Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: pnott skrivet 28 maj 2017, 16:42:46 PM

Titel: Sveatrafiken AB
Skrivet av: pnott skrivet 28 maj 2017, 16:42:46 PM
Framgår av handlingar till regionstyrelsens möte 30/5 att Region Västmanland då ska besluta om köpeavtal mm för att sälja 50% av AB Västerås Lokaltrafik till Region Örebro Län för 54 miljoner kronor den 1 januari 2018. Bolaget ska i och med försäljningen byta namn till Sveatrafiken AB.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: 1896 skrivet 28 maj 2017, 18:51:03 PM
Och det är tänkt att all busstrafik i Örebro län ska ingå i det nya bolaget ?  ???
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: AL skrivet 28 maj 2017, 18:53:57 PM
Ett steg i rätt riktning för att på sikt ta tillbaka en verksamhet som på alla sätt urholkats alltsedan idiotin med upphandlingar inleddes...
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: pnott skrivet 28 maj 2017, 19:42:14 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 28 maj 2017, 18:51:03 PM
Och det är tänkt att all busstrafik i Örebro län ska ingå i det nya bolaget ?  ???
Till att börja med de områden som har avtal som löper ut hösten 2019, Örebro och Odensbacken. Ambitionen tycks vara att större delen av trafiken ska föras över till Sveatrafiken AB vartefter nuvarande avtal löper ut.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 maj 2017, 19:43:55 PM
Det kan dock bli bekymmer om det blir en annan majoritet i nästa års val, detta är inte förankrat över blockgränserna.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Lars_L skrivet 28 maj 2017, 19:59:08 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 28 maj 2017, 18:51:03 PM
Och det är tänkt att all busstrafik i Örebro län ska ingå i det nya bolaget ?  ???

Ja, om den styrande majoriteten får som den vill, så är ju det tanken. Men det beror ju på när avtalen går ut och vilka som kommer ha makten då. Så till en början är det förstås bara ett "skal" för att kunna lägga över verksamheten i egen regi när avtalen upphör.

Sedan kan jag ju tänka mig att det kan vara knepigt med ett bolag som bara har två regioner som ägare. Kan nog lätt bli slitningar om verksamheten i ena länet går med minus. Jämför bara bolaget inom postväsendet som Sverige och Danmark äger gemensamt.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Ersa skrivet 29 maj 2017, 06:53:07 AM
Är den vanligtvis tredje parten Södermanland inte med "på tåget" ännu?
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Resenären skrivet 29 maj 2017, 17:01:03 PM
Intressant - pendeln svänger. När man bildade Näckrosbuss av dåvarande helägda T-buss och SLT bussåkeri för snart 25 år sen var syftet att skapa en stor tredje aktör på sikt. Nu går man tillbaka.

Jag kan förstå det, pendeln svänger hela tiden och fördelarna med upphandlingar har nu övergått i nackdelar, men det behöver ju inte betyda att allt måste vara offentligägt.

I grunden tror i alla fall jag på att verksamheter där det som ligger nära kunden / brukaren också har kontroll på produktionen där styr man på rätt saker. Ägarformen är mindre viktig.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 maj 2017, 21:44:44 PM
Vet inte om det är några direkta nackdelar med upphandlingar. Man gör ofta dock ofta dåliga upphandlingar, blir  missnöjd och skyller på bolagen. Men bolagen utför ju trafiken på det sätt som man beställer. Problemet är ju då oftast att politikerna inte riktigt vet vad man beställt.

Lär ju bli missnöje även med den nya aktören. Snarare blir det svårare att följa upp om de följer avtalet, än i fallet med ett helt fristående bolag, där det finns en tydligare beställare/utförare. Eller så riskerar man att gå med minus och lämnar hål efter sig som ger mindre pengar över till sjukvården.

En del hävdar att de offentliga bolagen som kör ofta har en högre nöjdhet. Och det stämmer ju att städer med egna bolag naturligtvis har mycket högre nöjdhet eftersom resenärerna alltid är nöjdare med stadstrafik än regionaltrafik, eller som i Västmanlands län där regionaltrafiken står för en mycket liten del av det totala resandet i länet.

Sedan kan man väl i och för sig säga att de stora effektivitetsvinster man kunde göra på 1990-talet inte finns längde, då även den mesta offentliga verksamheten är ganska kostnadseffektiv och kraven på kvalité är högre, men det är ju en helt annan fråga.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: pnott skrivet 30 maj 2017, 19:48:09 PM
Citat från: Lars_L skrivet 29 maj 2017, 21:44:44 PM
Lär ju bli missnöje även med den nya aktören. Snarare blir det svårare att följa upp om de följer avtalet, än i fallet med ett helt fristående bolag, där det finns en tydligare beställare/utförare. Eller så riskerar man att gå med minus och lämnar hål efter sig som ger mindre pengar över till sjukvården.
Ett par citat från ägardirektivet som är ett av de dokument som ska antas av regionerna:

"Verksamheten ska bedrivas åt ägarna och i ägarnas ställe. Bolaget erhåller sitt uppdrag via tilldelning från Kollektivtrafikmyndigheterna i Region Västmanland och Region Örebro."

och

"Bolaget ägs till lika delar av Region Västmanland och Region Örebro län. Bolaget är en del av respektive regions verksamhet. Bolaget ska i sin verksamhet beakta detta. Bolagets verksamhet regleras, utöver av lag och av bolagsordningen, av direktiv utfärdade av respektive regions fullmäktige eller styrelse, fastställda av bolagsstämma."

Det finns alltså inget avtal som vid en upphandling, och bolagets hela verksamhet är att anse som en del av de båda regionernas verksamhet. Att skylla på bolaget är alltså lika kontraproduktivt som att skylla på sjukhuset om något går fel. Det är regionen själv som måste ta i tu med problemet och åtgärda det.

Och hur det kommer att funka i praktiken? Det lär framtiden utvisa...
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Lars_L skrivet 30 maj 2017, 20:41:58 PM
Citat från: pnott skrivet 30 maj 2017, 19:48:09 PM
Ett par citat från ägardirektivet som är ett av de dokument som ska antas av regionerna:

"Verksamheten ska bedrivas åt ägarna och i ägarnas ställe. Bolaget erhåller sitt uppdrag via tilldelning från Kollektivtrafikmyndigheterna i Region Västmanland och Region Örebro."

och

"Bolaget ägs till lika delar av Region Västmanland och Region Örebro län. Bolaget är en del av respektive regions verksamhet. Bolaget ska i sin verksamhet beakta detta. Bolagets verksamhet regleras, utöver av lag och av bolagsordningen, av direktiv utfärdade av respektive regions fullmäktige eller styrelse, fastställda av bolagsstämma."

Det finns alltså inget avtal som vid en upphandling, och bolagets hela verksamhet är att anse som en del av de båda regionernas verksamhet. Att skylla på bolaget är alltså lika kontraproduktivt som att skylla på sjukhuset om något går fel. Det är regionen själv som måste ta i tu med problemet och åtgärda det.

Och hur det kommer att funka i praktiken? Det lär framtiden utvisa...

Här är ju lite juridik också. Det är inget avtal eftersom det då skulle krävas upphandling. Undantaget att kommuner numera får upphandla verksamhet i samägda bolag där man har ett kontrollerande inflytande innebär alltså att man formellt inte har något avtal, eftersom man inte kan ha avtal med sig själv. Alltid om man upphandlar verksamhet och ett egen regi anbud vinner, så blir egentligen resultatet att man avbryter upphandlingen för att anta det anbud som är lagt för att bedriva verksamheten i egen regi.

Men man måste ändå ha ett avtal som reglerar saker och ting. Men det är alltså inget avtal i formell bemärkelse. Bolaget lyder dock ändå under bokföringslagen och alla regler för bolag. Bolaget kan ju alltså inte till hundra procent dela upp verksamheten mellan de två områden man är verksam inom, utan måste ses som en enhet. De som sitter i styrelsen för bolaget är ju skyldiga att se till bolagets bästa, även om det råkar vara samägt av regionerna.

Titel: VL = Sveatrafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 juni 2017, 05:23:28 AM
http://www.bussmagasinet.se/2017/06/klart-att-orebro-och-vastmanlands-lan-gar-samman-om-gemensamt-bussbolag/

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Sundås skrivet 10 juni 2017, 11:40:54 AM
Citat från: Ersa skrivet 29 maj 2017, 06:53:07 AM
Är den vanligtvis tredje parten Södermanland inte med "på tåget" ännu?

Här är det fullt fokus på andra frågor just nu, främst med tanke på samgåendet med landstinget och regionförbundet. :)
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: AL skrivet 10 juni 2017, 13:41:34 PM
Citat från: Lars_L skrivet 29 maj 2017, 21:44:44 PM
Vet inte om det är några direkta nackdelar med upphandlingar. Man gör ofta dock ofta dåliga upphandlingar, blir  missnöjd och skyller på bolagen. Men bolagen utför ju trafiken på det sätt som man beställer. Problemet är ju då oftast att politikerna inte riktigt vet vad man beställt.

Nja, det där är ju en sanning med modifikation och ett sätt att hellre stoppa huvudet i sanden än vilja se verkligheten... Tanken var säkert god när upphandlingshysterin inleddes även om få eller inga politiker insåg att det aldrig funnits ett krav att upphandla om det saknades samhällsekonomiska skäl... Sanningen är ju snarare den att även om upphandlingarna genomförs korrekt och det tydligt framkommer kraven på utförarna, så har vi ju trots allt sett över tid hur merparten av dessa privata bolag så långt det är möjligt försöker att hitta "genvägar" eller andra bakvägar för att komma runt allt som kostar pengar.  Numera är det ju mer regel än undantag att bristen på trafiksäkerhet, kvalitét och liknande uppmärksammas landet runt.  De som ironiskt nog undslipper detta är i huvudsak de kommunala bolagen som t ex Västerås Lokaltrafik och Luleå Lokaltrafik eller de kommuner där kommunen själva har en mycket stark, kunnig och aktiv kollektivtrafikmyndighet som t ex Karlstad...

I Örebro har det länge funnits ett missnöje med hur kollektivtrafiktjänster utförs, och då inte enbart vad gäller stads- och landsortstrafik utan i lika hög grad andra tjänster som t ex färdtjänst och skolskjutsar... Spiken i kistan har förstås inte oväntat kommit med Nobinas övertagande som alltsedan starten präglats av problem, inte minst p g a av hur anställda kontinuerligt behandlas...

Örebro lär väl vara den första i landet som återtar sin trafik, rätta mig om jag har fel, men långtifrån den enda som har eller har haft funderingar i samma riktning... Eskilstuna är väl ett exempel samt i Norrland där man mer än andra märker av bristen på anbudslämnare eftersom vinstmöjligheterna är lägre än andra... Sedan har vi Göteborg där det väl i egentlig mening inte förts några diskussioner om ett övertagande, men beslutet att stoppa försäljningen av GS Buss AB som idag är det bolag som toppar Västtrafiks kvalitéts- och trafikmätningar och är vinstdrivande med nöjd personal, belyser ändå tongångarna... Ett av de högerinriktade partierna i staden har dessutom kovänt från inställningen att kollektivtrafik skall upphandlas till att staden bör överta trafiken i egen regi och att Västtrafik bör skrotas...

Så nej, jag tror inte att det här är en engångsföreteelse utan något vi kommer att kunna se mer av i framtiden... lite tråkigt att Borås Lokaltrafik gick i graven till förmån för ett bolag som i Örebro inte alls är önskvärt och som fått Örebro att välja egen regi... ;)
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 10 juni 2017, 21:16:52 PM
Citat från: AL skrivet 10 juni 2017, 13:41:34 PM
Nja, det där är ju en sanning med modifikation och ett sätt att hellre stoppa huvudet i sanden än vilja se verkligheten... Tanken var säkert god när upphandlingshysterin inleddes även om få eller inga politiker insåg att det aldrig funnits ett krav att upphandla om det saknades samhällsekonomiska skäl... Sanningen är ju snarare den att även om upphandlingarna genomförs korrekt och det tydligt framkommer kraven på utförarna, så har vi ju trots allt sett över tid hur merparten av dessa privata bolag så långt det är möjligt försöker att hitta "genvägar" eller andra bakvägar för att komma runt allt som kostar pengar.  Numera är det ju mer regel än undantag att bristen på trafiksäkerhet, kvalitét och liknande uppmärksammas landet runt.  De som ironiskt nog undslipper detta är i huvudsak de kommunala bolagen som t ex Västerås Lokaltrafik och Luleå Lokaltrafik eller de kommuner där kommunen själva har en mycket stark, kunnig och aktiv kollektivtrafikmyndighet som t ex Karlstad...
Lars_L har i princip rätt i att det teoretiskt sett går att göra bra upphandlingar, vilket man ju har lyckats med i Karlstad precis som du säger, men hur stor är chansen att man någonsin skulle lyckas få en så välfungerande trafik i Örebro om man fortsätter med upphandlingar? Nej, de gör helt rätt i att välja det som beviserligen oftast fungerar bäst.

Citat från: AL skrivet 10 juni 2017, 13:41:34 PM
I Örebro har det länge funnits ett missnöje med hur kollektivtrafiktjänster utförs, och då inte enbart vad gäller stads- och landsortstrafik utan i lika hög grad andra tjänster som t ex färdtjänst och skolskjutsar... Spiken i kistan har förstås inte oväntat kommit med Nobinas övertagande som alltsedan starten präglats av problem, inte minst p g a av hur anställda kontinuerligt behandlas...

Örebro lär väl vara den första i landet som återtar sin trafik, rätta mig om jag har fel, men långtifrån den enda som har eller har haft funderingar i samma riktning... Eskilstuna är väl ett exempel samt i Norrland där man mer än andra märker av bristen på anbudslämnare eftersom vinstmöjligheterna är lägre än andra... Sedan har vi Göteborg där det väl i egentlig mening inte förts några diskussioner om ett övertagande, men beslutet att stoppa försäljningen av GS Buss AB som idag är det bolag som toppar Västtrafiks kvalitéts- och trafikmätningar och är vinstdrivande med nöjd personal, belyser ändå tongångarna... Ett av de högerinriktade partierna i staden har dessutom kovänt från inställningen att kollektivtrafik skall upphandlas till att staden bör överta trafiken i egen regi och att Västtrafik bör skrotas...

Så nej, jag tror inte att det här är en engångsföreteelse utan något vi kommer att kunna se mer av i framtiden... lite tråkigt att Borås Lokaltrafik gick i graven till förmån för ett bolag som i Örebro inte alls är önskvärt och som fått Örebro att välja egen regi... ;)
Synd att du inte skrev vilket parti det är. Men det låter ju helt vansinnigt. De har uppenbarligen inte förstått att Göteborg är en storstad som sträcker sig långt över kommungränsen och ska man få en fungerande trafik går det inte att isolera sig från grannkommunerna. Det är ju bra att GS Buss finns kvar i alla fall om man skulle vilja göra något liknande som i Örebro i framtiden. Att Nobina har tagit över i Borås har knappast blivit någon försämring, att Västtrafik har försämrat trafikutbudet är en annan sak. Men det bästa där hade förstås varit att behålla BL och köra i egen regi som i Luleå.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juni 2017, 21:32:15 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 10 juni 2017, 21:16:52 PM
Lars_L har i princip rätt i att det teoretiskt sett går att göra bra upphandlingar, vilket man ju har lyckats med i Karlstad precis som du säger ...

Karlstadsbuss gjorde ju en mycket dålig upphandling som kostade kommunen stora pengar för att det inte skulle bli totalt kaos i tätortstrafiken. Att upphandla av ett företag som efter bara något år får svåra ekonomiska problem och så småningom går i konkurs kan man knappast beteckna som en bra upphandling. Det är alltså Förenade Buss jag tänker på.

Jag vill dock påpeka att jag tycker att Karlstadsbuss skötte detta snyggt även om det blev dyrt.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Lars_L skrivet 11 juni 2017, 00:07:13 AM
Man kan ju göra bra och dåliga upphandlingar på olika sätt. I Karlstad är det väl främst Förenade Buss som inte hade upphandlingskompetens, eller i vilket fall la ett allt för lågt anbud. Men man har väl varit relativt väl medveten om vad man beställt. Upphandlingen med Förenade buss innehåll ju dock allt för få uppföljningskrav för att vara en bra upphandling, samtidigt som friheten gentemot entreprenören varit för låg för att få ut tillräcklig effektivitet.

Om jag ser till Stockholm - det är endast där jag åker tillräckligt frekvent för att kunna uttala mig - så tycker jag man får ganska väl den kvalitetsnivå man beställer i avtalen. Men vad många missar är ju att man inte vill ha 100 procent kvalitet. Att ge väldigt stora viten ifall någon enstaka tur ställs in innebär ju väldigt höga kostnader för avtalen, att kräva alltför hög punktlighet likaså.

Nu är det ju också väldigt få delar som företagen som kör verkligen kan påverka i någon större utsträckning. Men det man vill kunna styra går väldigt lätt att styra. Men givetvis gör inte bolagen något som de inte är tvungna till, såvida det inte är småsaker. Följer man inte upp avtalen, eller ställer kraven där, får man förstås dålig kvalitet. Men man får helt enkelt vad man beställer.

Det är faktiskt inte heller speciellt svårt att både göra en kostnadseffektiv upphandling och som ger hög kundnöjdhet. Vad det handlar om är att riskminimera samtidigt som man ställer höga krav. Med det avser jag att det handlar om att lägga stort ansvar på utföraren för de faktorer som man kan styra, medan man ger stort ansvar (ekonomiskt) på beställaren för de delar där utföraren har svårt att påverka utfallet. 



 



Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juni 2017, 09:11:04 AM
http://www.infrastrukturnyheter.se/20170126/18669/gemensamt-bussbolag-i-vastmanland-och-orebro-lan
Den återtagna trafiken sägs bestå av Stadstrafiken i Örebro, regiontrafiken från bussdepån i Örebro, samt regiontrafiken från bussdepån i Odensbacken. "Det långsiktiga målet är att merparten av trafiken ska skötas av det gemensamma bolaget." står det i artikeln ovan.
Följdfråga: Finns det några ytterligare trafikområden/avtal kvar i länet, utöver de tre nämnda?

http://www.bussmagasinet.se/2017/01/risk-att-bussforetag-tvingas-laggas-ner-i-orebro-lan/
I denna artikel varnas det för att mellanstora och mindre bussföretag skulle drabbas negativt vid en återtagande av linjetrafiken i egen regi, men idag finns det väl inga lokala familjeföretag som kör linjetrafik för Länstrafiken i Örebro? Enligt kommentarerna inunder verkar det inte så.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2017, 09:19:16 AM
Citat från: Ersa skrivet 11 juni 2017, 09:11:04 AM
http://www.infrastrukturnyheter.se/20170126/18669/gemensamt-bussbolag-i-vastmanland-och-orebro-lan

Den återtagna trafiken sägs bestå av Stadstrafiken i Örebro, regiontrafiken från bussdepån i Örebro, samt regiontrafiken från bussdepån i Odensbacken. "Det långsiktiga målet är att merparten av trafiken ska skötas av det gemensamma bolaget." står det i artikeln ovan.
Följdfråga: Finns det några ytterligare trafikområden/avtal kvar i länet, utöver de tre nämnda?

Karlskoga. Tillhör Örebro län men landskapet Värmland. Kumla och Hallsberg är väl också egna trafikområden. Dessa tre är dock nyligen upphandlade efter vad jag vet.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 juni 2017, 09:56:59 AM
Citat från: Ersa skrivet 11 juni 2017, 09:11:04 AM
http://www.infrastrukturnyheter.se/20170126/18669/gemensamt-bussbolag-i-vastmanland-och-orebro-lan
Den återtagna trafiken sägs bestå av Stadstrafiken i Örebro, regiontrafiken från bussdepån i Örebro, samt regiontrafiken från bussdepån i Odensbacken. "Det långsiktiga målet är att merparten av trafiken ska skötas av det gemensamma bolaget." står det i artikeln ovan.
Följdfråga: Finns det några ytterligare trafikområden/avtal kvar i länet, utöver de tre nämnda?

http://www.bussmagasinet.se/2017/01/risk-att-bussforetag-tvingas-laggas-ner-i-orebro-lan/
I denna artikel varnas det för att mellanstora och mindre bussföretag skulle drabbas negativt vid en återtagande av linjetrafiken i egen regi, men idag finns det väl inga lokala familjeföretag som kör linjetrafik för Länstrafiken i Örebro? Enligt kommentarerna inunder verkar det inte så.

Underentreprenörer till Björks?

Annars finns det ju otal mindre åkare som kör annan trafik än Linjetrafik åt Landstinget som också drabbas framöver
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: virtual1 skrivet 11 juni 2017, 15:46:29 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2017, 09:19:16 AM
Karlskoga. Tillhör Örebro län men landskapet Värmland. Kumla och Hallsberg är väl också egna trafikområden. Dessa tre är dock nyligen upphandlade efter vad jag vet.6

"Landskapet värmland"??? Kör inte värmlandstrafik även i landskapet?
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Nico skrivet 11 juni 2017, 15:52:41 PM
Det förkommer väl viss länsöverskridande trafik, men rent praktiskt så saknar ju landskapen (sedan typ 1630-talet) administrativ betydelse. Sådana uppgifter sköts istället av just länen och dess landsting.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2017, 15:55:54 PM
Citat från: virtual1 skrivet 11 juni 2017, 15:46:29 PM
"Landskapet värmland"??? Kör inte värmlandstrafik även i landskapet?

Jo. Har jag påstått något annat? Läs gärna om mitt var och läs rätt denna gång.

Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: pnott skrivet 11 juni 2017, 21:17:47 PM
Region Västmanland har sammanfattat:
https://www.regionvastmanland.se/nyheter-2017/gemensamt-agt-trafikbolag/ (https://www.regionvastmanland.se/nyheter-2017/gemensamt-agt-trafikbolag/)
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 juni 2017, 14:51:59 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2017, 15:55:54 PM
Jo. Har jag påstått något annat? Läs gärna om mitt var och läs rätt denna gång.

Det blev ett syftningsfel då jag läste, därav min udda fråga. Tydligare hade varit att skriva "Karlskoga (som dock ligger i landskapet Värmland). Kumla och Hallsberg..." - nu missade jag punkten och läste det som ett komma, och då blev det "Men landskapet Värmland, Kumla och Hallsberg är väl också egna trafikområden" - inget fel från din sida, men kanske som sagt, inte komplett tydligt.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 oktober 2017, 21:21:27 PM
2½ månad kvar nu..
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 oktober 2017, 21:50:06 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 12 oktober 2017, 21:21:27 PM
2½ månad kvar nu..

I praktiken händer ju inget förrän hösten 2019, och innan dess är det val.....
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 oktober 2017, 12:04:13 PM
Blir det inte jobbigt att bryta upp det hela när Örebro köpt 50%?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 december 2017, 12:03:04 PM
Inte många veckor kvar innan bolaget startar (Västerås Lokaltrafik byter namn) och än finns ingen hemsida.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Sundås skrivet 12 december 2017, 12:59:23 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 12 december 2017, 12:03:04 PM
Inte många veckor kvar innan bolaget startar (Västerås Lokaltrafik byter namn) och än finns ingen hemsida.

Lär inte namnet Västerås Lokaltrafik bli kvar? Även om bolaget byter namn..
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: pnott skrivet 12 december 2017, 17:54:31 PM
Det finns ingen anledning för Västerås Lokaltrafik att stressa med hemsida. De är ju inte särskilt publika utan all trafik sker ju i Västmanlands Lokaltrafiks namn och det dröjer ett bra tag innan de börjar köra för Länstrafiken Örebro. Och nej, det blir nog inget kvar av namnet Västerås Lokaltrafik, men det kommer inte att märkas så mycket av det bland allmänheten.

Edit:
Ser nu följande i Västmanlands Regionstyrelses protokoll 29/11:

"I beslutet av fullmäktigeförsamlingarna angavs att bolaget var under namnändring till Sveatrafiken AB. Detta namn har visat sig vara mindre lämpligt, då det liknar ett annat redan förekommande bolagsnamn alltför mycket. Mot bakgrund av detta föreslår den partsgemensamma arbetsgruppen att bolaget istället ska heta Svealandstrafiken AB."

Svealandstrafiken.se och svealandstrafiken.com ägs av Region Västmanland men används ännu inte.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Ersa skrivet 12 december 2017, 23:27:28 PM
Nu representerar området och bolaget ju knappast hela Svealand, så det nya namnet är ju rätt missvisande. Något med "Mälardalen" vore ju mer passande, med detta är ju redan upptaget. Av ett äldre samverkansbolag som har ett större geografiskt område än Svealandstrafiken.
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4lardalstrafik
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 december 2017, 20:22:20 PM
Kom att tänka på att ett bolag har namnet SVEA med och det är gamla Domänverket. Men Domän kan ju numera betyda annat också.
Svea är ju landet som vi bor i och är felstavat.
Sedan fanns det ett bolag i Stockholm som drev fartygstrafiken på Finland.
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 14 december 2017, 20:42:11 PM
Citat från: S Svensson skrivet 14 december 2017, 20:22:20 PM
Kom att tänka på att ett bolag har namnet SVEA med och det är gamla Domänverket. Men Domän kan ju numera betyda annat också.
Svea är ju landet som vi bor i och är felstavat.
Sedan fanns det ett bolag i Stockholm som drev fartygstrafiken på Finland.
Domänverket blev väl Sveaskog?/Ulf
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 januari 2018, 09:45:15 AM
Då var det ombildat från och med idag. Intressant att se vilket namn det blev..
Örebro-Västerås Lokaltrafik...?  ;D ;D ;D ;D
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: Marcus L skrivet 02 januari 2018, 14:59:07 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 01 januari 2018, 09:45:15 AM
Då var det ombildat från och med idag. Intressant att se vilket namn det blev..
Örebro-Västerås Lokaltrafik...?  ;D ;D ;D ;D

Gnällbältestrafiken?  ;D
Titel: SV: Sveatrafiken AB
Skrivet av: virtual1 skrivet 02 januari 2018, 16:25:15 PM
Citat från: Marcus L skrivet 02 januari 2018, 14:59:07 PM
Gnällbältestrafiken?  ;D

Glöm inte att sätta på dig gnällbältet då du satt dig i bussen  ;)