Grinig busschafför utsatte Passagerare för fara

Startat av Svempa, 27 juli 2008, 10:05:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svempa

Det är då viktigt att det finns rutiner så att den person som då inte kan åka med ges samma möjlighet att komma fram inom restidsragantin . samt så är det så att den som sitter på en rörelsehinderplats ska kunna motivera att den sitter där. Har du gjort den uppnamningen kan inget annat begäras om det inte är uppenbart att den som sitter kvar gr det för att dj***as tex med svaret det skiter väl jag i.  då får man begära assistans . det är ju inte den med det speciella behovet som är problemt då utan det är personen som inte vill rätta sig efter det du säger.

robbes

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 11 augusti 2008, 11:40:27 AM
Det är då viktigt att det finns rutiner så att den person som då inte kan åka med ges samma möjlighet att komma fram inom restidsragantin . samt så är det så att den som sitter på en rörelsehinderplats ska kunna motivera att den sitter där. Har du gjort den uppnamningen kan inget annat begäras om det inte är uppenbart att den som sitter kvar gr det för att dj***as tex med svaret det skiter väl jag i.  då får man begära assistans . det är ju inte den med det speciella behovet som är problemt då utan det är personen som inte vill rätta sig efter det du säger.



i den länken som du sände med står det att 2010 så skall det fungera  med rörelsehindrade o komma o kräva som du gör nu det kan man ej göra. INGEN har skyldighet att inför dig eller någon annan att redovisa sitt handikapp. således behöver ingen motivera varför denna sitter där det är hans ensak om han har ett handikapp äsger han att han ej kan ta en annan plats acceptera det o sluta gnäll för det då.

Svempa

Tro mig man blir tvungen att ganska ofta redovisa sitt behov .

robbes

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 11 augusti 2008, 12:23:16 PM
Tro mig man blir tvungen att ganska ofta redovisa sitt behov .


du ör inte skyldig att göra det men det är väl för alla som kommer o kräver att de har rätt till platsen men de vet ej att de kan utsätta folk för kränklande behandling genom det

Svempa

Anser jag mig ha ett behov får jag väl motivera det behovet. el i alla fall tåla att få frågan.  Har man satt sig på en plats för funktionshindrade och det finns andra platser så måste man tåla att få frågan har du det behovet . Har man det så svarar man att man har det. det är inte konstigare än att yngre reser sig för äldre.

Hagri

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 11 augusti 2008, 11:40:27 AM
Det är då viktigt att det finns rutiner så att den person som då inte kan åka med ges samma möjlighet att komma fram inom restidsragantin . samt så är det så att den som sitter på en rörelsehinderplats ska kunna motivera att den sitter där. Har du gjort den uppnamningen kan inget annat begäras om det inte är uppenbart att den som sitter kvar gr det för att dj***as tex med svaret det skiter väl jag i.  då får man begära assistans . det är ju inte den med det speciella behovet som är problemt då utan det är personen som inte vill rätta sig efter det du säger.

Oavsett vilken ålder de har eller hur de svarar behöver inte innebära att de inte har ett funktionshinder. En person med funktionshinder kan både må dåligt och ha smärtor vilket kan göra att de inte för samtal på bästa och trevligaste sätt.
Jag har förståelse för dina problem och insikt i dem då jag jobbat en del inom en handikappförening. Men det problem du tar upp är större än vad föraren kan påverka. Det finns också olika önskemål från olika grupper av funktionshindrade hur bussarna bör vara utformade.
Andra saker du tar upp hamnar på politikernivå eller på trafikhuvudmännen och där måste t.ex. HSO och enskilda föreningar för funktionshindrade på olika nivåer påverka och arbeta för förbättringar. Politiker och högre tjänstemän är väldigt duktiga på att lova saker men ser inte alltid till att det finns möjlighet att rent praktiskt få dem att fungera i verkligheten.
Föraren och fordonet är det du möter i verkligheten och om verkligheten inte stämmer med politikernas löften hjälper det inte mycket att banka föraren i huvudet med politikernas häften med löften.
Problemet om du, som du säger, försenar en buss i 20 minuter är att du kan skaffa dig 50 andra passagerare som ovänner vilket i grunden inte förbättrar synen på en kollektivtrafik för alla.
Ett bevis på att någon får använda en plats för funktionshindrade typ det som finns för parkeringsplatser för funktionshindrade skulle kanske inte förbättra situationen. De krav som finns för parkeringstillstånd är inte alltid så klara och kan falla olika ut i olika delar av landet. Det kan bli så att de med mindre behov får medans de med större behov kan bli utan.
En annan lustighet som finns på en del bussar. Det är platser avsedda främst för personer med allergier. Samtidigt är det tillåtet att ta med husdjur på bussen.
Det är inte så kul för de som har allergi mot husdjur eller är hundrädda när det kliver på en stor hund.

Thomas Hansen

Citat från: Hagri skrivet 11 augusti 2008, 12:55:39 PM
Oavsett vilken ålder de har eller hur de svarar behöver inte innebära att de inte har ett funktionshinder. En person med funktionshinder kan både må dåligt och ha smärtor vilket kan göra att de inte för samtal på bästa och trevligaste sätt.
Jag har förståelse för dina problem och insikt i dem då jag jobbat en del inom en handikappförening. Men det problem du tar upp är större än vad föraren kan påverka. Det finns också olika önskemål från olika grupper av funktionshindrade hur bussarna bör vara utformade.
Andra saker du tar upp hamnar på politikernivå eller på trafikhuvudmännen och där måste t.ex. HSO och enskilda föreningar för funktionshindrade på olika nivåer påverka och arbeta för förbättringar. Politiker och högre tjänstemän är väldigt duktiga på att lova saker men ser inte alltid till att det finns möjlighet att rent praktiskt få dem att fungera i verkligheten.
Föraren och fordonet är det du möter i verkligheten och om verkligheten inte stämmer med politikernas löften hjälper det inte mycket att banka föraren i huvudet med politikernas häften med löften.
Problemet om du, som du säger, försenar en buss i 20 minuter är att du kan skaffa dig 50 andra passagerare som ovänner vilket i grunden inte förbättrar synen på en kollektivtrafik för alla.


Just precis en viktig poäng,väldigt lätt blir attityden av rätthävdande att "varför skall vi jämt och ständigt rätta in oss efter funktionshindermaffian,har inte vi viktigare saker att ägna tid och pengar på".

Så att till varje pris hävda sin rätt gör nog tyvärr bara ont ännu värre. Detta sagt utan att i övrigt värdera rätt eller orätt i hela denna soppa utan bara konstarterar risken man löper. Frågan är om det är värt att löpa denna risk bara för att hävda sin rätt.

Thomas Hansen

Svempa

En viktig orsak till att jag tar upp detta så envist är ju det att jag känner många chaufförer och förstår den situation de hamnar i det är viktigt att alla led vet om hur det fungerar. Har jag fått ett löfte från en chef eller en ledande politiker så driver jag konflikten tills det blir klart vad som gäller för alla. 
Det kan leda till de ändrar direktiven. Någon skrev att om jag försenat en buss i 20 min får vi fler fiender. som tycker vi läggar penragna på annat . Är det då att lägga pengarna på färdtjänst  eller så personer som med lite godvilja och uppräthållanda av regler kan åka buss som alla andra .
Färdtjänsten kostar kommunerna lika mycket eller mer än den vanliga kolektivtrafiken. Ja visst är det  det som är den vettiga vägen att gå så vad kan vi dra ner på 1 buss för 50 pers för att en funktionshindrad skall kunna åka samma sträcka . Det är ju därför som det är så viktigt att funktioshindrade skall kuna lita på att kolektivtrafiken fungerar för allas behov. Det tjänar alla på .
Som det är nu så får den som har färdtjänst åka gratis på bussarna eller till rabbarterart pris med löften av den typ som jag berättat om tidigare. Det är ju viktigt att det fungera som alla får veta att det skall göra. Annas måste man driva problemen till den nivån där de som lovar att det skal fungera får lösa problemen .




Thomas Hansen

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 11 augusti 2008, 13:27:44 PM
En viktig orsak till att jag tar upp detta så envist är ju det att jag känner många chaufförer och förstår den situation de hamnar i det är viktigt att alla led vet om hur det fungerar. Har jag fått ett löfte från en chef eller en ledande politiker så driver jag konflikten tills det blir klart vad som gäller för alla. 
Det kan leda till de ändrar direktiven. Någon skrev att om jag försenat en buss i 20 min får vi fler fiender. som tycker vi läggar penragna på annat . Är det då att lägga pengarna på färdtjänst  eller så personer som med lite godvilja och uppräthållanda av regler kan åka buss som alla andra .
Färdtjänsten kostar kommunerna lika mycket eller mer än den vanliga kolektivtrafiken. Ja visst är det  det som är den vettiga vägen att gå så vad kan vi dra ner på 1 buss för 50 pers för att en funktionshindrad skall kunna åka samma sträcka . Det är ju därför som det är så viktigt att funktioshindrade skall kuna lita på att kolektivtrafiken fungerar för allas behov. Det tjänar alla på .
Som det är nu så får den som har färdtjänst åka gratis på bussarna eller till rabbarterart pris med löften av den typ som jag berättat om tidigare. Det är ju viktigt att det fungera som alla får veta att det skall göra. Annas måste man driva problemen till den nivån där de som lovar att det skal fungera får lösa problemen .

Problemet blir bara att genom att vara så envis så tappar man stödet bland övrigt resenärer istället för att få stödet och att man kommer längre från det man vill uppnå. Och faktum är att man löper risken att pengarna varken satsas på det ena eller det andra,just för att resenärsgruppen kommer att ses bland övriga resenärer och befolkningen som "den evigt klagande". Och det har ingen alls tjänat på.

Så visst anpassningar,men inte in absurdum,då det ibland känns som att man anpassar bara för att kunna visa på att "den är visst anpassad" och kunna dra bort färdtjänstbeslut snarare än att verkligen anpassa annat än på pappret. Och i detta tror jag tyvärr envishet slår bakut,genom att då kan man på alla möjliga ställen säga "vi har anpassat,inte nöjda,då skall det inte göras mer.

Personligen tycker jag det var en katastrof att servicelinjerna i Helsingborg togs bort,för där hade man faktiskt tid och lust att ta de speciella hänsyn som krävs,det har man inte på de andra stadsbusslinjerna.

Thomas Hansen

Hagri

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 11 augusti 2008, 13:27:44 PM
En viktig orsak till att jag tar upp detta så envist är ju det att jag känner många chaufförer och förstår den situation de hamnar i det är viktigt att alla led vet om hur det fungerar. Har jag fått ett löfte från en chef eller en ledande politiker så driver jag konflikten tills det blir klart vad som gäller för alla. 
Det kan leda till de ändrar direktiven. Någon skrev att om jag försenat en buss i 20 min får vi fler fiender. som tycker vi läggar penragna på annat . Är det då att lägga pengarna på färdtjänst  eller så personer som med lite godvilja och uppräthållanda av regler kan åka buss som alla andra .
Färdtjänsten kostar kommunerna lika mycket eller mer än den vanliga kolektivtrafiken. Ja visst är det  det som är den vettiga vägen att gå så vad kan vi dra ner på 1 buss för 50 pers för att en funktionshindrad skall kunna åka samma sträcka . Det är ju därför som det är så viktigt att funktioshindrade skall kuna lita på att kolektivtrafiken fungerar för allas behov. Det tjänar alla på .
Som det är nu så får den som har färdtjänst åka gratis på bussarna eller till rabbarterart pris med löften av den typ som jag berättat om tidigare. Det är ju viktigt att det fungera som alla får veta att det skall göra. Annas måste man driva problemen till den nivån där de som lovar att det skal fungera får lösa problemen .

Jag tror du missar ett par viktiga bitar.
Om du får ett löfte från en politiker eller hög tjänsteman måste de föra det vidare ner i organisationen till den som skall utföra det och om det behövs se till att resurserna finns för att kunna utföra det. Det är inte alltid det fungerar. Då är det inte stor idé att ge sig på föraren utan i det läget får du gå tillbaka till den som givit dig löftet.
Jag har varit med om en politiker/tjänsteman i en av våra mindre kommuner som lovade vitt och brett när folk frågade och han svarade. – Ja, prata bara med chauffören.
Så folk ringde till chauffören som fick säga nej, då det inte fanns plats för andra passagerare i bussen som var fullsatt på skolkörningen (ej linjetrafik). Politikern/ tjänstemannen blev populär och chauffören fick skit.

Det handlar om tillgänglighet i samhället för alla. Men ibland kan de olika resenärernas önskemål vara oförenliga. Och när det händer kan man inte alltid göra alla nöjda. Det är lätt att någon känner sig missgynnad eller diskriminerad i sådana fall.

Och åter igen. Som även andra har skrivit. Man har ingen rätt att varken ifrågasätta eller fråga en person efter deras funktionshinder. Det om något är en kränkande behandling.