

Lusan

Nja, det är väl så att en cirkulationsplats räknas som en "plats" och när man avser att lämna en plats skall man ge tecken, likaså om man ämnar byta körfält. Att blinka vänster kan vara bra om man har tänkt köra 3/4 dels varv, folk vet då att man fortfarande skall fortsätta runt. Glöm inte blinka höger när man avser lämna cirkulationsplatsen.
Finns väl inget värre när man står med sin buss och skall in i cirkulationsplatsen men det finns ingen lucka, igentligen hade man kunnat köra in för en kvart sedan om nu alla kunde visa att de har för avsikt att lämna denna plats och blinka höger, i stället för att köra ut med vänster blinkers på. Undrar om dessa personer blinkar vänster när de tänker svänga höger i en korsning............... ;D ;D ;D
Med andra ord.... jätte bra att polisen tar tag i detta väldigt underliga betende hos vissa bilister................. ??? ??? ???

Tommy H

Citat från: Lusan skrivet 17 november 2010, 19:17:40 PM
Att blinka vänster kan vara bra om man har tänkt köra 3/4 dels varv, folk vet då att man fortfarande skall fortsätta runt. Glöm inte blinka höger när man avser lämna cirkulationsplatsen.

Att blinka vänster när man kör in i en rondell för att visa att man ska förbi de första utfarterna är ingen bra idé (även om det underlättar trafikflödet) eftersom detta ger böter med motiveringen "otillåten färdriktningsangivelse". Var själv med i bilen när en kollega blev stoppad av polisen för detta, är inte helt säker men jag tror bötesbeloppet var 1200:-.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

SimonB

Det absolu värsta är folk som blinkar vänster i hela rondellkörningen, även när de kör ut. Då tror man att de är på väg att fortsätta i rondellen, men egentligen kör de ut. Otroligt irriterande!

JDS

Citat från: Tommy P skrivet 17 november 2010, 19:34:35 PM
Att blinka vänster när man kör in i en rondell för att visa att man ska förbi de första utfarterna är ingen bra idé (även om det underlättar trafikflödet) eftersom detta ger böter med motiveringen "otillåten färdriktningsangivelse". Var själv med i bilen när en kollega blev stoppad av polisen för detta, är inte helt säker men jag tror bötesbeloppet var 1200:-.

Det tror jag inte på. Det som man kan få föreläggande av ordningsbot för är underlåtenhet att ge tecken. Överflödig teckengivning finns inte med:

Underlåtenhet att vid start från vägkant/
vändning/sväng/ körfältsbyte eller annan
icke oväsentlig ändring av fordonets
placering i sidled ge tecken om detta på föreskrivet
sätt


Ordningsboten för detta är 500 kr. Källa

Skriv aldrig på någonting du inte har tänkt igenom ordentligt, är mitt råd till den som eventuellt blir stoppad av polisen!

JDS

Citat från: Lusan skrivet 17 november 2010, 19:17:40 PM
Nja, det är väl så att en cirkulationsplats räknas som en "plats" och när man avser att lämna en plats skall man ge tecken

Nej, det finns inget stöd för den uppfattningen i lagtexten. De fall där man skall ge tecken är när "en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt". Att lämna cirkulationsplatsen är en sväng, som jag redan har förklarat.

Tommy H

Citat från: JDS skrivet 17 november 2010, 22:10:41 PM
Det tror jag inte på. Det som man kan få föreläggande av ordningsbot för är underlåtenhet att ge tecken. Överflödig teckengivning finns inte med.
Skriv aldrig på någonting du inte har tänkt igenom ordentligt, är mitt råd till den som eventuellt blir stoppad av polisen.

Det var iallafall exakt den formuleringen som stod på böteslappen; "otillåten färdriktningsangivelse". Det exakta bötesbeloppet kommer jag inte ihåg eftersom det var drygt två år sedan, men jag är nästan säker på att det var 1200:-.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

JDS

Citat från: Tommy P skrivet 17 november 2010, 22:36:37 PM
Det var iallafall exakt den formuleringen som stod på böteslappen; "otillåten färdriktningsangivelse". Det exakta bötesbeloppet kommer jag inte ihåg eftersom det var drygt två år sedan, men jag är nästan säker på att det var 1200:-.

Då påstår jag att polismannen klantade till det. Det påstådda brottet finns inte med i ordningsbotskatalogen och motsvarar ingen regel i trafikförordningen. Det vore kul om ni kunde leta fram lappen och kolla vad som står där!

HJP

Citat från: Lusan skrivet 17 november 2010, 19:17:40 PM
Att blinka vänster kan vara bra om man har tänkt köra 3/4 dels varv, folk vet då att man fortfarande skall fortsätta runt.
****
Inte alls någon bra idé. Att inte blinka innebär att man fortsätter i rondellen. Att blinka i det läget, är detsamma som att blinka på en vanlig väg som kröker åt vänster.
För att trafiken ska flyta så bra som möjligt, bör naturligtvis alla följa reglerna.

HJP

JDS

Citat från: HJP skrivet 18 november 2010, 00:01:21 AM
****
Inte alls någon bra idé. Att inte blinka innebär att man fortsätter i rondellen. Att blinka i det läget, är detsamma som att blinka på en vanlig väg som kröker åt vänster.
För att trafiken ska flyta så bra som möjligt, bör naturligtvis alla följa reglerna.

HJP

Inte ett tvång men inte heller förbjudet att blinka vänster, kan man dock sammanfatta gällande regler på den punkten. Man vilseleder ju inte någon i alla fall. Särskilt om rondellen är liten och mötande trafik håller hög fart, så kan det nog vara bra att blinka vänster så att folk fattar att de ska stanna. Åkeshov är ett bra exempel på läskigt ställe, där folk ofta förutsätter att mötande trafik kommer att köra "rakt fram". Har sett flera tillbud och även en kollision där!

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 18 november 2010, 00:16:31 AM
Inte ett tvång men inte heller förbjudet att blinka vänster, kan man dock sammanfatta gällande regler på den punkten. Man vilseleder ju inte någon i alla fall. Särskilt om rondellen är liten och mötande trafik håller hög fart, så kan det nog vara bra att blinka vänster så att folk fattar att de ska stanna. Åkeshov är ett bra exempel på läskigt ställe, där folk ofta förutsätter att mötande trafik kommer att köra "rakt fram". Har sett flera tillbud och även en kollision där!

Så här skriver Transportstyrelsen om att köra vid cirkulationsplats (rondell är egentligen bara det runda området i mitten):
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/pv09302_att_kora_i_cirkulationsplats_utg2.pdf

Det står inget om man skall blinka inne i rondellen annat än när man byter körfält. Blinka skall man göra när man svänger ut och då blinkar man höger. När man kör in i en rondell skall man lämna företräde åt dem som är inne i rondellen och inte förutsätta att någon nog skall rakt fram. Om alla körde efter dessa regler behövs inga förnumstiga råd om att det är bra att blinka bara för att det inte är uttryckligen förbjudet. Det är inte lämpligt och kan leda till missförstånd.

Polisen: fortsätt att kolla upp att det blinkas när man skall ut ur en rondell så löser sig det här.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jens

Jag skulle tro att polismannen som gett böter för vänsterblink som "otillåten färdriktningsangivelse" hänvisar till samma princip som om du hade blinkat för att svänga in på en enkelriktad gata (alltså att svänga vänster direkt vid infarten) även om den logiken är tveksam.