Nya volvo 9700 och 9900

Startat av Bussimons, 08 december 2019, 00:41:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

#15
Troligen är det så att tillverkningen av dubbeldäckaren kräver viss kapacitet. Går denna att sälja så är en viss del intecknad. För jag kan inte tänka mig att Carrus bygger ut med nya lokaler.

https://www.carrusdelta.fi/sv/framsida/

Det är som sagt kunderna som bestämmer. Standardbyggen i Polen medför troligen då att det någonstans byggs specialfordon.

Vi har tidigare skrivit om SKV och ASJ som lät Skenninge utföra specialbyggen och enstyckstillverkning.

Om det skall tillverkas standardfordon hos Delta så måste det finnas specialmaskiner.
Tidigare byggdes det ett liten antal bussar på Mercedes chassier och Carrus linjevagnar hade Scania delar. Jag tror att detta är det man kan röra sig med. Scania (och troligen MAN) bygger i Lathi eller rättare kan bygga där. Skulle då Scania (och Man) tillverka fordon i Åbo ?
Jag har känslan av att det kommer bli svårt att tillverka andra bussmärken än Volvo alltså. Enstycks tillverkning kräver som sagt personal och denna har en tendens att bli dyr. Om inte dubbeldäckarna slår så kanske det kan tillverkas specialfordon. Men dessa kan bli så dyra så kunderna avstår. Trots allt så är det en gräns någonstans vad ett fordon får kosta.

Bussimons

Så kan det absolut va. Men min gissning är att de där 2 åren kommer bli förlängt i och med bussupphandlingar i norr och västerbotten där en stor del av trafiken är godsbuss och volvo carrus är och har varit stora på den marknaden. Gissar att när alla upphandlingar är klara har mer än 2 år redan gått. Har svårt att tro att volvo och carrus skulle "ge" bort stora delar av sin marknad här uppe till scania vanhool. Alternativt att det blir en enkom ny variant av 9700 enbart för godsbussar. Men som sagt enbart önsketänk då carrus bussar är riktigt bra och att hoppas på nya godsbussar från dom.

S Svensson

Om man tillverkar standardfordon i Polen så finns det möjligheter att bygga om och montera godsutrymmet efteråt. Det behövs en front och sedan ett antal meter bärande delar

Jämför gärna med ombyggnaden av personbilar till ambulanser och andra bilar.

Bussimons

Då kanske det finns hopp om att nya modellen blir godsbuss ändå. Då är det bara hålla tummarna för det.