På äventyr i betongen, 6098 "Ersätter Blå linjen"

Startat av Jonatan, 16 juli 2007, 12:22:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonatan

Som förfogande kan man ju hoppas på en lugn måndagmorgon. Det blev det inte detta fall. Tomning från Tyresö till Sundbyberg för att köra tunnelbaneersättning. Spårfel mellan Rinkeby och Hjulsta och första timmarna även signalfel från Sundbyberg. Det blev några varv Rinkeby, Tensta, Hjulsta. Lite orolig blir man i Rinkeby och Tensta när första gångviadukten har fri höjd enligt skylt 3,3 m. och en B9S ska måtta 3,4 m. Den viadukten såg snarare ut att vara 4-5 meter men övriga hade höjdangivelser 3,4 m. Tog det lite lugnt och sänkte bussen men det fanns ungefär 2 dm. till godo. Bra det!

Här i Rinkeby:


Och i Tensta:


Får se om de lyckats få igång trafiken till eftermiddagen eller om det blir till att ta sig dit igen. / Jonatan

Martin Maltkvist

Citat från: Jonatan skrivet 16 juli 2007, 12:22:23 PM
Som förfogande kan man ju hoppas på en lugn måndagmorgon. Det blev det inte detta fall. Tomning från Tyresö till Sundbyberg för att köra tunnelbaneersättning. Spårfel mellan Rinkeby och Hjulsta och första timmarna även signalfel från Sundbyberg. Det blev några varv Rinkeby, Tensta, Hjulsta. Lite orolig blir man i Rinkeby och Tensta när första gångviadukten har fri höjd enligt skylt 3,3 m. och en B9S ska måtta 3,4 m. Den viadukten såg snarare ut att vara 4-5 meter men övriga hade höjdangivelser 3,4 m. Tog det lite lugnt och sänkte bussen men det fanns ungefär 2 dm. till godo. Bra det

Får se om de lyckats få igång trafiken till eftermiddagen eller om det blir till att ta sig dit igen. / Jonatan
---
Blir det inte att åka tvärs över Stockholm om man ska ta sig mellan Tyresö och Sundbyberg?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jonatan

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 16 juli 2007, 12:26:04 PM
---
Blir det inte att åka tvärs över Stockholm om man ska ta sig mellan Tyresö och Sundbyberg?

Jo, men tog bara ca. 40 minuter. Och på en måndagmorgon i rusningen semestertid är tillgängliga förare en bristvara så om man är förfogande blir det till att åka dit även om man sitter på fel sida av stan. Busslink hade inte mycket resurser att skicka heller. / J

Linda

 :o Men Jonatan, varför har du stannat där det är stoppförbud?!

Linda

Martin Maltkvist

Citat från: Jonatan skrivet 16 juli 2007, 12:32:33 PM
Jo, men tog bara ca. 40 minuter. Och på en måndagmorgon i rusningen semestertid är tillgängliga förare en bristvara så om man är förfogande blir det till att åka dit även om man sitter på fel sida av stan. Busslink hade inte mycket resurser att skicka heller. / J
---
Tack.
Hur ofta händer det att en förare fyller ut sina dagliga timmar io SL-trafiken?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nico

#5
Citat från: Jonatan skrivet 16 juli 2007, 12:22:23 PMDet blev några varv Rinkeby, Tensta, Hjulsta. Lite orolig blir man i Rinkeby och Tensta när första gångviadukten har fri höjd enligt skylt 3,3 m. och en B9S ska måtta 3,4 m. Den viadukten såg snarare ut att vara 4-5 meter men övriga hade höjdangivelser 3,4 m. Tog det lite lugnt och sänkte bussen men det fanns ungefär 2 dm. till godo. 

Ska finnas någon felaktig skylt någonstans med 3,3 m i höjd, men minns dock inte var. Alla viadukter i området medger dock passage av en B9S och Råsta rullar den vagntypen på samtliga linjer som passerar stadsdelarna, dvs. 179, 196, 514, 517 och 540. Vill även minnas mig ha sett att Kallhäll ibland slängt in en B9S på linje 550. Däremot var det en del synande när vagntypen var ny och man har nu även (av andra skäl) successivt börjat att höja en del av viadukterna. Den i höjd med hpl. Mjölbyplan lyftes t.ex. så sent som natten mellan torsdag-fredag förra veckan.


Citat från: Linda skrivet 16 juli 2007, 13:07:18 PM:o Men Jonatan, varför har du stannat där det är stoppförbud?!

Vet inte om det refereras till bara en av bilderna eller bägge? Nu ska jag inte heller uttala mig helt bergsäkert (för ibland ser man inte skogen för bara träd), men jag har inget minne av att det skulle råda stoppförbud på vare sig Rinkebystråket eller Tensta allé. Den senare gatan brukar numera även ofta användas för tidsreglering på linje 540. Såvitt jag vet har alltså inte Jonas brutit mot något stoppförbud. Däremot är det inte alltid så bra att stanna på de större genomfartsstråken längre än man behöver.  :P

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Linda

Jag refererade till bägge bilderna. Är ju stoppförbud i vägportar.  :)

Karsten

Citat från: Linda skrivet 16 juli 2007, 14:41:34 PM
Jag refererade till bägge bilderna. Är ju stoppförbud i vägportar.  :)

Dig bör man passa sig för...


Nico

#9
Citat från: Linda skrivet 16 juli 2007, 14:41:34 PM
Jag refererade till bägge bilderna. Är ju stoppförbud i vägportar.  :)

Aha, på så vis. Kruxet är väl att definitionen på en vägport är att den utrymmesmässigt normalt tillåter passage av endast ett fordon i taget, därav då behovet av ett stoppförbud?  ;)

Det som syns på bilderna ovan är däremot bara (som jag ser det) vanliga viadukter/gångbroar, om än med begränsad höjd, med gott om utrymme för eventuell passage av ett stillastående fordon. Den enda vägportar jag kommer på i Råstas trafikområde är vid Sfären där 503 och 540 trafikerar och där det finns en vägport under Roslagsvägen och Roslagsbanan. I närområdet finns sedan en vägport eller motsvarande på Knistavägen i Sollentuna där den passerar under E4, men där är det bara Märstas linje 537 som trafikerar och den har jag inte någon vidare koll på.  8)  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Tunnelbanan passerar Farsta C på spår ett par meter ovanför marken. Under dessa spår ligger bl.a bussterminalen. Stoppförbud i kombination med lastning?  ;)