Uddevalla OAB begagnade

Startat av S Svensson, 11 mars 2020, 22:31:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

UOAB, Uddevalla har köpt in en del begagnat under februari. Vad jag kan se härstammar de från Göteborgs Spårvägar även om de troligen var inhyrda dit från Volvo Buss AB. Troligen är det inhyrt till Uddevalla också.
RAN661 anges som Volvo 8500 men är troligen en 7900LH.
Sedan är det minst ytterligare 12 till.
12 mars ,kontroll i bilregister 11 mars ca kl 22
Övertagna bussar 7700 BRLH 2020-02-06 med vissa undantag:
BFH260
DHP990
DHP994 (20-02-14övt)
DHP995
DHR155
DHW303
DHW314
DHW319
DHW329
DHW332
DHW334
EGM630
EGM631
---------
RAN661 (övt 2019-12-20; anges i bilreg för Volvo 8500 variant 7700, vad detta nu betyder? Möjligen ett 8500 chassie som är ombyggt?)

Det verkar vara bussar som använts i Göteborg på linje 55.

AL

RAN661 hade inv.nr 399 hos GS Buss och var från början en av tre testbussar för eldrift innan testet utökades till att omfatta en ny linje för ändamålet - linje 55. Buss 399 och 398 blev kvar hos GS även efter ombyggnad till hybriddrift, medan 397 försvann... 387, 398 och 399 som samtliga benämndes 7900LH hade den nya "looken"...

Bussfanatikern

397-399 var ju ladd-hybrider från början och rullade då på linje 60 med laddningsstationer på Redbergsplatsen samt i Masthugget. Dessa behölls dock även efter projektet var avslutat och bussarna byggts om till vanlig hybriddrift 2016.
397:an såldes dock till Söne Buss i Lidköping efter ombyggnaden och fick där nummer 615.

larsy

Bussarna är de som blev överflödiga när elbussar sattes in på linje 60.

Bussfanatikern

GS har alltså inga bussar kvar i serien 300-325 och 396, 398?

AL

Nja, det upprättades en vagnreserv av hybrider i händelse av problem med elbussarna.  Hur länge - och om den fortfarande finns kvar - är oklart!