Huvudmeny

Bensinmackar

Startat av Stefan P, 21 februari 2009, 12:28:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har sett kort på orörda och nedlagda bensinmackar i tidningar och här på forumet, men jag har dåligt minne var ligger de någonstans om vill åka dit och ta kort?

Jag känner till följande nerlagda eller uppköpta bensinmärken: Texaco, Koppartrans, Carltex, IC, Esso, BP osv?

mvh Stefan P

AJ Anders Johansson


AJ Anders Johansson


Tingsryd

Berg utanför Växjö

Taunusch

I sörmländska Dämbol, utefter riksväg 52 mellan Katrineholm och Bettna, har du en gammal välbevarad liten Gulf...

Ersa

I Skålan finns en bevarad och renoverad mack. Har tyvärr ingen bild.

Lite mer info om ämnet här:
http://blt.se/magasinet/mycket-mer-an-mack(526152).gm

jane


Numera riven mack på Östra farmvägen i Malmö. Lägg märke till varuautomaten till vänster i bild. Fotat från ett foto. :D

Simon Bertilsson

Det har hänt mycket.... Då var byggnaden på mackarna enbart en liten kiosk för betalning och för att köpa diverse biltillbehör. Idag är den en mataffär och snabbmatsrestaurang.

jane

Du har rätt Simon, skulle du vilja köpa ett biltillbehör (om det skulle finnas) på en modern mack idag är det så dyrt att du kan få tre till fyra stycken i en biltillbehörs affär för samma pris! ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 28 april 2009, 21:26:43 PM
Du har rätt Simon, skulle du vilja köpa ett biltillbehör (om det skulle finnas) på en modern mack idag är det så dyrt att du kan få tre till fyra stycken i en biltillbehörs affär för samma pris! ;)

Jag hade en bekant som var inne på tio bensinstationer för att köpa något så trafikrelaterat som ett par reflexer att ha i fickan i mörkret. Ingen hade - ingen visste var de fanns förutom den tionde. Reflexer köper man på apoteket!
Snart slutar väl bensinstationerna sälja bensin också så att man får åka någon annanstans och köpa den. Tja, går jag till min själv så var det länge sedan som jag köpte något annat än ät- eller drickbart på en bemannad besinstation. Bensin köper jag på en JET automatstation.
Om man var inne på en bensinstation på 1980-talet och bara köpte godis ställdes alltid frågan "Hur mycket har du tankat?", varvid expediten följde en misstänksamt med blicken när man gick ut om man sade att man inte tankat. Lite senare ändrades frågan till "Har du tankat också?". Numera ställs inte den frågan alls. Inte för att folk blivit hederligare eller mindre glömska utan för att den vanligtvis är onödig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 april 2009, 22:23:34 PM
Jag hade en bekant som var inne på tio bensinstationer för att köpa något så trafikrelaterat som ett par reflexer att ha i fickan i mörkret. Ingen hade - ingen visste var de fanns förutom den tionde. Reflexer köper man på apoteket!
Snart slutar väl bensinstationerna sälja bensin också så att man får åka någon annanstans och köpa den. Tja, går jag till min själv så var det länge sedan som jag köpte något annat än ät- eller drickbart på en bemannad besinstation. Bensin köper jag på en JET automatstation.
Om man var inne på en bensinstation på 1980-talet och bara köpte godis ställdes alltid frågan "Hur mycket har du tankat?", varvid expediten följde en misstänksamt med blicken när man gick ut om man sade att man inte tankat. Lite senare ändrades frågan till "Har du tankat också?". Numera ställs inte den frågan alls. Inte för att folk blivit hederligare eller mindre glömska utan för att den vanligtvis är onödig.

Ja ibland undrar man vart utvecklingen är på väg när det gäller mackar. Jag har alltid trott att mackarna hade som första uppgift att ta hand om bensin och även delar som hör ihop med bilen. Har jag fel? Eller hänger jag inte med i tiden  ???
För någon månad sedan hade jag ett par ärenden i en mack och upplevde det verkligen inte så. Bensinen fixade jag själv och betalade den med kort så det behövde jag inte ta hand om inne vid kassan. Men däremot skulle jag passa på att byta torkarblad till vindrutetorkarna. Jag tog bort ett torkarblad och gick in och väntade vid kassan. Jag visste inte exakt vilka blad jag skulle ha så jag ville ha lite hjälp för att få rätt sort. Väl inne vid kassan så märkte jag att han som stod vid kassan mest var intresserad av att grilla korv och servera dessa korvar till kunderna. Han såg sig själv tydligen som någon sorts "korvgubbe". Medan jag väntade var det 4 kunder framför mig och alla skulle ha korv. Han hade utläggningar om dessa korvar och tog tid på sig för varje kund att förklara skillnaderna på smak beroende på vilken sort det var. Tydligen var det alltså mer än en sort som han grillade, men jag höll mig ändå lugn och försökte visa att jag inte var irriterad. När det äntligen blev min tur visade jag upp torkarbladet för honom och talade om vilken bilmodell det handlade om och bad honom hjälpa mig att ta fram två stycken av den typen för bilen. Hela hans utstrålning visade på totalt ointresse över min fråga som inte hade med korvar att göra utan faktiskt handlade om saker till en bil. Men inte nog med att han var totalt ointresserad av ämnet, han kunde inget heller. Det enda han gjorde var att först visa mig var hyllan för torkarblad fanns, slarvigt titta i en lista och sedan ge mig listan och tyckte att jag själv kunde leta. Han gav mig listan och gick tillbaks till kassan och fortsatte ägna sig åt korvar och annat som hade med mat att göra. Hela känslan jag fick var att han ville få mig att känna att jag störde hans tillvaro att jag kunde fråga om något så dumt som vindrutetorkare till en bil. Jag borde ha köpt korv istället verkade det som. Hur som helst så hittade jag rätt i listan och hittade exakt rätt typ av torkarblad trots allt, men inte tack vare honom utan genom eget letande. Jag betalade för torkarbladen men han såg lika ointresserad ut när han tog betalt och var säkert besviken att jag inte ville passa på att köpa en korv också. För det är ju korvar man ska köpa där och inte delar till bilar...eller hur är det nu egentligen...jag har väl inte hängt med i tiden som går och köper något så "dumt" som torkarblad när jag kunde köpa korv istället... ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 april 2009, 22:23:34 PM
Jag hade en bekant som var inne på tio bensinstationer för att köpa något så trafikrelaterat som ett par reflexer att ha i fickan i mörkret. Ingen hade - ingen visste var de fanns förutom den tionde. Reflexer köper man på apoteket!
Snart slutar väl bensinstationerna sälja bensin också så att man får åka någon annanstans och köpa den. Tja, går jag till min själv så var det länge sedan som jag köpte något annat än ät- eller drickbart på en bemannad besinstation. Bensin köper jag på en JET automatstation.
Om man var inne på en bensinstation på 1980-talet och bara köpte godis ställdes alltid frågan "Hur mycket har du tankat?", varvid expediten följde en misstänksamt med blicken när man gick ut om man sade att man inte tankat. Lite senare ändrades frågan till "Har du tankat också?". Numera ställs inte den frågan alls. Inte för att folk blivit hederligare eller mindre glömska utan för att den vanligtvis är onödig.

Ja, det är ju bara att hålla med. Jag tankar väldigt sällan på bemannade mackar, men stannar ofta till för att få något i magen. Som lastbilschaffis så ligger de ofta nära till hands. Är nästan lite stammis på Statoil i Eslöv...
Tankar privat gör jag precis som du på en obemannad mack. Tankar lastbilen gör jag på Skånemejerier i Malmö eller Lastbilscentralen i Hörby.

Sundås

På den här hemsidan finns mycket att läsa om gamla bensinbolag (och nya med för den delen), samt bilder på en massa gamla nedlagda mackar. Alla finns nog inte kvar idag dock.

http://www.zlattes.com/
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 april 2009, 22:50:03 PM
Ja ibland undrar man vart utvecklingen är på väg när det gäller mackar. Jag har alltid trott att mackarna hade som första uppgift att ta hand om bensin och även delar som hör ihop med bilen. Har jag fel? Eller hänger jag inte med i tiden  ???

Det är du som inte hänger med i tiden.
När jag började köra bil på 1960-talet så behövde man bara stanna vid en pump så kom det genast ut två servicemän. En började tanka efter man sagt vad man ville ha för sort och den andra började med att göra ren vindrutan och vid behov också bakrutan. Sedan öppnade han oombedd motorhuven och kollade oljan. En gång hände det också att de hade hört när jag kom in att ett tändstift var dåligt och rekommenderade mig att byta det. Var det något mindre tekniskt fel på bilen kunde man så  gott som alltid få ett råd vad som skulle göras och eventuellt också hjälp. Byta glödlampa var t ex något som gjordes direkt om man bad om det.
Sedan på 1970-talet började personalen bli mer och mer okunnig men man kunde i alla fall få goda råd om starthjälp och så om det behövdes. Också lite tekniska råd typ att det inte var farligt att köra en kortare bit om lampan för att batteriet inte laddade lyste. På 1980-talet försvann även denna support om man nu inte hade turen att träffa på en mackägare från äldre tid.
Det var också fram till 1960-talet att det fanns en fullservice bilverkstad i direkt anslutning till bensinstationen och det finns många vittnesbörd i litteraturen om folk som haft bråttom mellan exempelvis Stockholm och Göteborg och nästan mitt i natten fått bilen fixad på ett par timmar.
Å andra sidan krånglar ju bilarna mycket mer sällan i dag. Och bärgningsservicen är betydligt bättre utbyggd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2009, 11:49:16 AM
Det är du som inte hänger med i tiden.
När jag började köra bil på 1960-talet så behövde man bara stanna vid en pump så kom det genast ut två servicemän. En började tanka efter man sagt vad man ville ha för sort och den andra började med att göra ren vindrutan och vid behov också bakrutan. Sedan öppnade han oombedd motorhuven och kollade oljan. En gång hände det också att de hade hört när jag kom in att ett tändstift var dåligt och rekommenderade mig att byta det. Var det något mindre tekniskt fel på bilen kunde man så  gott som alltid få ett råd vad som skulle göras och eventuellt också hjälp. Byta glödlampa var t ex något som gjordes direkt om man bad om det.
Sedan på 1970-talet började personalen bli mer och mer okunnig men man kunde i alla fall få goda råd om starthjälp och så om det behövdes. Också lite tekniska råd typ att det inte var farligt att köra en kortare bit om lampan för att batteriet inte laddade lyste. På 1980-talet försvann även denna support om man nu inte hade turen att träffa på en mackägare från äldre tid.
Det var också fram till 1960-talet att det fanns en fullservice bilverkstad i direkt anslutning till bensinstationen och det finns många vittnesbörd i litteraturen om folk som haft bråttom mellan exempelvis Stockholm och Göteborg och nästan mitt i natten fått bilen fixad på ett par timmar.
Å andra sidan krånglar ju bilarna mycket mer sällan i dag. Och bärgningsservicen är betydligt bättre utbyggd.

Den kunskapsnivån som du beskriver kommer vi nog aldrig se igen. Jag har aldrig upplevt mackar på 1960- och 1970-talen, men har hört berättas om hur det var. Jag har däremot upplevt i andra länder att personalen har varit duktigare än de är i Sverige. Som i Österrike vid ett tillfälle så var det personal som skulle kolla oljan för mig och detta var ganska nyligen. Där lever det alltså kvar på några enstaka mackar. Det lär vi nog aldrig få se i Sverige idag

Men någonstans måste de väl ändå sätta en gräns vad personalen ska kunna och inte kunna? Och har det inte gått lite väl långt när en som jobbar på en mack är totalt ointresserad av torkarblad till en bil och istället anser att hans uppgift är att sälja korv och inget annat? Han lät mig nästan känna mig dum för att jag inte skulle ha korv utan delar till en bil istället. Då har det väl sjunkigt lite väl lågt? :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2009, 11:49:16 AM
Det är du som inte hänger med i tiden.
När jag började köra bil på 1960-talet så behövde man bara stanna vid en pump så kom det genast ut två servicemän. En började tanka efter man sagt vad man ville ha för sort och den andra började med att göra ren vindrutan och vid behov också bakrutan. Sedan öppnade han oombedd motorhuven och kollade oljan. En gång hände det också att de hade hört när jag kom in att ett tändstift var dåligt och rekommenderade mig att byta det. Var det något mindre tekniskt fel på bilen kunde man så  gott som alltid få ett råd vad som skulle göras och eventuellt också hjälp. Byta glödlampa var t ex något som gjordes direkt om man bad om det.

Det där låter ju nästan för bra för att vara sant, men det är verkligen någonting jag skulle värdera högre än priskrig. En mack med 50 öre dyrare bensin hade jag helt klart tankat på om de haft en dylik service.