Huvudmeny

Bensinmackar

Startat av Stefan P, 21 februari 2009, 12:28:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 april 2009, 14:19:40 PM
Det där låter ju nästan för bra för att vara sant, men det är verkligen någonting jag skulle värdera högre än priskrig. En mack med 50 öre dyrare bensin hade jag helt klart tankat på om de haft en dylik service.

Fast du kunde nog inte ens på den tiden räkna med att få lastbilens vindrutor putsade.  ;)
Men för privatbilen: ja, det vore nog värt de 25 kronor extra en tankning skulle kosta om den servicen hölls. I dag får man vara glad om det någonstans finns vatten och skrapa så att man själv kan göra ren rutan. Ofta är skrapan helt utsliten och vattnet så smutsigt att det bara blir värre om man använder det.
Vilket bensinbolag blir först?
I dag får man ju inte hjälp ens om man ber om det. Det är ju inte medfött hur man tankar och för den som inte gör det så ofta kan det vara lite besvärligt. Men ber man om hjälp i kassan får man i bästa fall ett obegripligt råd. Att någon skulle följa med ut är inte att tänka på.
Jag minns en gång i Kalmar när jag fått bränslestopp på bilen (en hyrbil med felaktig bränslemätare). Jag lyckades vagga bilen så att jag fick såpass mycket soppa att gå fram att jag kunde ta mig till närmaste Uno X-mack. Den fungerade inte. Jag gick in på bilfirman bredvid och förklarade situationen. Jag fick låna en bil av dem och en bensindunkt för att åka till en Statoil-mack och tanka. När jag återvände var jag förstås full av tacksamhet men kunde inte låta bli att anmärka: "Vore det inte enklare om ni såg till att macken var lagad". Svaret blev lite förvånande: "Vi har inget som helst med macken att göra". Och tur var väl det för hade det varit så hade jag nog inte fått någon hjälp där.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Det är ju ett rätt vanligt fenomen numera på landsbygden och i mindre tätorter. Mackar som går från bemannade till obemannade, också hyr en lokal bilverkstad eller ett annat företag in sig för en billig peng, i det som tidigare var mackens servicebyggnad. Skoj när det går att få lite liv i den gamla bensinmacken, trots att bensinbolaget gett upp.

jane

Det ni skriver att det fanns service på mackarna på 60-70 talet håller jag med om, men på slutet av 70-talet (om jag minns rätt årtionde) så började vissa stationer ta betalt för servicen, kolla oljan kostade 1 krona kolla luften i 4 däck 2 kronor putsa rutorna, byta torkarblad, byta en lampa mm. kostade också en slant. Det försvann efter något år igen, sedan försvann servicen också.

Kristof

Reflexer och torkarblad i all ära, men för några veckor sedan behövde jag en glödlampa, en vanlig enkel 5W glödlampa. Jag fick besöka 4 bensinstationer innan jag fick tag i en. Flera biträden såg helt undrande på mig som om jag vore från månen när jag frågade var glödlamporna fanns. Kommentarerna jag fick var bland annat "glödlampsbyte gör man ju på verkstaden", "i moderna bilar behöver man ju inte byta ofta så vi lagerhåller inte sånt" och sist men inte minst "varför skulle vi ha glödlampor?"

För övrigt är det väl OKQ8 som fortfarande har en hel del bilrelaterade saker kvar, och just därför tankar jag oftast där.

Simon Bertilsson

Citat från: Kristof skrivet 01 maj 2009, 14:50:49 PM
Reflexer och torkarblad i all ära, men för några veckor sedan behövde jag en glödlampa, en vanlig enkel 5W glödlampa. Jag fick besöka 4 bensinstationer innan jag fick tag i en. Flera biträden såg helt undrande på mig som om jag vore från månen när jag frågade var glödlamporna fanns. Kommentarerna jag fick var bland annat "glödlampsbyte gör man ju på verkstaden", "i moderna bilar behöver man ju inte byta ofta så vi lagerhåller inte sånt" och sist men inte minst "varför skulle vi ha glödlampor?"

För övrigt är det väl OKQ8 som fortfarande har en hel del bilrelaterade saker kvar, och just därför tankar jag oftast där.

Inget annat än tragiskt...

Jobergg

Citat från: Niklas BygdestamVäl inne vid kassan så märkte jag att han som stod vid kassan mest var intresserad av att grilla korv och servera dessa korvar till kunderna. Han såg sig själv tydligen som någon sorts "korvgubbe". Medan jag väntade var det 4 kunder framför mig och alla skulle ha korv. Han hade utläggningar om dessa korvar och tog tid på sig för varje kund att förklara skillnaderna på smak beroende på vilken sort det var. Tydligen var det alltså mer än en sort som han grillade, men jag höll mig ändå lugn och försökte visa att jag inte var irriterad.

Ingenting irriterar mig mer än folk som ska köpa korv på mackarna, speciellt om det är en hel familj som är framför i kön och ska stå och välja.
Men å andra sidan är säkert korvköparna lika irriterad på mig, ha ha, när jag försvinner ut på lagret med den som står bakom kassan för att leta efter nån udda bult med tum dimension eller för att få en 25mm² batterikabel kapad och sen pressa dit kabelskorna eller den gången vi var ute och letade i lådorna efter ett laddrelä till en Volvo PV 1954.
Här pratar vi riktig bensinmack som även har reservdelar...

Kan säga att jag aldrig har köpt en korv på en mack, den kan ju ha legat och rullat där i 14 dar, du har ju ingen koll alls.

Jobergg

Kanske minns några av er som är lite äldre dessa mackar längs gamla Riksettan.

Överst Janssons frestelse i Vagnhärad.
Nederst en ganska nytagen bild på Kalle i backen i Jönåker, tyvärr finns inga bensinpumpar kvar idag.



Listerbo

Fina bilder.  :)

Det var andra tider då tydligen... jag är uppvuxen utanför Sölvesborg och minns knappt gamla E22:ans dragning förbi där, men minskningen av bilburna kunder fick många inrättningar längs "Sölveleden" att slå igen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jobergg skrivet 01 maj 2009, 17:03:41 PM
Kanske minns några av er som är lite äldre dessa mackar längs gamla Riksettan.

Nederst en ganska nytagen bild på Kalle i backen i Jönåker, tyvärr finns inga bensinpumpar kvar idag.



Nu snackar vi nostalgi!  :)
Beträffande Kalle i Backen går det en historia, vars sanningshalt jag inte kan garantera annat än att jag vet att många yrkesfordon brukade tuta just här. Det skulle i alla fall ha varit  ungefär så här:
En orkesterbuss svängde in framför macken efter stängningsdags och försökte få dem som bodde i huset och syntes i fönstren att förbarma sig över dem och tanka upp bussen. Men de gjorde inget och till sist fick orkestern åka därifrån med nästan tom bensintank. Detta spred sig i musikerkretsar och snart tutade alla orkesterbussar - och många andra bussar och lastbilar - när de körde förbi Kalles affär.
Det hela slutade dock när Kalle berättade att de som bodde i huset var hans hyresgäster och de hade inte tillgång till att öppna macken. Själv bodde han en bra bit därifrån.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

När vi nu är inne på gamla mackar så har jag upptäckt att en mack nyligen lagts ner i Uppsala vid gamla E4. När det gäller mackarna längs med gamla E4 norr om Uppsala förbi bland annat Björklinge och Månkarbo så har de sedan nya motorvägen öppnats varit dödsdömda. Jag har följt utvecklingen längs med den gamla vägen och sett lite sedan vägen ersatts av nya motorvägen genom norra Uppland och sett samma utveckling ske där nu som en del av er visat från andra ställen som t ex längs med gamla E4 i Småland. Men nu har en mack i själva Uppsala också lagts ned. Det var faktiskt inte riktigt väntat. Tycho Hedéns väg som är den gamla E4-genomfarten i Uppsala har haft fullt av mackar. Vägen är fortfarande hårt trafikerad trots att den inte längre än E4. Därför trodde jag faktiskt att mackarna som ligger längs med vägen skulle få vara kvar. Men nu har en Uno-X-mack lagts ned. Vi får se om denna utveckling fortsätter med någon av de andra. OK-macken är den som är i bäst skick och modernast så den lär nog få leva längst. Shellmacken är näst modernast så även den lär nog få vara kvar ett tag till. Uno-X var den mack som var i sämst skick längs med Tycho Hedéns väg så den var väl den som man kanske kunde tänka sig läggs ned först tyvärr. Dessutom ägs dessvärre Uno-X av Statoil som i sin tur är det bolag som är värst när det gäller mackdöden som härjar i landet :(

Vi får se hur länge de andra mackarna håller ut längs med Tycho Hedéns väg. Vi har till och med ett Scandichotell längs med Tycho Hedéns väg som är ett fd Esso motorhotell. Hur det hotellet går idag vet jag inte men jag kan tänka mig att de kan ha det lite kämpigt just nu
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jobergg

Citat från: Niklas BygdestamÄr den här lilla smala vägen verkligen gamla E4?

Ja det stämmer bra, strax söder om Nyköping.

Jobergg

Vid Vallhalla står fortfarande den gamla pumpen och skylten kvar.


Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 maj 2009, 23:54:45 PM
Är den här lilla smala vägen verkligen gamla E4?

En del av dagens E4 mellan Ånäset och Skellefteå är då smalare än vägen på bilden.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 02 maj 2009, 11:51:31 AM
En del av dagens E4 mellan Ånäset och Skellefteå är då smalare än vägen på bilden.

Jo jag har också kört där och jag har förundrats över att vägen är så pass smal. På sitt sätt trots allt lite charmig sträcka faktiskt, i alla fall för mig som bara kommer dit som besökare. Fast de som ständigt pendlar på sträckan längtar nog säkert efter något nytt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.