Grinig busschafför utsatte Passagerare för fara

Startat av Svempa, 27 juli 2008, 10:05:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

en sak jag funderar på rent allmänt du skriver att bussen hade tre barnvagnar o en rullstol på. Två barnvagnar blev stående i mitt gången. sedan i nästa rad skriver du att bussen får ta med 2 barnvagnar o en rullstol då borde det ju vara en i mitt gången då med eller hur om nu tåv hamnade i mitt gången.

En annan sak har föraren SKYLDIGHET att säga åt en resenär som sitter på rullstolsplatsen att denna skall flytta på sig? detta då den rullstolsburne har en ledsagare med sig som är avlönad för att hjälpa till?

du skriver att det blev ett gruff innan perosnen flyttade på sig kan detta medfört att chauffören kom senare i väg från den hållplatsen han skulle åka från  där ni steg på?

Kan det vara orsaken till att han sade ni skall vara glada att ni får åka med, om bussen blev försenad av detta gruff så kan ju han tillkalla hjälp för att mota av störande resenärer som han kanske upplevde att ni blev då ni gruffade med andra resenärer.

finns ju faktiskt reglerat i de allmänna villkoren som gäller för resan vad som gäller:

SÄRSKILD SERVICE TILL FUNKTIONSHINDRADE

4.10 Resenär med funktionshinder kan vid behov erhålla hjälp av ombordpersonal vid på- och avstigning samt betalning av resan av ombordpersonal på buss eller tåg.

4.11 Rullstol, rollator och annat likvärdigt tekniskt hjälpmedel, som är maximalt 68 cm brett och inte väger mer än 300 kg inkl. passagerare, får medtagas, utan avgift, i mån av plats.

4.12 Under resa får resenär färdas sittande i rullstol. Rullstolen skall placeras på anvisad plats och låsas med broms. På buss med särskilt ryggstöd skall rullstolen vara vänd med ryggen mot färdriktningen. När fastsättningsanordning för rullstol, rollator eller andra tekniska hjälpmedel finns, skall dessa användas


Står ju att vid BEHOV kan den erhålla hjälp. har man ledsagare med sig så finns ju inte behovet på samma vis som om resenären åker själv.

detta är funderingar som ingen reflekterat över

Svempa

I dag kom svaret från Skånetrafiken .


Tack för ditt mail ang. resa med stadsbuss 1 i Hbg.

Beklagar verkligen denna händelse, föraren gjorde helt fel som tog på så många barnvagnar även om det var festival och många ville åka med måste säkerheten gå före. 2 vagnar är max på bussen med hänsyn till att det måste vara ledigt om någon med rollstol vill åka.
Sänder ditt mail vidare till både bussbolaget samt till vår ansvarig för Heslingborgs-stadsbuss så får de ta upp detta med föraren/na så det inte händer igen.

Än en gång, beklagar vi problemen i samband med din resa och hoppas att du i framtiden ska slippa liknande händelser.
Med vänlig hälsning

Ann-Sofie Mellbrand
Kundinformatör
Kundcenter Värnhem
Värnhemstorget
212 14 Malmö
040-18 46 60 telefontid: 13,00 - 16,00

Ulf Rådeström

Japp, och så läser trafikföretaget det och sedan är det färdigt.

Men kan inte gå på varenda förare som tar med x antal för många passagerare i bussen när den är knökfull eller om han har en eller två barnvagnar med sig för mycket en sträcka.
Hur skulle det se ut? Man skulle ju inte ha några förare alls till slut.

Angående att föraren var otrevlig - alla förare är otrevliga när inte kunden får som den vill hur dumma dom än må vara - tro mig!

Svempa

Ulf jag kan bara med ett leeende hålla med dig .
I övrigt så kan jag bara säga att jag är nöjd med svaret . Men jag ställer mig stila frågan  OM det är 3 barnvagnar på bussen när det kommer en rullstosåkare som vill med. Kan då rullstolsåkaren kräva att den barnvagn som står på Rullstolsplatsen går av. stackars den  chaufför som kör då .
Jag och min tjej brukar resonera så här att sitter det någon på rullstols platsen skall den flyttas samma sak om det finns en barnvagn där och det i övrigt finns plats på bussen för barnvagnen. Är däremot banrvagnsplatsen full och det står en tredje barnvagn på rullstols platsen har vi inte krävt att få åka med. Det bjuder mig emot att kräva att någon ska gå av bussen för att någon annan skal åka med.
MVH Svempa

Skalman

Givetvis skall föraren uppträda korrekt, men alla har vi dåliga dagar och olika
tolerans för "motgångar".

När det gäller platsbrist så är det tyvärr så att är det fullt så är det fullt.
Och det gäller oavsett om nästa resenär har rullstol eller barnvagn. Det är
aldrig roligt att inte komma med bussen för att den var fullsatt, men tyvärr
så inträffar det, och någon enkel lösning på problemet torde inte finnas.

Leif D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 augusti 2008, 12:23:37 PM
Man kan ju heller inte avvisa resenärer som redan finns på bussen med anledning av att det kommer andra vid en senare hållplats, vi är nog många som varit med om de mest hårresande händelser där kunder t.om börjat puckla på varandra för att komma med bussen, de flesta barnvagnskunder har ju lärt sig att är det fullt så får man vänta på nästa buss, och det gäller alla slags kunder, det skulle annars lätt kunna uppstå konflikter mellan kunder med olika slags handkapp om vilken som hade störst rätt att medfölja bussen.

Detta som Lars Ödlund skriver är ju tyvärr sånt som händer.....
Bl.a. så hände det allt för ofta i Åtvidaberg, som en tid hadde gratis tätortstrafik. Där åkte allt för många "halta och lytta" som vid ett flertal tillfällen med handgripligheter hävdade att de hadde större rätt än andra att sitta på vissa sittplatser osv.
Detta ledde till att tätortstrafiken i Åtvidaberg åter belades med normal avgift.
;-)

robbes

finns ju faktiskt en sak till som tydligen ingen tänkt på ej heller jag innan. Man kan ju aldrig kräva att någon skall flytta sig från en ev rullstolsplats heller. har för mig att i bussarna i örebro står det att platsen är avsedd för RÖRELSEHINDRADE och det finns ju de som har dolda handikapp med som har svårt att komma in på vanliga platser med o som då är handikappad.

Så att kräva de skall flytta på sig är ju också en sak som rullstolsburna och i detta fallet den som skapade tråden gör är ju också förkastligt bara för man har ett synligt handikapp så är det inget som automatisk säger att andra ej är handikappade

scaniaolsson

Var själv med om precis motsatsen till skräckberättelsen tidigare i sommar.
Ska säga med en gång att följande inte berörde mig personligen utan jag blev bara åskådare till det hela.

Scenario.
Linje 100 från Falsterbo till Malmö. Hpl inne i centrala Höllviken.
På bussen (Arriva Scania 62xx) finns redan en barnvagn alltså fullt.

Vid denna hållplatsen står det ytterligare en barnvagn som föraren vänligt men bestämt nekar att ta med eftersom säkerheten inte kan hållas. Barnvagnsägaren och framför dennas sällskap börjar då näst intill idiotförklara föraren varpå det snabbt börjar mumlas ungefär samma saker bland vissa passagerare.

Tänkte bara i mitt stilla sinne, ni kan inte ha mycket innanför pannan.
Föraren värnar om er och övriga passagerares säkerhet, för han hade nog blivit lika idiotförklarad om det hänt en olycka och han hade tagit med sig barnvagn nummer 2.

Men delar av det här landet befolkas ju av vissa som inte vet hur det är att inte alltid få som man vill.
(Förlåt alla ni skötsamma och förståndiga människor i Vellinge Kommun, för ni finns garanterat också)

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Leif D

Citat från: scaniaolsson skrivet 09 augusti 2008, 21:12:32 PM
Var själv med om precis motsatsen till skräckberättelsen tidigare i sommar.
Ska säga med en gång att följande inte berörde mig personligen utan jag blev bara åskådare till det hela.

Scenario.
Linje 100 från Falsterbo till Malmö. Hpl inne i centrala Höllviken.
På bussen (Arriva Scania 62xx) finns redan en barnvagn alltså fullt.

Vid denna hållplatsen står det ytterligare en barnvagn som föraren vänligt men bestämt nekar att ta med eftersom säkerheten inte kan hållas. Barnvagnsägaren och framför dennas sällskap börjar då näst intill idiotförklara föraren varpå det snabbt börjar mumlas ungefär samma saker bland vissa passagerare.

Tänkte bara i mitt stilla sinne, ni kan inte ha mycket innanför pannan.
Föraren värnar om er och övriga passagerares säkerhet, för han hade nog blivit lika idiotförklarad om det hänt en olycka och han hade tagit med sig barnvagn nummer 2.

Men delar av det här landet befolkas ju av vissa som inte vet hur det är att inte alltid få som man vill.
(Förlåt alla ni skötsamma och förståndiga människor i Vellinge Kommun, för ni finns garanterat också)

Mvh
Scaniaolsson

Å, äntligen nån som vågar säga detta......
För nekar man någon, så är man en idiot.
Tar man med för många, så är man också en idiot.

Uppenbart är ju att de inte går att tillfredställa någon igentligen.
;-)

Svempa

Enl information skal föraren se till den Rullstolsburna får den för ändamålet avsedda platsen. Samma sak med plats för rörelsehindrade . Så därför får man flytta på under förutsättning att finns plats.
Jag tycker själv detta kan vara lite jobbigt men jag kan tex inte stå i en buss t f a spastisitet. och har svårt att ta höga kliv . vilket gör att det underlättar för mig om bussen niger .
Detta måste jag ganska ofta tala om . I 90 % av fallen är det inge problem . men ibland finns det förare som inte fattar . och då måste man informera föraren. Ibland börjar denne att argumentera. Efter som jag kan regelverket  så slutar det ibland med kontroverser vilket då förarens arbetsledare får ta.  De allra flesta förare är toppen. Det måste jag säga det finns dock ett litet antal som inte förstår att Bussföraryrket är ett serviceyrke. De ställer till så mycket problem.  Jag vill oxå tillägga att det finns tillfällen där det finns motstridiga direktiv. Ett ex är "föraren  skall vara behjälplig med ramp och fast sättning av rullstolen" Vilket står i direkt konflikt med "Föraren får inte lämna förarplatsen och kassan " Då jag tar upp detta med cheferna så är det inget problem . Vilket det är då bussen blir minst 5 min minuter sen om föraren följer dessa båda direktiv och vem är det som får fan då. ? Jo det går att följa dom båda i teorin . Om man tar på sig kassan och loggar ut och sedan när man hjälpt till loggar in på nytt men det går inte i praktiken. När kontanterna försvinner blir det lättare.

Tack till alla er föraren som gör ert bästa.

Svempa

Jag håller helt med dig Lars .
Men den information som ges till funktionshindrade är den som jag sagt. och med detta som underlag drar man in på färdtjänst för vissa grupper. De får då veta var det finns platser på bussen som de har rätt till Gäller bla synskadade . Eftersom jag har praktiserat med busstrafik och är intresserad  av dessa frågor så spetsar jag till dessa situationer så att inte förararna ska behöva sitta emellan men det är viktigt att alla inblandade belyser sina sidor av detta . Kanske är det så att färdtjänst och olika flexbusslösningar är lösningen men då får det inte kosta mer för den funktioshindrade att Ta sig från A tilll B än för den som kan åka vanlig buss. I dgág kostar det 15 kr att åka fram och tillbaka innom 3 timmar med buss  sama resa med färdtjänst koster minst 60 kr. Oxå en aspekt som gör att en del personer som norlmalt skulle anv färdtjäst åker vanlig Buss när det nu fungerar så bra enl dom som bestämmer.

Nico

#41

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 09 augusti 2008, 22:25:33 PM
Jag vill oxå tillägga att det finns tillfällen där det finns motstridiga direktiv. Ett ex är "föraren  skall vara behjälplig med ramp och fast sättning av rullstolen" Vilket står i direkt konflikt med "Föraren får inte lämna förarplatsen och kassan " Då jag tar upp detta med cheferna så är det inget problem . Vilket det är då bussen blir minst 5 min minuter sen om föraren följer dessa båda direktiv och vem är det som får fan då. ? Jo det går att följa dom båda i teorin . Om man tar på sig kassan och loggar ut och sedan när man hjälpt till loggar in på nytt men det går inte i praktiken. När kontanterna försvinner blir det lättare.

Nja, frågan är om det blir så mycket lättare när kontanterna försvinner. Detta då det ändå är en väsentlig skillnad på teori och praktik. Som Lasse skrev så är man från kundservicesidan inte alltid direkt bevandrad i praktiska problem och ett sådant är då att man kan inte tillmötesgå alla. I övrigt så finns det väl sällan eller aldrig platser som någon enskild grupp trafikanter 'har rätt till'? Ska man som förare börja tillämpa det som du skriver ovan (även om tidtabellerna görs om) så kommer det ändå innebära att man är tvungen att premiera en grupp framför en annan. Kompenserar man för den ökade tidsåtgången så kommer den kollektiva resan att ta onödigt lång tid för många andra... som i sin tur då istället kanske tar bilen eller motsvarande lösningar. Det går inte (i alla fall inte i dagens läge) att anpassa kollektivtrafiken så att den passar alla krav utan vissa särlösningar måste nog finnas och de kan man nog kanske även vara beredd att de kan komma att kosta en del mer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Men kontentan av det hela är ju ändå att vi som kör ALDRIG kan tvinga av nån som finns på bussen för att det kommer en rullstol eller nån annan utefter vägen som vill åka med är det fullt u bussen kan man inte göra så mkt...resenären kan inte kräva av föraren varken det ena eller andra ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svempa

Det har Jag aldrig påstått heller. Men däremot har den som har ett funktionshinder företräde till de platser i bussen som finns för dom.
Det betyder att föraren är skyldig att hjälpa till och hänvisa de personer som sitter där eller den barnvagn som står där till annan plats i bussen då vissa resenärer inte förstår den skyltning som finns i bussen. Många med funktionshinder utgör annas en fara då de inte klarar att parera bussens rörelser eller kliva upp för den trappa som finns mitt i moderna bussar.Det har länge varit en självklarhet  att yngre reser sig för äldre på bussen detta skall vara samma sak.  Däremot är Bussen full så är den . Det är viktigt att föraren respekterar denna skylighet för att det inte skall uppstå konflikter mellan förare och resenärer. Den funktionshindrade får information om att det skall fungera .

robbes

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 10 augusti 2008, 17:01:22 PM
Det har Jag aldrig påstått heller. Men däremot har den som har ett funktionshinder företräde till de platser i bussen som finns för dom.
Det betyder att föraren är skyldig att hjälpa till och hänvisa de personer som sitter där eller den barnvagn som står där till annan plats i bussen då vissa resenärer inte förstår den skyltning som finns i bussen. Många med funktionshinder utgör annas en fara då de inte klarar att parera bussens rörelser eller kliva upp för den trappa som finns mitt i moderna bussar.Det har länge varit en självklarhet  att yngre reser sig för äldre på bussen detta skall vara samma sak.  Däremot är Bussen full så är den . Det är viktigt att föraren respekterar denna skylighet för att det inte skall uppstå konflikter mellan förare och resenärer. Den funktionshindrade får information om att det skall fungera .


återigen det finns dolda funktionshinder ju som gör att de har rätt att sitta där så den med rullstol får vänta. Att påståa att den som sitte rpå plats inte är funktionshindrar är ett slag i ansiktet mot den som har ett dolt funktionshinder.

Som du själv säger så är platsen avsedd för funktionshindrade inte enbart rullstolsburna