Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Lars skrivet 24 augusti 2012, 11:20:54 AM

Titel: E16 den 25 september
Skrivet av: Lars skrivet 24 augusti 2012, 11:20:54 AM
Enligt en artikel i Glomdalen för ett tag sedan så kommer E16 den 25 september.
http://www.glomdalen.no/motor/article6184377.ece (http://www.glomdalen.no/motor/article6184377.ece)
Invigningen kommer att ske i Kongsvinger!
Kommer det att skyltas om även i Sverige samma dag?
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Wetjo skrivet 24 augusti 2012, 13:25:42 PM
I Valbo (Gävle) är det redan skyltat E16 på en del ställen...
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: 1896 skrivet 24 augusti 2012, 17:07:29 PM
Enligt Dalarnas Tidningar, (orkar inte länka), så påbörjades arbetet med omskyltning den 30 Juli och ska vara klart den 23 September, 453 st nya skyltar ska upp längs hela sträckan på den svenska sidan, + 178 st täckplattor. Vidare kommer vissa andra vägar att beröras, där väg nr kommer att upphöra och en del att nr ändras, står inte vilka, men jag har läst någonstans att bla ett nytt väg nr tillkommer, väg 69, men jag minns inte sträckan.  :)
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: dala001 skrivet 24 augusti 2012, 23:52:08 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 augusti 2012, 17:07:29 PM
Vidare kommer vissa andra vägar att beröras, där väg nr kommer att upphöra och en del att nr ändras, står inte vilka, men jag har läst någonstans att bla ett nytt väg nr tillkommer, väg 69, men jag minns inte sträckan.  :)

Riksväg 69 blir sträckan Fagersta–Hedemora–Falun–Rättvik och ersätter därmed länsvägarna 270 och 269 samt den del av riksväg 80 som inte blir E16. Dessutom förlängs riksväg 66 från Ludvika till Sälenfjällen och ersätter därmed länsväg 247 och riksväg 71 väster om Björbo.
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: BMJ skrivet 27 augusti 2012, 11:19:58 AM
Skyltningen utmed huvudvägen (E16) kommer nog att bli bra, däremot kommer det bli intressant att se hur hänvisningsskyltningen kommer att fungera.
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Anders Noren skrivet 27 augusti 2012, 19:50:35 PM
I Lund har dock ännu inga spår setts av länsväg 102, som om jag har förstått det rätt är den väg som ska ersätta väg 16 när det numret flyttar norrut. Titelbältet i grenen "Sveriges kortaste riksväg" övergår då från den två mil långa riksväg 16 till den fyra mil långa riksväg 17. Eller är det riksväg 29 som är kortast? (Det är några kilometer kvar till riksväg 98, och låtsasvägen riks-75 räknas inte.)
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Fredrik W skrivet 28 augusti 2012, 20:56:46 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 27 augusti 2012, 19:50:35 PM
... låtsasvägen riks-75 räknas inte.)

Varför räknas inte den?
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Anders Noren skrivet 28 augusti 2012, 21:39:39 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 28 augusti 2012, 20:56:46 PM
Varför räknas inte den?

Den skyltas inte, så numret fyller ingen funktion för orienteringen i vägnätet, och i trafiksystemet fyller sträckan ingen egen funktion utan är i praktiken en del av vägarna 73 och 222. Ingen skulle ju få för sig att förse t.ex. Malmslättsleden i Linköping eller Malmöleden i Helsingborg med eget vägnummer.
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Marcus L skrivet 28 augusti 2012, 22:02:20 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 28 augusti 2012, 21:39:39 PM
Den skyltas inte, så numret fyller ingen funktion för orienteringen i vägnätet,

Jodå :-)
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sodra_Lanken_2008b.jpg

Fast den är ju kort, och inte så fristående, det håller jag med om.
Men man kan kanske tänka sig att numret blir mer relevant om det blir en fullständing ringled nån gång.
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Anders Noren skrivet 28 augusti 2012, 22:46:24 PM
Citat från: Marcus L skrivet 28 augusti 2012, 22:02:20 PM
Jodå :-)
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sodra_Lanken_2008b.jpg

Fast den är ju kort, och inte så fristående, det håller jag med om.
Men man kan kanske tänka sig att numret blir mer relevant om det blir en fullständing ringled nån gång.

Aha! Det är faktiskt den första vettiga spekulationen jag hör. Någon på Vägverket kan ha tänkt något i stil med att när E4 och E18 flyttat till vad Dennispaketet kallade "Yttre tvärleden" så förlängs 73:an från Johanneshov via Södra länken, Essingeleden och Uppsalavägen till Häggvik och 75:an får gå från Skärholmen via Södra länken, Österleden och Roslagsvägen upp till Roslagskälla. Resten av dagens riks- och europavägar (inklusive Norra länken mellan Roslagstull och Norrtull) blir primära eller sekundära länsvägar eller, i förekommande fall, vanliga stadsgator.
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Fredrik W skrivet 29 augusti 2012, 12:52:01 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 28 augusti 2012, 21:39:39 PM
Den skyltas inte, så numret fyller ingen funktion för orienteringen i vägnätet, och i trafiksystemet fyller sträckan ingen egen funktion utan är i praktiken en del av vägarna 73 och 222. .../
Det stämmer inte:
1. Den skyltas riksväg 75 (som påpekades av Marcus L).
2. Riksväg 73 börjar/slutar vid Gullmarsplan vilket gör att den inte har någon del av sin sträckning i Södra länken.
3. Länsväg 222 börjar/slutar vid Slussen (åtminstone enligt Wikipedia) vilket gör att den inte heller har någon del av sin sträckning i SL.

Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Anders Noren skrivet 29 augusti 2012, 21:37:40 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 29 augusti 2012, 12:52:01 PM
Det stämmer inte:
1. Den skyltas riksväg 75 (som påpekades av Marcus L).
2. Riksväg 73 börjar/slutar vid Gullmarsplan vilket gör att den inte har någon del av sin sträckning i Södra länken.
3. Länsväg 222 börjar/slutar vid Slussen (åtminstone enligt Wikipedia) vilket gör att den inte heller har någon del av sin sträckning i SL.

1. Numret skyltas bara på själva vägen, inte på några tillfartsvägar, så numret fyller ingen funktion för orienteringen i vägnätet.
2. Riksväg 73 började vid Nybodamotet.
3. Länsväg 222 började vid Gullmarsplan.
4. Exakt var vägarna 73 och 222 börjar är irrelevant eftersom Södra länkens funktion i trafiksystemet är som en del av de båda vägarna.
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Marcus L skrivet 30 augusti 2012, 23:28:26 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 28 augusti 2012, 22:46:24 PM
Aha! Det är faktiskt den första vettiga spekulationen jag hör. Någon på Vägverket kan ha tänkt något i stil med att när E4 och E18 flyttat till vad Dennispaketet kallade "Yttre tvärleden" så förlängs 73:an från Johanneshov via Södra länken, Essingeleden och Uppsalavägen till Häggvik och 75:an får gå från Skärholmen via Södra länken, Österleden och Roslagsvägen upp till Roslagskälla. Resten av dagens riks- och europavägar (inklusive Norra länken mellan Roslagstull och Norrtull) blir primära eller sekundära länsvägar eller, i förekommande fall, vanliga stadsgator.

Och i ovanstående spekulation kan ju E20 forsätta gå som i dag och via Norra länken, så slipper Norra länken bli utan riksvägsstatus.
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 02 september 2012, 07:53:14 AM
Då börjar ju vän av ordning här i denna änden undra lite !

Att Rv 16 inte får fortsätta som Rv 16 kan jag förstå, men var i all världen kommer Lv 102 in i bilden.
Lv 102 går ju idag mellan Veberöd C-Dörröd-Kläggeröd-Tpl Sandåkra (E65 Skurup).
Ska man förlänga 102:an så den går tillsammans med "11:an" fram till cirkulationsplatsen i Dalby och sedan vidare i Rv 16 gamla sträckning ???

Tror och hoppas på att någon kan reda ut begreppen.

Scaniaolsson
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: BMJ skrivet 02 september 2012, 15:37:21 PM
Kunde man inte bara bytt till rv 15 istället för rv 16? Det numret har som bekant varit vakant i ett antal år...
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Freke skrivet 02 september 2012, 23:34:38 PM
Finns det några konkreta ombyggnadsplaner för E16? Det är ju några bitar, speciellt i gränstrakten både i Sverige och Norge, som inte direkt är europavägsmässiga.

scaniaolsson: Ja,jag fattar det som om man förlänger nuvarande 102.

BMJ: Halmstad - Osby - Karlshamn lär bli Rv15 när den sträckningen är upprustad färdigt, har jag läst någonstans.
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Lars skrivet 03 september 2012, 00:15:57 AM
E16 kommer att invigas den 25 september på Kongsvingers fästning.
Från Norge: samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa och vegdirektör Terje Moe Gustavsen.
Från Sverige: medverkar infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och generaldirektör Gunnar Malm.

Mer om invigningen och tidsplan för omskyltning på Trafikverkets hemsida (http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Varmland/E16-Oslo-Gavle-omskyltning/)

Biten från Kongsvinger till Torsby är ingen bra väg för lastbilar, men ombyggnadsplaner finns.
Biten från E6 till Kongsvinger har redan börjat byggas som fyrfältsväg broschyr från vegvesen.no (http://www.vegvesen.no/_attachment/287209/binary/507443)

Men den första biten från Kongsvinger mot Torsby på nuvarande väg 200 möts man av detta

(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2012/vag200.jpg)

Omkörning för tung trafik finns och en plan för ombyggnad här finns redan broschyr från vegvesen.no (http://www.vegvesen.no/_attachment/258135/binary/459344)
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Wetjo skrivet 04 september 2012, 10:54:35 AM
I dagens DT finns följande artikel:

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5059071-nu-skyltas-riksvagarna-om-till-e16
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Lars skrivet 18 september 2012, 21:24:26 PM
Det kommer att gå en invigningsbuss längs nya E16 med start i Gävle den 24 sep kl 08.30 och ankomma Kongsvinger fästning den 25 sep kl 12.00
Vem blir först med att fota denna?
Läs i det bifogade dokumentet för hållplatser längs vägen! (http://www.hofors.se/download/18.345b1812136f428a5f6d77/Pressinbjudan+-+Invigning+av+nya+E16+G%C3%A4vle-Oslo.pdf)
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Anders Noren skrivet 25 januari 2013, 11:50:00 AM
Citat från: scaniaolsson skrivet 02 september 2012, 07:53:14 AM
Då börjar ju vän av ordning här i denna änden undra lite !

Att Rv 16 inte får fortsätta som Rv 16 kan jag förstå, men var i all världen kommer Lv 102 in i bilden.
Lv 102 går ju idag mellan Veberöd C-Dörröd-Kläggeröd-Tpl Sandåkra (E65 Skurup).
Ska man förlänga 102:an så den går tillsammans med "11:an" fram till cirkulationsplatsen i Dalby och sedan vidare i Rv 16 gamla sträckning ???

Tror och hoppas på att någon kan reda ut begreppen.

Scaniaolsson

Med facit i hand: 102:an, som tidigare gick mellan Skurup/E65 och Veberöd/R11, har förlängts via Dalby in till Lund/E22. Resten av gamla R16 (Norra ringen-Fjelievägen) fram till trafikplats Flädie/E6 har numer inget skyltat nummer, dvs. antagligen en sekundär länsväg (resten av vägen till Bjärred är sekundär länsväg med nummer 913).

Det är tänkbart att nedklassningen av vägen från riksväg till sekundär länsväg innebär att de långt framskridna planerna på att bredda sträckan Lund-Flädie till fyra körfält med mitträcke och planskilda korsningar i Fjelie och Gamlemark får lägre prioritet. Å andra sidan så ingick gamla R16 inte i stamvägnätet vilket innebär att ombyggnaden även förut planerades inom ramen för länstransportplanen. (Nationella stamvägar, dvs. europavägarna och en handfull viktiga riksvägar, får sina anslag direkt från riksdagen.)
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 25 januari 2013, 15:38:32 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 25 januari 2013, 11:50:00 AM
Med facit i hand: 102:an, som tidigare gick mellan Skurup/E65 och Veberöd/R11, har förlängts via Dalby in till Lund/E22. Resten av gamla R16 (Norra ringen-Fjelievägen) fram till trafikplats Flädie/E6 har numer inget skyltat nummer, dvs. antagligen en sekundär länsväg (resten av vägen till Bjärred är sekundär länsväg med nummer 913).

Det är tänkbart att nedklassningen av vägen från riksväg till sekundär länsväg innebär att de långt framskridna planerna på att bredda sträckan Lund-Flädie till fyra körfält med mitträcke och planskilda korsningar i Fjelie och Gamlemark får lägre prioritet. Å andra sidan så ingick gamla R16 inte i stamvägnätet vilket innebär att ombyggnaden även förut planerades inom ramen för länstransportplanen. (Nationella stamvägar, dvs. europavägarna och en handfull viktiga riksvägar, får sina anslag direkt från riksdagen.)

De "handfull viktiga riksvägar" tänkte jag, när jag först läste ditt inlägg, borde vara några ganska ansenliga sträckor ändå. Men visst, sedan rv 45 blev E45 och rv 80 blev E16 (på stamdelen) kanske det inte finns så många riksvägssträckor kvar som är nationella stamvägar men inte europavägar? Men riksvägar som 26, 40, 50 och 70 är väl trots allt några ganska långa exempel.
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: gunn-mas skrivet 07 februari 2013, 16:37:01 PM
Lekvattnet by night.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt50/gunn-mas/CIMG0908.jpg)

Vegvisningen i Sverige er bra. Her skilter man rakt til Gävle og rakt til Oslo. Kommer man over grensa til Norge, blir man først vist til Kongsvinger, og ved Kongsvinger viser man til Oslo. Motsatt fra Kongsvinger blir man først vist til Torsby. Dårlig at man ikke samarbeider om vegvisning på grensekryssende veger.
Titel: SV: E16 den 25 september
Skrivet av: Fredrik W skrivet 09 februari 2013, 07:50:13 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 25 januari 2013, 11:50:00 AM
... Resten av gamla R16 (Norra ringen-Fjelievägen) fram till trafikplats Flädie/E6 har numer inget skyltat nummer, dvs. antagligen en sekundär länsväg (resten av vägen till Bjärred är sekundär länsväg med nummer 913)...

Har för mig att det är en s k grenväg till E6 benämnd E6.02.