Huvudmeny

Bussgarage?

Startat av a32, 27 augusti 2007, 12:34:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32


Copyright a32

Räknas detta som bussgarage eller uppställningsplats?

Sölvesborg den 13 Augusti 2005

/a32   ;)

Peter Andersson


Garage skulle inte jag vilja kalla detta för. Uppställningsplats eller depå är väl ett bättre namn. Troligen har dom även ett kontor i närheten

MVH Peter
Delsbo

a32

Citat från: Peter Andersson skrivet 27 augusti 2007, 12:41:12 PM
Garage skulle inte jag vilja kalla detta för. Uppställningsplats eller depå är väl ett bättre namn. Troligen har dom även ett kontor i närheten

MVH Peter
Delsbo

Ett litet kontor fanns på området.
/a32   ;)

Nicklas Vasa

Åh, vad flådigt, jag får en kick av att uppleva nya depåer.....

Bussmicke

Citat från: a32 skrivet 27 augusti 2007, 12:50:59 PM
Ett litet kontor fanns på området.
/a32   ;)

I andra änden av busraden, härifrån sett
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#5
Ja, ett garage är ett ställe med stor kontorsbyggnad och helst en verkstad. Garaget har ofta andra små depåer (som på bilden) under sig. Depåer har en liten rastlokal med toalett, samt en ramp och/eller eluttag för bussarna.

Exempel:
Norrtälje = Garage. Rimbo = Depå under Norrtälje
Uppsala = Garage. Knutby = Depå under Uppsala

En ren "uppställningsplats" är enligt min mening ännu längre ner i rang. Här finns oftast varken hus, ramper eller ens staket. På en sådan kan det stå många avställda bussar.

Nico

Det här är väl ganska OT, men känner mig lite i filosofitagen för stunden och hur man definierar garage, depå mm. har ju ändå en koppling till bussar... men om nätmäster vill flytta det till ordet är fritt så fungerar det också.  ;)

I motorfordonens barndom så var väl dock garage ett begrepp som oftast betecknade ett förvaringsställe i anslutning till reparationsverkstäder av motorfordon och främst då bilar (även om det som jag förstått var ganska svårt att skilja en personbil från en lastbil eller en buss runt 1910) om man ska tro SAOL:s definition. T.ex. hur många äldre amerikanska filmer har man inte sett där det funnits en bensinmack med verkstad och som då hetat något i stil med »Joe's Garage« eller så utan att man där kunnat ställa upp/parkera bilar inomhus för annat än reparation? Definitionen i SAOL utökas dock sedan mera heltäckande även till följande begrepp;

gɑra⁴ʃ, n. ((†) r. 2NF (1908)); best. -et; pl. ==, äv. garager. [av fr. garage, eg.: skydd(ande), till (f)fr. garer, bringa i säkerhet o. d. (se EGARERA); jfr GARANT]

I princip kan man nog kanske säga, om man ser varifrån ordet verkar härledas, att ett garage är en plats där ett fordon är [någorlunda] garanterat att stå säkert, skyddat eller motsvarande. Däremot sägs det ju egentligen inget om att det ska stå under tak eller så. Att garage senare mest använts om olika former av täckt parkering under tak är nog en förändring av begreppet som skett över tid om man spekulerar lite fritt. I det som senare blivit synonymt med ett bussgarage (som då i princip använder sig av begreppets ursprungliga betydelse) så omfattar då denna beteckning oftast hela uppställningen, både inom- såväl som utomhusuppställning. En del större 'bussgarage' har ju i dagens läge inte ens några inomhusplatser alls.

Att begreppet fortfarande används som yrkesterminologi är inte heller fel, jämför med att många av oss fortfarande säger vagn istället för buss i vissa sammanhang. Som beteckning på en uppställningsplats så används även depå [depot] numera, men för min del blir även det en aning fel ibland. Visserligen kan man ju använda även den beteckningen, men för min del så för det mera tankarna till förråd, upplag eller motsvarande. I alla händelser så tänker i alla fall jag på något mindre än ett regelrätt bussgarage. Kanske då att ett bussgarage även har faciliteter som kontor, tvätthall och verkstad medan depån oftast bara är en liten enkel yttre uppställningsplats med kapacitet för ett fåtal vagnar.

Nej, nu har jag nog varit ute på djupt vatten för länge så ursäkta detta utvik...  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

LinusA

Sen har vi ju ordet "hall" också, som jag antar härstammar från spårvägshallar, jämför "Söderhallen" i Stockholm som numer endast härbärgerar bussar.